FRI100 Nærfriluftsliv (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet er en innføring i friluftsliv som praktisk og teoretisk fagfelt. Friluftsliv som sosialt fenomen og aktivitetsområde utforskes, erfares og oppleves. Ulike natursyn, kulturhistoriske perspektiver og samtidsforståelse gir studentene innsikt i friluftslivets egenart. Studenten vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse. Emnet har et didaktisk perspektiv og gir innføring i hvordan legge til rette for læring og opplevelse i friluftsliv.
Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer, i ulike naturmiljø og årstider. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. Dette blir nærmere spesifisert i undervisningen.
Læringsutbytte
Etter endt utdanning skal studenten:
Kunnskap
- Ha kunnskap om hvordan gjennomføre og tilrettelegge for friluftsliv i nærmiljø til ulike årstider (skog og kyst).
- Ha grunnleggende kunnskaper om hvordan gjennomføre og undervise utvalgte friluftslivsaktiviteter på en funksjonell og trygg måte.
- Ha grunnleggende kunnskaper om turplanlegging.
- Ha kjennskap til friluftsliv som forskningsfelt og sosialt og kulturelt fenomen.
- Ha kjennskap til natur som lærings- og opplevelsesarena.
Ferdigheter
- Kunne planlegge og gjennomføre turer i naturnære omgivelser til ulike årstider med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring.
- Kunne legge til rette for læring i utvalgte friluftslivsaktiviteter på en trygg måte.
- Kunne drøfte hvordan friluftsliv kan være kilde for læring, opplevelse, helse og livskvalitet.
- Kunne redegjøre for ulike natursyn og gjenkjenne disse i egen og andres friluftslivspraksis.
- Kunne gjennomføre sporløs ferdsel på tur
Generell kompetanse
- Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av friluftslivstur med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring.
- Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse.
Læringsformer og aktiviteter
Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktivitetsopplegg, planlegging og gjennomføring av egentrening, turer, praksis og forelesninger. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon og refleksjon, studentframlegg og fagseminarer. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. Undervisningen foregår i NIHs naturnære omgivelser som består av skog og vann.
Studentene skal gjennomføre praksis. I praksisperioden vil studentene arbeide med konkrete problemstillinger som blir utarbeidet i forkant av praksisen.
Arbeidskrav
For å få godkjent emnet kreves det 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av turer og praksis, inkludert gruppearbeid og innlevering av turplaner. Godkjent/ikke godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
Vurdering i emnet baserer seg på 5 arbeider som alle vurderes til bestått ikke bestått. Alle arbeidene må være bestått for å bestå emnet.
Mappe:
- En plan og en rapport for egentrening høst, (individuelle oppgaver)
- En plan og en rapport for egentrening vinter, (individuelle oppgaver)
- Praksisplan, (gruppeoppgave)
Kjernelitteratur
1 BOK:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2018). Friluftsliv (3. utg.). Gyldendal Undervisning.
Kap. 1-10 og 13-15 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Høyem, J. (Red.). (2021). FRI100: Nærfriluftsliv: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nyeste APA-standarden:
Fasting, M. L. (2017). Barns utelek. Universitetsforlaget.
* Side 45-64,
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Høgskoleforlaget.
* Side 231-279, Ly og leir
Jakobsen, A. M. & Pulli, K.K. (2021). Sikkerhet i nærmiljøfriluftsliv. I K. Østrem (Red.), Nærmiljøfriluftsliv i skolen (s. 274-297). Cappelen Damm Akademisk.
Khøn, Ø. & Rishovd, H. (2006). Kajakk: Hav-, tur- og mosjonspadling. Boksenteret Erik Pedettersen & Co.
* Side 6-19,
* Side 134-143,
Kvikstad, I. (2021). Naturen som matkilde. I K. Østrem (Red.), Nærmiljøfriluftsliv i skolen (s. 74-113). Damm Akademisk.
Reusch, M. (2012). Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. Flux forlag.
* Side 13-35, Hva er allemannsrett?
Svardal, T. (2021). Bål for all slags vær og terreng. Kagge forlag.
* Side 11-13, 23, 27-28, 45-52, 72, 80-83 og 137-139
1 TRYKT ARTIKKEL FRA TIDSSKRIFT:
Høyem, J. (2004). Egen utviklingsplan og refleksjonsnotater: Verktøy for selvstyrt læring i friluftslivsfaget. Kroppsøving, 54(6), 16-18.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL FRA TIDSSKRIFT:
Sinnes, A. T. & Straume, I. S. (2017). Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: Fra big ideas til store spørsmål. Acta Didactica Norge, 11(3), 1-22. https://doi.org/10.5617/adno.4698
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
1 ONLINE ARTIKKEL:
Bø, S. (2020). «Friluftsparadokset – vi elsker naturen, men elsker naturen oss?» https://www.stf.no/artikler/meninger/20648-friluftsparadokset-vi-elsker-naturen-men-elsker-naturen-oss/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 YOUTUBE FILM:
Den norske turistforening. (2018, 6. september). Slik begynner du å padle kajakk [Videoklipp]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OejRRUXJj6Q
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
1 BOK:
Marstad (2011). Sopphåndboka. Tun.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA