FRI200 Profesjonell utvikling (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I dette emnet får studentene anledning til å fordype seg i et selvvalgt kunnskapsområde innen friluftslivsfaget. Emnet vil bidra til at studentene skal få bygge et solid faglig fundament for bacheloroppgaven i 6 semester. I dette emnet vil studentene også gjennomføre en ukes arbeidspraksis innen eget fordypningsområde. Emnet vil spesielt vektlegge metodikk og arbeidsformer for systematisk individuell kunnskapstilegnelse med mål om faglig fordypning og livslang læring.
Parallelt med studentenes arbeid med faglig fordypning, vil det bli forelest innen felles grunnlagstematikk som det forventes at studentene tilegner seg og anvender i egen læringsprosess. Dette vil være tema som; egen utviklingsplan (EUP), ulike kunnskapssyn og kunnskapsformer, profesjonell utvikling, ulike perspektiver på dannelse, profesjonsetikk, profesjonsidentitet, selvledelse etc. Relasjonen mellom menneske og natur vil være et bærende element i emnet.
Deler av undervisningen gjennomføres ute på turer, i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
Kunnskap
- Kjenne til ulike tilnærminger og perspektiv på kunnskapssyn og kunnskapsformer med relevans for friluftsliv
- Ha kunnskap om egen utviklingsplan (EUP) som metodikk og arbeidsform for å arbeide med et selvstendig faglig utviklingsarbeid innen friluftsliv
- Ha kunnskap om sentrale problemstillinger innen fagfeltet som omhandler livslang læring, dannelse, selvledelse, profesjonsetikk, profesjonsidentitet og profesjonell utvikling
Ferdigheter
- Kunne anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder inn mot egen kunnskapsutvikling i friluftsliv
- Kunne utvikle og gjennomføre individuelt utviklingsprosjekt med mål om kunnskapstilegnelse og faglig fordypning
- Kunne redegjøre for, og anvende emnets sentrale begrep og vitenskapelige utviklingstrekk i eget arbeid friluftslivsfaglig fordypningsarbeid
- Ha erfaring med å drifte et lager bestående av utstyr for friluftslivsaktivitet.
Generell kompetanse
- Kunne reflektere over og diskutere faglig utvikling i relasjon til profesjonsetikk, profesjonsidentitet og profesjonell utvikling
- Kunne reflektere over forholdet mellom ulike kunnskapssyn og betydningen for livslang læring
- Vise evne til kritisk tenkning og refleksjon i arbeid med eget friluftslivsfaglig utviklingsarbeid
- Kunne arbeide prosjektbasert og selvstendig med et selvvalgt tema med relevans for friluftsliv
Læringsformer og aktiviteter
Egen utviklingsplan (EUP) vil bli gjennomgått og anvendt som den bærende didaktiske arbeidsformen i emnet. Planen tar utgangspunkt i studentens faglige ståsted/utgangspunkt. Videre skal planen utarbeide mål for egen utvikling, en plan for gjennomføring av utviklingsarbeidet, en beskrivelse av prosessen knyttet til måloppnåelse samt en evaluering av eget arbeid. Studentene skal arbeide tett med en læringspartner/kritisk venn som støtte i dette arbeidet. Gjennom forelesninger vil det bli presentert sentral tematikk som det forventes at studentene skal anvende i sine arbeider. Det vil bli gjennomført en fjelltur av flere dagers varighet der erfaringene vil danne grunnlag for videre arbeid med studentenes faglige utvikling.
I emnet skal det også gjennomføres en praksisperiode i vårsemesteret. Praksisen skal gjennomføres innen studentenes valgte fordypningsområde (naturbasert reiseliv, helse eller ped/lek/læring), og styrke forutsetningene for bacheloroppgaven i tredje studieår. Studentene vil også bli involvert i ivaretakelse av prosedyrer knyttet til drift av utstyrslageret til NIH friluftsliv (utlån, innlevering, drift, vedlikehold og reparasjoner).
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves:
- 100% deltakelse på planlegging, gjennomføring og etterarbeid knyttet til fjelltur. Godkjent/ikke godkjent.
- 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av turer og praksis. Godkjent/ikke godkjent.
- Aktivit bidrag som læringspartner til en medstudent. Godkjent/ikke godkjent.
- Plan og rapport knyttet til gjennomføring av praksis. Godkjent/ikke godkjent.
- Deltakelse i drift av utstyrslageret i henhold til utarbeidete prosedyrer for studentinvolvering.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
Mappe: Samlet gradert karakter A-F.
- Mappen består av ett skriftlig arbeide og to digitale multimediapresentasjoner som utgjør studentenes egen utviklingsplan (EUP):
- Del 1: Analyse av og beskrivelse av eget ståsted/faglige utgangspunkt innen valgte tema. Studentene skal også definere målsettinger for hvor arbeidsprosessen skal føre dem og en plan for hvordan de skal arbeide med dette prosjektet.
- Del 2: Underveisrapport. Studentene skal midtveis i utviklingsarbeidet beskrive hvordan prosessen går. Målsettinger og plan for gjennomføring kan korrigeres/ bearbeides.
- Del 3: Studentene skal beskrive egen gjennomføring, reflektere over egen måloppnåelse/læringsutbytte samt kritisk vurdere eget arbeid.
Kjernelitteratur
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner som PDF-er i Canvas:
Eriksen, J. W. (Red.). (2021). FRI200: Profesjonell utvikling: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en finner du i Canvas
Litteraturlista (innholdet) i det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden:
Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I K. Nielsen & S. Kvale, Mesterlære: Læring som sosial praksis (s. 52-69). Ad Notam Gyldendal.
Eriksen, J. W. (2008). Å være i natur. I R. Säfvenbom & A. M. Sookermany (Red.), Kropp, bevegelse og energi: I den grunnleggende soldatutdanningen (s. 283-292). Universitetsforlaget.
Grimen, H. (2008). Profesjon og profesjonsmoral. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 144-160). Universitetsforlaget.
Heggen, K. (2008). Profesjon og identitet. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 321-332). Universitetsforlaget.
Illeris, K. (2012). Læring. Gyldendal akademisk.
* Side 155-187, Læringens helhet
* Side 188-211, Barrierer mot læring
Martinsen, Ø. L. (2009). Selvledelse. I Ø. L. Martinsen (Red.), Perspektiver på ledelse (3. utg.) (s. 325-354). Gyldendal Akademisk.
Nielsen, K. & Kvale, S. (2014). Mesterlære som aktuell læringsform. I K. Nielsen & S. Kvale (Red.), Mesterlære: Læring som sosial praksis (G. Bureid, Overs.) (s. 17-33). Gyldendal Akademisk. (Opprinnelig utgitt 1999)
Pindard, T. (2018). Helse, miljø og sikkerhet på organisert tur. I L. I. Magnussen & T. Vold, Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis (s. 135-152). Universitetsforlaget.
Rønnestad, M. H. (2008). Profesjonell utvikling. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (279-294). Universitetsforlaget.
Straume, I. (2011). Betydningen av læring. I T. Kvernbekk (Red.), Humaniorastudier i pedagogikk: Pedagogisk filosofi og historie (s. 32-50). Abstrakt forlag.
Tordsson, B. (2014). Perspektiv på friluftslivets pædagogik. Books on demand.
* Side 205-231, Det gode pædagogiske håndelag
Wenger, E. (2004). Praksisfællesskaber: Læring, mening og identitet. Hans Reitzel.
* Side 13-26, En social teori om læring
5 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
Dreyfus, S. E. (2004). The Five-Stage Model of adult skill acquisition. Bulletin of Science Technology & Society, 24(3), 177-181. https://doi.org/10.1177/0270467604264992
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Elmholdt, C. (2006). Fjellet som læringslandskap: Et intervju med Marius Morstad. Tidsskrift for Kvalitativ Metodeudvikling, 40, 54-62.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Høyem, J. (2004). Egen utviklingsplan og refleksjonsnotater: Verktøy for selvstyrt læring i friluftslivsfaget. Kroppsøving, 54(6), 16-18.
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Scarantino, A. (2002). Affordances explained. Philosophy of Science, 70(5), 949-961. https/doi.org/10.1086/377380
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Snowden, P. (2004). The Presidential Address: Knowing how and knowing that: A distinction reconsidered. Proceedings of Aristotelian Society: New Series, 104, 1-29.
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)