FRI303 Friluftsliv, innovasjon og entreprenørskap (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I dette emnet vil studentene bli kjent med innovasjon og entreprenørskap som redskap for idéutvikling, prosjektutvikling og virksomhetsetablering i friluftsliv. Sentrale tema vil være Innovasjon, kreativitet, prosjektarbeid, organisatoriske mekanismer og prosessen fra ide til produkt. Målsetningen er at studentene skal kunne gjøre sin friluftslivsfaglige kunnskap/ kompetanse relevant for arbeidsmarkedet, kunne skape sin egen arbeidsplass og bidra til utvikling innenfor et arbeidsmarked i sterk vekst.
Deler av undervisningen vil kunne bli gjennomført ute i ulike naturmiljø og årstider. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. Informasjon om hvilket utstyr dette gjelder kommer ved studiestart.
Læringsutbytte
Etter endt utdanning skal studenten:
Kunnskap
- Ha kunnskap om innovasjon og entreprenørskap som fenomen.
- Ha kunnskap om innovasjonsprosesser og prosjektarbeid knyttet til friluftslivsfaglig arbeid.
- Ha kjennskap til suksesskriterier og risikofaktorer ved innovativ virksomhet, og om hvordan slike kan anvendes innafor friluftslivsfag.
- Ha kjennskap til bredden av friluftslivsfaglig arbeid og yrker.
Ferdigheter
- Kunne anvende verktøy for kartlegging og identifisering av potensielle nyvinninger hva gjelder tjenester, produkter og forretningsmessige virksomheter innenfor det friluftslivsfaglige virksomhetsfeltet.
- Kunne designe friluftslivsfaglig virksomhet i lys av bærkraftig utvikling.
- Kunne omsette kunnskap om innovasjon og entreprenørskap til praktisk prosjektrettet arbeid innen selvvalgt friluftslivfaglig virksomhetsområde.
Generell kompetanse
- Kunne anvende kunnskap om innovasjon og entreprenørskap i prosessen fra idéutvikling via utprøving til evaluering.
- Kunne arbeide kritisk, selvstendig og sammen med andre i innovative prosesser
- Kunne presentere ideer, konsepter og prosjekter skriftlig, digitalt og muntlig.
Læringsformer og aktiviteter
Sentralt i emnet er prosessen der studentene arbeider med et selvvalgt konsept som de utvikler fra ide til produkt. Denne prosessen vil bli understøttet av læringsformer og aktiviteter som, , forelesninger, casestudier, seminarer, ekskursjoner til virksomheter, presentasjoner og oppgaveskriving.
Arbeidskrav
For å få vurdering emnet kreves:
- 80% oppmøte på seminarer/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte på ekskursjoner og bedriftsbesøk. Godkjent/ikke godkjent.
- Levere prosessbasert refleksjonsnotat. Godkjent/ikke godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
Prosjektplan med presentasjon. Gradert karakter (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Kuiper, G. & Smit, B. (2014). Imagineering: Innovation in the experience economy. CABI Publishing.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 ELEKTRONISK BOK:
Gittell, R., Magnsson, M. & Meranda, M.(2012). The sustainable business case book. Saylor Academy. https://saylordotorg.github.io/text_the-sustainable-business-case-book/
Kapittel 5, del 1: Overview of entrepreneurship skal leses:
* Boka finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.
1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Hjellset, V. (2019). Trygg av natur: Virker det sett i et folkehelsevitenskapelig perspektiv? OsloMet. https://www.tryggavnatur.no/wp-content/uploads/2019/06/TAN-–-virker-det280519-1.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner som PDF i Canvas:
Beames, S. (Red.). (2021). FRI303: Våren 2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabtisk etter APA 7. utg.:
Beames, S. & Brown, M. (2017). Disneyization and the provision of leisure experiences. I K. Spracklen, B. Lashua, E. Sharpe & S. Swain (Red.), The Palgrave handbook of leisure theory (s. 855-871). Palgrave Macmillan.
Bridge, S. & O’Neill, K. (2017). Understanding enterprise: Entrepreneurship & small business (5. utg.). Red Globe Press.
* Side 1-3, Introduction - Understanding enterprise
* Side 231-253, Becoming an entrepreneur.
Kalbach, J. (2016). Mapping experiences: A complete guide to creating value through journeys, blueprints and diagrams. O'Reilly Media.
Side 137-175, Illustrate: Drawing the diagram.
Moe, V. F., Leirhaug, P. E. & Resaland, G. K. (2015). Pedagogisk entreprenørskap i kroppsøvingsfagets grenseland. I F. O. Haara & I. K. R. Ødegård (Red.), Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap (s. 179-196). Cappelen Damm Akademisk.
Ratten, V. (2019). Social entrepreneurship in sport: How sport can deliver social well-being. Routledge.
* Side 1-14, Social entrepreneurship in sport: An introduction.
Ødegård, I. & Røe, K. (2015). Pedagisk entreprenørskap: Begreper og begrunnelser. I F. O. Haara & I. K. R. Ødegård (Red.), Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap (s. 23-40). Cappelen Damm Akademisk.
6 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Abu-Saifan, S. (2012). Social entrepreneurship: Definition and boundaries. Technology Innovation Management Review, February, 22-27. https://timreview.ca/article/523
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Beames, S. (2017). Innovation and outdoor education. Journal of Outdoor and Environmental Education, 20(1), 2-6. https://doi.org/10.1007/BF03400997
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lugosi, P. (2008). Hospitality spaces, hospitable moments: Consumer encounters and affective experiences in commercial settings. Journal of Foodservice, 19, 139-149. https://doi.org/10.1111/j.1745-4506.2008.00092.x
* Artikkelen finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Pine, B. J. II. & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
* Artikkelen finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Yachin, J. M. (2018). The ‘customer journey’: Learning from customers in tourism experience encounters. Tourism Management Perspectives, 28, 201–210. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.09.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Varley, P. (2006). Confecting adventure and playing with meaning: The adventure commodification continuum. Journal of Sport Tourism, 11, 173–194. https://doi.org/10.1080/14775080601155217
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! Supplemental reading will be introduced throughout the course.