LKI220 Friluftsliv i skolen 2 (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet bygger på LKI 120 og gir lærerstudentene ytterligere forutsetninger for å skape gode læringssituasjoner i naturen, tilrettelegge for opplevelse av naturglede og gjennomføre friluftslivsundervisning i kroppsøving og idrettsfag. Emnet gir praktiske og teoretiske innføringer til veiledning og friluftslivsfaglige problemstillinger og arbeidsmåter, og setter dette inn kroppsøvings- og idrettsfaglige, didaktiske og læringsteoretiske perspektiver.
Studenten vil få utforske ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å vurdere egen kompetanse og legge til rette for friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- reflektere over friluftsliv som pedagogisk arbeidsform i skolen
- anvende kunnskap og ferdigheter i friluftsliv til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg og skoleturer, som kan inkludere alle elever til alle årstider, inkludert tverrfaglige perspektiver
- reflektere over naturrommet/stedets betydning for læring utfra ulike perspektiv
- kjenne til mulighetene som læreplanene gir for å gjennomføre allsidig undervisning i friluftsliv, herunder være seg bevisst hvordan det kan arbeides tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving.
- videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen foregår vinter og vår i andre år av lærerutdanningen. Det vil bli lagt opp til varierte læringsformer som forelesinger, gruppearbeid, egenferd i liten gruppe og studentdreven undervisning. Emnet vil medføre turaktivitet utenfor NIH som dagsopplegg samt to turer som innebærer overnattinger.
Emnet fokuserer hovedsakelig på friluftsliv som kan drives i skolens nærmiljø, samt ved kysten. Tur med tre overnattinger vil gjennomføres i kystmiljø. Studenten må stille med egnet personlig turutstyr til de ulike undervisningsoppleggene.
Arbeidskrav
Krav om 100 % deltakelse på turer (inkludert forarbeid og etterarbeid) og 80% oppmøte på forelesninger.
En overnattingstur (en natt) skal planlegges og gjennomføres i grupper, uten at faglærere deltar. Gruppene skal levere turplan før gjennomføring.
Arbeidskravet må være godkjent før vurdering av hjemmeeksamen.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen. Bestått/ ikke bestått
- Studentene skal utvikle et praktisk-pedagogisk undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget skal leveres som en digital presentasjon. Oppgaven blir utdelt ved emnestart og studentene kan bruke våren på dette arbeidet.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Gyldendal.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK:
Beames, S. & Brown, M. (2016). Adventurous learning: A pedagogy for a changing world. Routledge.
Kapitlene Preface (s. xv-xviii) og Introduction (s. 1-9) skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Eriksen, J. W. (Red.). (2022). LKI220: Friluftsliv i skolen: Våren 2023 [Digitalt kompendium].
** Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bagøien, T. E. (2006). Barn og natur i samspill. I T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg., s. 79-108). Sebu.
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. Munksgaard.
* Side 128-139
Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg). Gyldendal akademisk.
* Side 13-39.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk.
* Side 11-22 og 65-71.
Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor. Cappelen akademiske.
* Side 63-82.
Lysklett, O. B. (2013). Ute hele uka: Natur- og friluftsbarnehagen. Universitetsforlaget.
* Side 82-96.
Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden ([Rev. og utvidet utg.]). Sebu .
* Side 28-54.
1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Sanderud, J. R. & Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur. Nordic Studies in Education, 34, 3-20. https://www.idunn.no/doi/10.18261/ISSN1891-5949-2014-01-02
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
** NB! Kun 2 samtidige brukere - klikk på "Frigi tilgang" under Idunn-logoen når du er ferdig!
*** NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 STORTINGSMELDING:
Meld. St. 18 (2015-2016). Friluftsliv: Naturen som kilde til helse og livskvalitet. Klima- og miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 LÆREPLAN:
Utdanningsdirektoratet. (2019). Ny læreplan i kroppsøving (KR001-05). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/kro01-05
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.