PED400 Veiledningspedagogikk (30 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
PED400
Emnenavn
Veiledningspedagogikk
Studiepoeng
30 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Inger-Åshild By

Kort om emnet

Studiet omhandler lærerens rolle og funksjon i forhold til å veilede studenter og ansatte i skolen. I studiet fokuseres det på forståelse av veiledning som fag, verdier og holdninger i veiledning, makt og avmakt i veiledningssituasjon, samt betydningen av relasjon og samtale. Videre inneholder studiet veiledningsteori og veiledningstradisjoner, samt metoder i veiledning.

Læringsutbytte

Kandidaten skal:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om teorier og metoder fra ulike veiledningstradisjoner
  • Ha kunnskap om etiske forhold som er av verdi for veiledningen.
  • Ha kunnskap om veiledningens betydning for å lære og utvikle lærerprofesjonen
  • Kjenne til forsknings og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.

Ferdigheter

  • Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning.
  • Kunne veilede lærerstudenter og nyutdannede lærere enkeltvis og i grupper både i skolen generelt og i kroppsøving spesielt
  • Kunne anvende kunnskap fra kroppsøvingsfaget, veiledningsfaget og forsknings- og utviklingsarbeid i sitt daglige virke.
  • Kunne finne, vurdere og henvise til relevant fagstoff.
  • Kunne identifisere, reflektere over og håndtere etiske utfordringer i veiledning.

Generell kompetanse

  • Kunne planlegge og gjennomføre veiledning for studenter og ansatte.
  • Kunne formidle sentralt fagstoff om veiledning både skriftlig og muntlig.
  • Kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre om veiledning og læringsutbytte.
  • Kunne reflekterer over egen og andres veiledning.

Forkunnskapskrav
Lærerutdanning og minst 3 års praksis som lærer etter endt lærerutdanning.

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er tilrettelagt med en samling per måned. Studiet er praksisrelatert. Mellom og i løpet av samlingene vil studentene få krav om utarbeidelse av veiledningsopplegg, utprøving av opplegg, observasjon av medstudent, erfaringsutveksling og refleksjon, samt oppgaveskriving. Noe av undervisningen vil bli lagt opp via Canvas.

Arbeidskrav

Minimum 80 % fremmøte.

Vurdering/eksamen

  • To mappevurderinger som vurderes til bestått/ikke bestått.
  • 6-timers individuell skriftlig skoleeksamen som vurderes til bestått/ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

KJERNELITTERATUR:
* Kjernelitteraturen utgjør 1000 sider.
** I tillegg skal studenten velge og få godkjent ytterligere 500 sider.

3 BØKER:
Botnen, S. E., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I. & Aasland, D. G. (2008). Til den andres beste: En bok om veiledningens etikk. Gyldendal akademisk.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap: Innføring i veiledning og rådgivning. Høyskoleforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Smith, K., Ulvik, M. & Helleve, I. (2013). Førstereisen: Lærdom hentet fra nye læreres fortellinger. Gyldendal Akademisk.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

UTDRAG FRA 2 BØKER
:
Hiim, H. & Hippe, E. (2006). Praksisveiledning i lærerutdanningen: En didaktisk veiledningsstrategi. Gyldendal Akademisk.
Side 48-91 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Lauvås, P. & Handal, G. (1999). På egne vilkår: En strategi for veiledning med lærere. Cappelen Damm.
Kap. 2 og 5 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

UTDRAG FRA 1 ELEKTRONISK AVHANDLING:
Sørensen, T. (2019). Å gripe og bli grepet – for å begripe: Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling [Doktorgradsavhandling]. UiT Norges arktiske universitet. https://hdl.handle.net/10037/14947
Side 193-231 skal leses:
* Avhandlingen finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.

1 DIGITALT KOMPENDUM som ligger i Canvas:
By, I.-Å. (Red.). (2021). PED400: Veiledningspedagogikk: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bergem, T. (2012). Læreren i etikkens motlys: Innføring i yrkesetisk tenkning og praksis (2. utg.). Gyldendal Akademisk.
* Side 196-206, Etiske dilemmaer: En eksempelsamling

Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet – observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Gyldendal.
* Side 33-64, Observasjon som vurderende øye.

Ekholm, M., Lund, T., Roald, K. & Tislevoll, B. (2010). Utvikling av skoler: Et kunnskapsfelt i bevegelse. I M. Ekholm (Red.), Skoleutvikling i praksis (s. 20-31). Universitetsforlaget.


Fjell, K. (2011). Å arbeide med motivasjon. I T. Sand & M. Storhaug (Red.), Mentor for nye lærere (s. 101-117). Cappelen Damm Akademisk. 

Hargreaves, A. (2004). Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet: Utdanning i en utrygg tid. Abstrakt forlag.

* Side 28-54, Å undervise i kunnskapssamfunnet: Utdanning til oppfinnsomhet.

Stene, F. (1973). Pedagogisk metodikk (Kroppsøving i skolen; 1) (2. utg.). Universitetsforlaget.

* Side 81-93, Problemmetoden
* Side 94-97, Instruksjon

Østern, T. P. & Engelsrud, G. (2014). Læreren-som-kropp: Kontakt, kommunikasjon og ledelse som lærerkropp. I A-L. Østern, Dramaturgi i didaktisk kontekst (s. 67-85). Fagbokforl.

4 ELEKTRONISKE ARTKLER FRA TIDSSKRIFTER:
Amdal, I. I. & Ulvik, M. (2019). Nye læreres erfaringer med skolen som organisasjon. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 13(1), 5-24. https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1834/3497
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Birkelund, I. & Midthaugen, P. (2019). Ny som kroppsøvingslærer – hvordan oppleves det første året i yrket? Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 13(1), 25-43. https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1835
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dahl, A. K. & Scheie, J. T. (2018). Arbeidslivsmestring: To unge læreres valg i møte med utfordrende siturasjoner. Bedre skole, 1. https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole/debatt/2018/april/arbeidslivsmestring--to-unge-lareres-valg-i-mote-med-utfordrende-situasjoner/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

 Gloppen, B. H. (2013). Trepartssamtalen: En arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningen. Uniped, 36(1), 88-101.
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas:
Haugen, R. & Hozman, Z. (2000). Veiledning i kroppsøving og idrett. Compendius.
* Side 55-106
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

3 OFFENTLIGE NETTSIDER:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Verdier og prinsipper for grunnopplæringen – overordnet del av læreplanverket. Regjeringen. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/ve rdier-og-prinsipper-forgrunnopplaringen/id2570003/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2007). Når starten er god: En artikkelsamling om veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring. https://www.udir.no/globalassets/filer/organisasjon-kompetanse/kompetanse/art.serie_nett_07.pdf
Side 57-66 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2019). Læreplan i kroppsøving (KRO01-05). https://www.udir.no/lk20/kro01-05
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.