FAF311 Perspektiver på funksjonshemminger og samhandling (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet tar for seg tre dominerende perspektiv på fysisk aktivitet og funksjonshemming; det medisinske, det sosiale og det fenomenologiske. Gjennom kjennskap til perspektivene skal studentene få innsikt i hvordan idrettspedagogiske tiltak kan tilpasses på en formålstjenlig og taktfull måte som tar hensyn til ulike menneskers måte å samhandle og kommunisere på. Slik blir idrettspedagogens rolle i tverrfaglig samarbeid synliggjort.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- anvende kunnskap om medisinske, sosiokulturelle og fenomenologiske perspektiver på unksjonshemming for å begrunne idrettspedagogiske tiltak.
- diskutere hvordan begrepene normalitet og annerledeshet avhenger av hvilket perspektiv de forstås i.
- drøfte hvordan samhandling og kommunikasjon blir preget av de ulike perspektivene i idrettspedagogisk arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk og teoretisk arbeid i samarbeid mellom NIH og Beitostølen helsesportsenter. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer fra rehabiliteringsfeltet danner et viktig grunnlag for teoretisk arbeid med de tre perspektivene.
Arbeidskrav
- 80 % oppmøte
- 2 mappeoppgaver som vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.
Vurdering/eksamen
Individuell skriftlig eksamen (hjemme), 6 timer. Graderte karakter (A-F).
- Alle hjelpemiddel tillatt.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Tøssebro, J. (2010). Hva er funksjonshemming? (Hva er; 36). Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 3 BØKER:
Grue, L. (2016). Normalitet. Fagbokforlaget.
Disse sidene skal leses: 9-21 og 71-102:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 E-BOK - kun 1 leser ad gangen:
Shakespeare, T. (2006). Disability rights and wrongs. Routledge. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=178981&site=ehost-live
Side 1-82 skal leses:
* Boka finnes elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne boka når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
NOTE fra biblioteket 2.11.22:
Biblioteket har også 2. utg. av denne boka, fra 2014: ORIA
E-bok fra 2014: Kikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne boka når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Evensen, K. V. (Red.). (2022). FAF311: Perspektiver på funksjonshemminger og samhandling: Høsten 2022 [Digitalt kompendium].
** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Abstrakt.
* Side 101-131.
Lorentzen, P. (2009). Kommunikasjon med uvanlige barn. Universitetsforlaget.
* Side 63-79 og 89-95.
Standal, Ø. F. (2010). Pedagogisk arbeid i rehabilitering: Ei drøfting av praktiske, pedagogiske handlingar. I K. Steinsholt & K. Pedersen (Red), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 85-99). Tapir akademisk.
Toombs, S. K. (2001). Reflections on bodily change: The lived experience of disability. I S. K. Toombs (Red.), Handbook of phenomenology and medicine (Philosophy and medicine; 68) (s. 247-261). Kluwer.
van Manen, M. (1993). Pedagogisk takt: Betydningen av pedagogisk omtenksomhet (K. M. Thorbjørnsen, Overs.). Caspar.
* Side 113-133.
5 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artklene når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
Calculator, R. (2009). Augmentative and Alternative Communication (AAC) and inclusive education for students with the most severe disabilities. International Journal of Inclusive Education, 13(1), 93-113. https://doi.org/10.1080/13603110701284656
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Evensen, K. V (2017). He is not crying for real: Severe, multiple disabilities and embodiedconstraint in two segregated special needs education units. Society, Health & Vulnerability, 8(1). https://doi.org/10.1080/20021518.2017.1387474
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Leo, J. & Goodwin, D. L. (2013). Pedagogical reflections on the use of disability simulations in higher education. Journal of Teaching in Physical Education, 32(4), 460-472. https://doi.org/10.1123/jtpe.32.4.460
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lorentzen, P. (2009). Vil eieren av kommunikasjonsproblemet vennligst melde seg! Norsk tidsskrift for logopedi, 55(3), 5-10.
* Denne ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Oliver, M. (1993). What`s so wonderful about walking? Inaugural professoral lecture 9. February.
* Denne ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Verdens helseorganisasjon. (2006). ICF: Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse: Kortversjonen (Rapport IS-0354). Sosial og helsedirektoratet (Opprinnelig utgitt 2001). https://www.ehelse.no/kodeverk-terminologi/icf-internasjonal-klassifikasjon-av-funksjon-funksjonshemming-og-helse
Side 3-24 skal leses:
* Rapporten finnes online: Klikk på denne lenken