IDR114 Individuelle idretter 2 (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet skal gi grunnleggende praktisk erfaring og teoretisk kunnskap om et utvalg individuelle idretter slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse med sikte på å lede lærings- og utviklingsprosesser hos andre. Emnet skal videre gi studentene grunnleggende forståelse for prinsippene som ligger til grunn for motorisk læring.
Læringsutbytte
Studenten skal:
- Kunne forstå og gjøre rede for sentrale begreper knyttet til idrettenes egenart.
- Kunne vurdere egne ferdigheter og bevegelser og vise evne til øving med sikte på egen ferdighetsutvikling
- Kunne anvende et repertoar av øvelser og praktisk-metodiske virkemidler for å utvikle andres motoriske kompetanse og ferdigheter i aktivitetene.
- Forstå og anvende aktivitetenes egenart til å belyse motorisk læring.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger i kull og i klasser, egenstudier og gruppearbeid. Hoveddelen av emnet vil bestå av praktisk arbeid med ulike idrettsaktiviteter, samt arbeid i plenum med teoretiske emner knyttet til aktivitetsrelatert motorisk læring.
Arbeidskrav
- 80% oppmøte på hvert delemne.
- 100% oppmøte i Ridderuka på Beitostølen inkl. undervisning i forkant.
Arbeidskravet må være godkjent før mappen vurderes.
Vurdering/eksamen
- Mappe. Bestått/ikke bestått.
- Grunnkurs i førstehjelp og hjerte-lungeredning (HLR). Bestått/ikke bestått.
Kjernelitteratur
ALPINT:
1 INTERNT KOMPENDIUM:
Haugen, P. (Red). (2020). IDR114: Alpint: Våren 2022 (Internt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne deles ut.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA 7. utg.:
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 03, 30-33.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 04, 28-33.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 05, 31-35.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 06, 32-37.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 07, 32-35.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 08, 32-37.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 01, 32-37.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 03, 32-37.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 04, 32-37.
1 VIDEO:
Mono Media. (2015, 21. januar). Prepparering av alpinski: Klargjøring av nye ski [Video]. Dartfish. https://www.dartfish.tv/Player?CR=p96974c207333m2357197
* Du finner videoen her: Klikk på denne lenken.
_________________________________________________________________________________________________________________________________
LANGRENN:
1 INTERNT DIGITALT KOMPENDIUM:
Losnegard. T. (2015). Ut på langrenn (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
1 VIDEO:
Swix School. (u.å.). Langrenn [Video]. Swixsport. http://www.swixschool.com/
* Videoene finner du her: Klikk på denne lenken.
_________________________________________________________________________________________________________________________________
MOTORISK LÆRING:
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Magelssen, C. (Red.). (2021). IDR114: Motorisk læring: Våren 2022 (Digital kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.
Giske, R. (2015). Teknikk og teknikktrening. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg.) (s. 508-522). Gyldendal.
Utley, A. & Astill, S. (2008). Motor control, learning and development. Taylor & Francis Group.
* Side 41-57, Section D: Theories of control
* Side 105-120, Section H: Theories of motor learning.
1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Poolton, J. & Zachry, T. (2007). So you want to learn implicitly? Coaching and learning through implicit motor learning techniques. International Journal of Sports Science & Coaching, 2(1), 67-78. https://doi.org/10.1260/174795407780367177
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
SKILEIK:
2 INTERNE DIGITALE KOMPENDIER:
Losnegard. T. (2015). Ut på langrenn (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
Losnegard, T. & Lund-Hansen, M. (2019). Skileik (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
SVØMMING OG LIVREDNING:
1 HEFTE:
Norsk Førstehjelpsråd. (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Lærdal Medical.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK - som du finner som PDF i Canvas:
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bodoni forl.
Side 9-25:
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 23.12.21/AGG - Bibl.)
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Grydeland, M. (Red.). (2021). IDR114: Svømming og livredning: Våren 2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en finner du i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og livredning. I E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.) (s. 190-215). Gyldendal Undervisning.
Madsen, Ø. & De Faveri, T. (2006). Svømmetrening. Bodoni forlag.
* Side 27-28, Koodinative egenskaper
* Side 38-56, Biologisk utvikling
STØTTELITTERATUR til svømming og livredning:
1 DVD:
Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD]. Norges idrettshøgskole.
* DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK - som du finner som PDF i Canvas:
Madsen, Ø. & Blixt, T. (2008). Svømmeaktiviteter for viderekommende. Bodoni Forlag.
Side 263-293
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 23.12.21/AGG - Bibl.)
1 NETTSIDE:
Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (u.å.). Svømmedyktig.no. Hentet 1. november 2021 fra http://www.svommedyktig.no/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
RIDDERRUKA:
1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Goodwin, D. L. (2008). Self-regulated dependency: Ethical reflections on interdependence and help in adapted physical activity. Sport, Ethics and Philosophy, 2(2), 172-184.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Husk å være pålogget VPN-klienten om du ikke er på skolen for å åpne artikkelen: Klikk på denne lenken.