PPU405 Skolepraksis
Fakta om emnet
Kort om emnet
Skolepraksis tar for seg undervisning og veiledning av elever i grunnskole og videregående skole ut fra gjeldende lovverk og læreplaner for opplæringen. I emnet inngår minimum 30 dager skolepraksis i grunnskole og minimum 30 dager skolepraksis i videregående skole. I emnet inngår også deltakelse på profesjonsmøter sammen med praksislærere og faglærere fra NIH samt timer på NIH til forarbeid og etterarbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for skolen som organisasjon, lærerens oppgaver, roller og ansvar i opplæringen
- planlegge, gjennomføre og vurdere egen og andres undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale styringsdokumenter
- tilpasse opplæringen til elevens og elevgruppas forutsetninger
- samhandle med elever, foresatte, skoleledelse, kolleger og andre interne og eksterne aktører
- ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
- identifisere kulturer i lærerkollegier og kontekstuelle strukturer som hemmer eller fremmer ulike praksiser og elevenes læring og utvikling
- anvende generell pedagogisk og spesifikk fagdidaktisk teori og reflektere over hvordan teoriene bidrar til bedre undervisning
- drøfte egen læreridentitet som bidrag til profesjonsfellesskapet
- utvikle egen relasjonskompetanse, ivareta profesjonsetiske verdier i opplæringen og bidra til utvikling av barn og unges dømmekraft og kritiske refleksjonsevne
- reflektere over ulike profesjonsetiske valg og dilemmaer særlig relatert til den flerkulturelle skolen
- bidra til endringsprosesser og samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i kroppsøving og idrettsfag og delta i ulike former for FoU-arbeid med skolepraksis som arena
- gjøre seg nytte av og bidra i kollega- og arbeidsbasert veiledning
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i skolepraksis gjennomføres i samråd mellom NIH og utvalgte praksislærere med godkjent utdanning og/eller erfaring. Veiledning i praksisskolen foregår både en til en med praksislærer og i gruppe med medstudenter. Tretti dager med praksis i grunnskole fordeles normalt over 7 uker i høstsemesteret der studentene tilbringer enkelte dager på NIH for utveksling av erfaring. Tretti dager med praksis i videregående skole fordeles normalt over 7 uker i vinter/vårsemesteret der studentene tilbringer der en uke midt i praksisperioden er satt av til undervisning og deling av erfaring på NIH. Profesjonsmøter med praksislærere og ansatte på NIH inngår i praksisopplæringen.
Vurdering/eksamen
100 % frammøte i praksisperiode.
Skolepraksis vurderes til bestått/ikke bestått av praksislærer og kontaktlærer.