LKI111 Svømming, lek og vannaktivitet (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet svømming, lek og vannaktivitet bygger på moderne svømmemetodikk og veksler mellom arbeid innenfor teoretisk og praktisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon. Innholdet er primært rettet mot opplæring i grunnskolen, men det vil også trekkes paralleller mot videregående skole.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i svømming, lek og vannaktiviteter med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen.
- analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i svømming, lek, livredning og vannaktivitet og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i fagene.
- planlegge og gjennomføre undervisning med vekt på lek og tilpasse lek til aktiviteter i vann
- legge til rette for og gjennomføre undervisning som tar sikte på å utvikle grunnleggende svømmeferdigheter og svømmedyktighet, og viderutvikling av disse ferdighetene
- utforme og begrunne lokale læreplaner, årsplan og periodeplaner med utgangspunkt i temaene svømming, lek og vannaktivitet og i samarbeid med andre fag.
- vise hvordan svømming, lek og livredning kan bidra og brukes i tverrfaglige og flerfaglige prosjekter og aktivitetsdager på skolen og i nærmiljøet.
- gjøre risiko- og sikkerhetsvurderinger for å ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter knyttet til ferdsel i, på og ved vann
- gjøre rede for lekens rolle i ulike bevegelsesmiljø.
Læringsformer og aktiviteter
Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger, praktisk undervisning i vann og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i praksis.
Arbeidskrav
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
- 100% frammøte under grunnkurs i HLR/førsthjelp.
- 100 % frammøte under praksis med elever.
Arbeidskravet må være godkjent før vurdering av rapport.
Vurdering/eksamen
- En individuell rapport om egen utvikling og en grupperapport fra praksis vurderes samlet til bestått/ ikke bestått.
- Bestått årlig livredningsprøve for lærere.
Kjernelitteratur
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Høgskolen på Vestlandet. (2022, februar). En veileder til trygg opplæring i, ved og på vann og bading i skolens regi (2. utg.). https://svommedyktig.no/globalassets/dokumenter/veileder2022.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 LÆREPLAN:
Kunnskapsdepartementet. (20219). Læreplan i kroppsøving (KRO01-05). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/kro01-05
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
ARBEIDSMÅTER:
2 BØKER:
Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Norges svømmeskole.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bodoni forl.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
1 BOK-KAPITTEL:
Olstad, B. H. (2021). Helse, miljø og sikkerhet i svømme- og livredningsopplæring. I E. G. Gjølme (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 97-121). Universitetsforlaget.
* Denne PDF-en kommer i Canvas.
(Klarert via BOLK 22.06.22./Bibl. - AGG)
1 INTERT SKRIV:
Kjendlie, P.-L. (2007). Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.
(NIH er rettighetshaver).
2 OFFENTLIGE PUBLIKASJONER:
Norsk Resuscitasjonsråd. (2021). Hjerte-lungeredning til barn (HLR). https://nrr.org/images/2022/basal-HLR_barn.png
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Norsk Resuscitasjonsråd. (2021). Hjerte-lungeredning til voksne (HLR). https://nrr.org/images/2022/HLR-med_hjertestarter.png
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
NETTPORTAL:
Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2017). Svømmedyktig. https://svommedyktig.no/
Anbefalt litteratur
STØTTELITTERATUR:
2 BØKER:
Gjølme, E. G. (Red.). (2021). Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Universitetsforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
Halvorsen, T. & Kahrs, N. (2008). Fra lek i vann til svømming: Om svømmeopplæring og funksjonsnedsettelser. Norges Svømmeforbund og Bodoni.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
1 DVD:
Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Norges Idrettshøgskole.
* DVD-en finnes til utlån i biblioteket her: ORIA