PhD642 Avhandlingsseminar (2 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Studentene skal gjennom kurset reflektere over forståelser, erfaringer, kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse utviklet gjennom arbeidet med doktoravhandlingen. Studentene skal kunne reflektere over prosessen samt kunne presentere ulike deler av sin egen avhandling. Videre utvikle evnen til kritisk vurdering av egen og andres forskning samt hvordan tilgjengeliggjøre forskningen for andre. I tillegg skal det utarbeides en populærvitenskapelig fremstilling om egen forskning. De vil gjennom kurset få kunnskap om ulike måter sammenskrivingen av avhandlingen kan gjennomføres på og diskutere dette avhengig av eget fagfelt. Emnet er relevant etter fullført midtveisevaluering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter avsluttet emne har studenten:
- Inngående kunnskap om prosessen ved oppbygging av en artikkelbasert avhandling
- Inngående kunnskap om prosessen ved oppbygging av en monografi
- Kunnskap om sentrale elementer ved planlegging og gjennomføring av disputas
Ferdighet
Etter avsluttet emne kan studenten:
- Redegjøre for prosessen knyttet til eget avhandlingsarbeid
- Presentere et utkast til innholdsfortegnelse samt oppbygging av egen avhandling
- Forberede og presentere en realistisk tidsplan for utarbeiding av avhandlingen
- Begrunne og diskutere valgt tilnærming og identifisere styrker og begrensninger
- Utarbeide og presentere en populærvitenskapelig fremstilling av dr.grads avhandlingen
Generell kompetanse
Etter avsluttet emne kan studenten:
- Diskutere kriterier for kvalitet i avhandlinger
- Delta i generelle diskusjoner om presentasjon av doktorgradsarbeid
- Kritisk vurdere andres avhandlinger innen eget fagområde
- Veilede og vurdere mastergradsstudier
Læringsformer og aktiviteter
Måloppnåelse i emnet forutsetter en total studieinnsats på ca. 60 timer. Dette inkluderer totalt 15 timer lærerstyrt undervisning, 15 timer arbeide i seminargrupper og 30 timer selvstudium. Kurset vil veksle mellom forelesning, gruppearbeid og diskusjoner, selvstendig arbeid og skriftlige og muntlige presentasjoner.
Arbeidskrav
Det stilles krav til godkjent aktiv deltagelse.
Vurdering/eksamen
Vurdering skjer gjennom kursdeltagernes deltagelse i presentasjoner og diskusjoner med
medstudenter. Vurdering bestått/ikke bestått.
Kjernelitteratur
1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Vaglum, P. (2010). Doktoravhandlingens sammenstilling - hva skal den inneholde? Tidsskriftet den norsk legeforeningen, 130, 1632-1634. https://doi.org/10.4045/tidsskr.10.0234
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Cambridge University Press. (2019). Researchers´perspectives on the value and purpose of the monograph: Survey results 2019.
https://global.oup.com/academic/pdf/perspectives-on-the-value-and-purpose-of-the-monograph
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
NETTSIDE:
Norges idrettshøgskole. (u.å.). Ph.d.-programmet. https://www.nih.no/forskning/ph.d-programmet/
Anbefalt litteratur
Letnes, M-A. (2013, 4 november). Om å skrive avhandling. Mari-Ann Letnes Blogg. https://mariannletnes.com/2013/11/04/om-a-skrive-avhandling/
Universitet i Oslo. (2020, 18. november). PhD forskriften. https://www.uio.no/om/regelverk/forskning/forskerutdanning/phdforskr.html