LKI215 Inkludering og mangfold 2 (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Hensikten med emnet er å trygge studentene til å møte alle elever uansett forutsetninger slik at studentene blir i stand å utvikle og skape et inkluderende likeverdig opplæringstilbud sammen med elevene. Det handler om å løfte opp flere teoretiske og kritiske perspektiver om normalitet og annerledeshet og drøfte betydningen dette kan ha for undervisingspraksis.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne:
- gjøre rede for og kritisk reflektere over begrepene inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning sett i lys av en bred og smal forståelse (individet og fellesskap)
- gjøre rede for og analysere hvilken betydning interseksjonalitet har for ulike praksiser
- reflektere over hvordan mangfold med vekt på kjønn, etnisitet, sosial bakgrunn, funksjonsnedsettelser kommer til uttrykk i blant annet media, skjønnlitteratur, faglitteratur og i samfunnsdebatten
- vurdere behovet for spesialundervisning og utarbeide individuelle opplæringsplaner (IOP)
- initiere og ivareta et samarbeid mellom skole og hjem og andre aktører som er relevante i det tverrprofesjonelle arbeidet.
Læringsformer og aktiviteter
I emnet vil det veksles mellom framlegg, diskusjoner og arbeid i ulike bevegelsesmiljøer. Fagdidaktiske problemstillinger vil utforskes både teoretisk og praktisk. Det er forventet aktivt samspill mellom studenter og studenter og lærere.
Arbeidskrav
- To oppgaver som legges i mappe. Godkjent/Ikke godkjent.
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
Vurdering/eksamen
Mappeoppgave med 2 produkt. Bestått/Ikke bestått
Kjernelitteratur
Ikke mottatt liste pr 3. mai 2021