IDR112 Ballspill 2 (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet bygger på ballspill 1 og presenterer studentene for nye ballspill på is og i hall. Dette skal gi en utvidet forståelse for ballspill tilpasset flere målgrupper. Studentene skal videreutvikle praktisk og teoretisk kunnskap og ferdigheter. Fokus i kurset vil være rettet mot et lags utvikling, relasjoner og samhandling i lagballspill.
Læringsutbytte
Kandidatene skal:
- Ha kunnskap om grunnleggende prinsipper for praktisk ferdighetsutvikling med fokus på lag og samspill
- Kunne forstå og gjøre rede for sentrale begreper knyttet til ballspillenes egenart og arbeid med lag i ballspill
- Kunne beherske grunnleggende ferdigheter i lagballspill
- Kunne analysere andres ferdighet, et lags ferdigheter, utvikling og samhandling i ballspill
- Forstå hvordan tilrettelegge for mestring av ballspill
Læringsformer og aktiviteter
Det vil bli lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger; både lærerstyrt undervisning, egenstyrt undervisning og gruppearbeid. Hoveddelen vil bestå av praktisk arbeid med ulike ballspill. Enkelte oppgaver kan resultere i presentasjoner for de andre studentene. Det vil bli avsatt tid for studentstyrt øving (oppgavetimer), blant annet gruppearbeid, med mulighet til veiledning. Det forutsettes at studentene driver egentrening mot enkle mål.
Arbeidskrav
Oppmøte med minimum 80% for hvert ballspill. Hvorav minst 50% fysisk aktiv deltagelse.
Arbeidskravet skal registreres som godkjent før mappen vurderes.
Vurdering/eksamen
Mappe vurderes til bestått/ikke bestått.
Kjernelitteratur
HÅNDBALL:
1 BOK:
Renshaw, I., Davids, K., Newcombe, D. & Roberts, W. (2019). The constraints-led approach: Principles for sports coaching and practice design. Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 KAPITTEL FRA 1 BOK - som du finner som PDF i Canvas::
Giske, R. (2012). Håndball. I E. Enoksen, S-H Sletten & A. O. Brunes (Red.), Aktivitetslære (3. utg.) (s. 57-77). Gyldendal.
(Klarert via BOLK 15.11.21. / AGG - Bibl.)
BASKETBALL:
1 KAPITTEL FRA 1 BOK - som du finner som PDF i Canvas:
Fosnæs, O. (2012). Basketball. I E. Enoksen, S-H Sletten & A. O. Brunes (Red.), Aktivitetslære (3. utg.) (s. 30-56). Gyldendal.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 15.11.21. / AGG - Bibl.)
UTDRAG FRA UPUBLISERT DOKUMENT:
Fosnæs, O. (2015). Basketball. I O. Fosnæs, Ballspillboka. Norges idrettshøgskole.
Med forbehold
SKØYTER:
1 BOK:
Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA