TI302 Yrkespraksis (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Hovedmålet med emnet er å videreutvikle praksiskompetanse knyttet til å lede det daglige utviklingsarbeidet for utøvere i en idrettsskolekontekst. Emnet skal gi studenten relevant yrkeserfaring.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne:
- planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid gjennom rollen som trener i en idrettsskolekontekst.
- planlegge, gjennomføre og vurdere trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.
- vurdere og anvende relevant teori og empiri knyttet til egen trenerpraksis.
- presentere, diskutere og videreutvikle det daglige utviklingsarbeidet i samspill med medstudenter og praksisveiledere.
- reflektere kritisk rundt rollen som trener i en idrettsskolekontekst.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet baserer seg i hovedvekt på yrkespraksis som trener på en skole med idrettstilbud. I tillegg vil studenten delta i seminar/kollokvium med en faglærer til stede. NIH fordeler praksisplass i skole etter fordypningsidrett, egnethet og erfaring. Studenter får tildelt praksisveileder på skolen.
Arbeidskrav
- Praksisrapport: Rapporten skal inneholde dokumentasjon på planlegging, gjennomføring og evaluering av min 90 timer treningsaktivitet.
- Obligatorisk deltagelse på temadag for trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.
Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gjennomføre praktisk-metodisk eksamen.
Vurdering/eksamen
Praktisk-metodisk eksamen. Gradert karakter (A-F).
- Studenten leder treningsaktivitet med sin praksisgruppe eller med en gruppe av medstudenter. Studenten trekker oppgave og får to dagers forberedelse. Studenten planlegger og gjennomfører en trening i egen idrett med påfølgende refleksjonssamtale.
Kjernelitteratur
Lagballspill:
1 BOK:
Connolly, F. (2017). Game changer: The art of sports science. Victory Belt Publishing.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
Det kan komme artikler i tillegg.