LKI120 Friluftsliv i skolen 1 (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet er en innføring i friluftsliv som praktisk og teoretisk fagfelt, og som undervisnings- og læringsemne spesielt. Friluftsliv som kulturelt fenomen og aktivitetsområde utforskes, erfares og oppleves. Emnet er didaktisk forankret i gjeldende læreplaner. Det gir grunnlag for utvikling av relevant lærerkompetanse og hvordan skolen kan legge til rette for læring og opplevelser i friluftsliv. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen står sentralt. Det legges vekt på lokale friluftslivstradisjoner, naturnærvær, kreativ og nyskapende bruk av nærmiljøet og å kunne ferdes og oppholde seg i naturen til ulike årstider. Emnet omfatter også vurdering av farer og uventede situasjoner som kan oppstå, grunnleggende førstehjelp og HLR, prinsipper om sporløs ferdsel og tur etter evne. Studentene vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å ferdes i natur, utøve friluftsliv og lede læringsaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne:
- gjøre rede for friluftsliv som kulturelt fenomen, som undervisnings- og læringsemne i skolen, historisk og i gjeldende læreplaner
- mestre et utvalg grunnleggende friluftslivsferdigheter knyttet til naturmiljøene skog og vann til alle årstider
- anvende planverk, ulike arbeidsformer og didaktiske prinsipper i planlegging og gjennomføring av friluftslivsundervisning og turer i naturnære omgivelser (skog og vann) til ulike årstider med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring
- legge til rette for naturopplevelse og læring i, om og gjennom friluftsliv på en trygg og bærekraftig måte
- drøfte hvordan friluftsliv kan være kilde til læring og opplevelse, folkehelse og livsmestring.
- gi førstehjelp, kameratredning og HLR under varierte forhold.
Læringsformer og aktiviteter
Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktivitetsopplegg, egentrening, turer og praksisbesøk. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon og refleksjon, studentframlegg og fagseminarer. Det kreves at studentene samarbeider om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. Undervisningen foregår i NIHs naturnære omgivelser som består av urbant miljø, skog og vann.
Arbeidskrav
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
- Krav om 100 % deltakelse på turer (inkludert forarbeid og etterarbeid). Planlegging og gjennomføring av praktisk-didaktisk opplegg.
Arbeidskrav må være godkjent før vurdering av mappe.
Vurdering/eksamen
Mappevurdering. Gradert karakter, A – F.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Østrem, K (Red.). Nærmiljøfriluftsliv i skolen. Cappelen Damm Akademisk.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Abelsen, K. (Red.). (2021). LKI120: Friluftsliv i skolen: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Husby, J. A. & Fiskum, T. A. (2014). Undervisningsmetoder ute og inne: Den gode sammenhengen. I T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut (s. 30-43). Cappelen Damm Akademisk.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk forlag.
* Side 12-22, Hva er samarbeidslæring
* Side 65-71, Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet
Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor. Cappelen Akademiske Forlag.
* Side 63-82, Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Outdoor leadership: Theory and practice. Human Kinetics.
* Side 169-189, Teaching strategies
O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Group dynamics in recreation and leisure. Human Kinetics.
* Side 15-34, Group formation, development, and function
Reusch, M. (2012). Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. Flux forlag.
* Side 13-35, Hva er allemannsrett?
Svardal, T. (2015). Bål for all slags vær og terreng. Kagge forlag.
* Side 11-13, Hva er et bål?
* Side 23, Hvordan finne ved?
* Side 27-28, Vær kreativ, da finner du oppteningsved
* Side 45-52, Tre prinsipper du må kjenne til for å fyre opp bål + tre tips
* Side 72, Pagodebål: Stabilt stabelbål for matlaging
* Side 80-83, Nying: Bål som varer til soloppgang
* Side 137-139, Sikkerhet: Noe å tenke på
4 ELEKTRONISKE ARTIKLER I TIDSSKRIFTER:
* NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
Abelsen, K. & Leirhaug, P.E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. JASed, 1(3). https://doi.org/10.23865/jased.v1.615
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Dahl, L., Moe V.F. & Standal Ø.F. (2017). På tur med det uforutsette: Refleksjoner om sikkerhet hos friluftslivslærere på videregående skole. Nordic Studies in Education, 37(3-4), 201-216. https://doi.org/10.18261/issn1891-5949-2017-03-04-06
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Leirhaug, P.E., Grøteide, H., Høyem, H. & Abelsen, K. (2020). Naturopplevingar, miljøbevisstheit og livsmetring i vidaregåande skule. Kan 12 timar friluftsliv gjere en skilnad? Norsk pedagogisk tidsskrift, 104(3), 226-240. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-02
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sinnes, A. T. & Straume, I. S. (2017). Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: Fra big ideas til store spørsmål. Acta Didactica Norge, 11(3), 1-22. https://doi.org/10.5617/adno.4698
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
1 BOK:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2018). Friluftsliv: Idrettsfag (3. utg.). Gyldendal Undervisning.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
1 ARTIKKEL:
Bø, S. (2020). «Friluftsparadokset – vi elsker naturen, men elsker naturen oss?» Stavanger turistforening. https://www.stf.no/artikler/meninger/20648-friluftsparadokset-vi-elsker-naturen-men-elsker-naturen-oss/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 STORTINGSMELDING:
Meld. St. 18 (2015-2016). Friluftsliv: Naturen som kilde til helse og livskvalitet. Klima- og miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.