IIS365 Bacheloroppgave (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Fordypningsoppgaven skal gi mulighet til å fordype seg i et selvvalgt emne og teorifelt som er relevant for trenerrollen/fordypningsidretten eller idrettspsykologi (TI), eller sport management (SPM). Studentene vil sette seg inn i relevant fag- og forskningslitteratur for å belyse og diskutere problemstillingen. Bacheloroppgaven skal være en litteraturstudie eller baseres på en empirisk studie som veileder gjennomfører eller en empirisk studie som ikke utløser meldeplikt til etiske komiteer.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne:
- gjennomføre et faglig og vitenskapelig arbeid, herunder gjennomføre en litteraturstudie eller en empirisk studie
- planlegge, gjennomføre og skriftlig sammenfatte en vitenskapelig oppgave basert på aktuell disposisjon og struktur. Dette for å belyse et tema og en problemstilling med forankring i emner som ligger innunder bachelorprogrammet BATI /BASPM
- gjennomføre et litteratursøk på valgt tema og problemstilling
- kjenne til forskningsutfordringer på fagfeltet, relevant vitenskapelig metodikk, samt vurdere metodiske styrker og svakheter i vitenskapelige publikasjoner
- vurdere etiske problemstillinger relevant for valgte oppgave og vitenskapelig litteratur generelt
- presentere et faglig og vitenskapelig arbeid
- ta kontakt med relevante fagmiljø
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger i emnet vil inkludere en innføring i oppgaveskriving (innhold og struktur), valg av problemstilling og metode, samt en innføring i relevant etikk for oppgaven og informasjon om gjeldende vurderingskriterier. I tillegg blir det forelest i litteratursøk med ansatte fra biblioteket.
Studenten skal i samarbeid med veileder planlegge, gjennomføre og diskutere sin bacheloroppgave. Studenten har rett på inntil 6 timer individuell veiledning.
Videre skal studenten underveis i prosessen kunne legge fram sitt arbeid for medstudenter på seminarer som arrangeres.
Arbeidskrav
- Innlevering av skjema med informasjon om veileder, tema og problemstilling.
- Obligatorisk oppmøte til bibliotekets undervisning i litteratursøk (100%).
- Obligatorisk oppmøte på seminarer (100%).
Alle arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent, og må være godkjent for å levere bacheloroppgaven.
Vurdering/eksamen
Skriftlig oppgave (individuelt eller gruppe). Gradert karakter (A-F).
- Dersom oppgaven leveres som gruppeoppgave skal den reflektere i studiepoeng antall studenter som er med på den (2 studenter = 20 sp., osv.). Antall ord i oppgaven begrenses til 6000-8000 ord, regnet fra og med introduksjon til og med konklusjon.
Vi gjør oppmerksom på at leverte oppgaver vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
Studenten finner selv frem til relevant faglitteratur i samarbeid med veileder.
Anbefalt litteratur
6 BØKER:
Hart, C. (2018). Doing a literature review: Releasing the research imagination (2. utg.). SAGE.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Løwendahl, B. R. & Wenstøp, F. (2013). Skriv gode oppgaver (2. utg.). Cappelen Damm.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
McMillan, K. & Weyers, J. (2011). Slik skriver du oppgaver og prosjektrapporter (Implicite info rådg., Overs.). Pearson Education Limited. (Opprinnelig utgitt 2007).
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Persson, M. (2021). Hvordan skrive en litteraturgjennomgang? En praktisk guide. Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Rienecker, L. & Stray Jørgensen, P. (2013). Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (W. Landaas, Overs.) (2. utg.). Fagbokforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Rognsaa, A. (2015). Bacheloroppgaven: Skriveråd og regler for utformingen. Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA