MA442 Sport Management (20 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet gir en bred innføring i sport management-faget, med vekt på organisasjon, ledelse, markedsføring/sponsing og politikk.
Læringsutbytte
Studentene skal:
Kunnskap
- ha bred kunnskap om og forståelse av relevant organisasjonsteori
- ha bred kunnskap om og forståelse av relevant ledelsesteori
- ha bred kunnskap om og forståelse av relevante teorier om politikk
- ha bred kunnskap om og forståelse av relevante teorier om markedsføring/sponsing
- ha bred kunnskap om og forståelse av norsk idretts organisering
Ferdigheter
- kunne gjøre rede for sentrale perspektiver og begreper innen sport management-faget
- kunne anvende sport management-perspektiver og begreper til å forstå idretten og dens plass i samfunnet
- kunne identifisere og analysere idrettens organisering og utfordringer og arbeide kritisk med problemstillinger knyttet til norsk og internasjonal idrett
- kunne finne fram til, sette seg inn i og henvise korrekt til relevant faglitteratur
Generell kompetanse
- ha evnen til å tenke og skrive analytisk og formidle sentralt fagstoff
- kunne arbeide med faglige problemstillinger, både selvstendig og sammen med andre
- kunne utvikle og arbeide med faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet
- ha evnen til kritisk refleksjon
- kunne analysere relevante faglige etiske problemstillinger
- kunne formidle forskningsbasert kunnskap til fagfolk og ikke-spesialister
Læringsformer og aktiviteter
Til hver forelesning gir faglærer en innledende presentasjon. Denne følges opp av studentene gjennom presentasjon og diskusjon av anbefalt litteratur og emneorienterte oppgaver, individuelt og i grupper. Det legges opp til diskusjon relatert til løsning av oppgaver, individuelt og i grupper.
Arbeidskrav
For å gå opp til eksamen kreves godkjent oppmøte, aktiv deltakelse på seminaret og framlegging av individuelle oppgaver/gruppeoppgaver som vil bli vurdert til godkjent/ikke godkjent.
Antall fremleggelser vil bli spesifisert ved emnestart.
Vurdering/eksamen
Skriftlig individuell 14-dagers hjemmeeksamen. Oppgaven trekkes. Gradert karakter A-F. Besvarelsen skal være på maksimalt 20 sider (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Seippel, Ø. (Red.). (2021). MA442: Sport management: Våren 2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Grønkjær, A. B., & Hanstad, D. V. (2021). Leading for success in Danish and Norwegian national team handball. I S. S. Andersen, P. Ø. Hansen & B. Houlihan (Red.), Embedded multi-level leadership in elite sport (s. 142-160). Routledge.
Hall, S. (2018). Crisis management. I T. Byers (Red.), Contemporary issues in sport management (s. 391-403). Sage.
Horbel, C. (2021). The commercial context. I S. S. Andersen, P. Ø. Hansen & B. Houlihan (Red.), Embedded multi-level leadership in elite sport (s. 48-62). Routledge.
Houlihan, B., Strittmatter, A-M. & Fahlén, J. (2021). Introduction. I A-M.Strittmatter, J. Fahlen & B. Houlihan (Red.), Stakeholder analysis and sport organisations (s. 3-27). Routledge.
Kennedy, H. & Pegoraro, A. (2022). Media, sport and stakeholding. I A-M. Strittmatter, J. Fahlen & B. Houlihan (Red.), Stakeholder analysis and sport organisations (s. 213-228). Routledge.
Nicholson, M. & Sherwood, M. (2016). Sport and the media. In R. Hoye & M. M. Parent (Red.), The SAGE handbook of sport management (s. 323-344). Sage.
North, D. C. (1990). An introduction to institutions and institutional change. I D. North, Institutions, institutional change and economic performance (s. 3-10). Cambridge Univeristy Press.
Pfeffer, J. & Salancik, G. (2003). The external control of organizations. Stanford Business Classics.
* Side 23-38, Organizations as social context defined.
* Side 39-60, Social control of organizations
Scott. D. (2014). Contemporary leadership in sport organizations. Human kinetics.
* Side 63-80, Building a culture of success
Thornton, P. & Ocasio, W. (2008). Institutional logics. I R. Greenwood, C. Oliver, K. Sahlin & R. Suddaby (Red.). The Sage handbook of organizational institutionalism (s. 99-129). Sage.
Yoo, S. K., Smith, L. R. & Kim, D. (2013). Communication theories and sport studies. I P. M. Pedersen (Red.), Routledge handbook of sport communication (s. 8-19). Routledge.
30 ARTIKLER I ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene/bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Billsberry, J., Mueller, J., Skinner, J., Swanson, S., Corbett, B. & Ferkins, L. (2018). Reimagining leadership in sport management: Lessons from the social construction of leadership. Journal of Sport Management, 32(2), 170-182. https://doi.org/10.1123/jsm.2017-0210
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Buser, M., Woratschek, H. & Schönberner, J. (2020). ‘Going the extra mile’ in resource integration: Evolving a concept of sport sponsorship as an engagement platform. European Sport Management Quarterly. https://doi.org/10.1080/16184742.2020.1820061
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Burton, L. J., Peachey, J. W. & Wells, J. E. (2017). The role of servant leadership in developing an ethical climate in sport organizations. Journal of Sport Management, 31(3), 229-240. https://doi.org/10.1123/jsm.2016-0047
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Chien, P. M., Cornwell, T. B. & Pappu, R. (2011). Sponsorship portfolio as a brand-image creation strategy. Journal of Business Research, 64(2), 142-149. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2010.02.010
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Cornwell, T. B., Weeks, C. S. & Roy, D. P. (2005). Sponsorship-linked marketing: Opening the black box. Journal of Advertising, 34(2), 21-42. https://doi.org/10.1080/00913367.2005.10639194
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Cornwell, T. B. & Kwon, Y. (2020). Sponsorship-linked marketing: Research surpluses and shortages. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(4), 607-629. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00654-w
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited, institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48, 147-160.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Fahlén, J., Eliasson, I. & Wickman, K. (2015). Resisting self-regulation: An analysis of sport policy programme making and implementation in Sweden. International Journal of Sport Policy and Politics, 7(3), 391-406. https://doi.org/10.1080/19406940.2014.925954
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Ferkins, L., Shilbury, D. & O’Boyle, I. (2018). Leadership in governance: Exploring collective board leadership in sport governance systems. Sport Management Review, 21(3), 221-231.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Gammelsæter, H. (2010). Institutional pluralism and governance in ‘‘Commercialized’’ Sport Clubs. European Sport Management Quarterly, 10(5), 569-594. https://doi.org/10.1080/16184742.2010.524241
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Haveman, H. A. & Wetts, R. (2019) Contemporary organizational theory: The democraphic, relational, and cultural perspectives. Sociology Compass, 13(3), e12664. https://doi.org/10.1111/soc4.12664
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Hayhurst, L., & Frisby, W. (2010). Inevitable tensions: Swiss and Canadian Sport for Development NGO perspectives in partnerships with high performance sports. European Sport Management Quarterly, 10(1), 75-96. https://doi.org/10.1080/16184740903554140
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Houlihan, B. (2005). Public sector sport policy. International Review for the Sociology of Sport, 40(2), 163-185. https://doi.org/10.1177/1012690205057193
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kerwin, S., Doherty, A. & Harman, A. (2011). "It's not conflict, it's differences of opinion": An in-depth examination of conflict in nonprofit boards. Small Group Research, 42(5), 562-594. https://doi.org/ 10.1177/1046496411398395
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Koerber, D. & Zabara, N. (2017). Preventing damage: The psychology of crisis communication buffers in organized sports. Public Relations Review, 43(1), 193-200. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2016.12.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lesjø, J. H., Strittmatter, A.-M. & Hanstad, D. V. (2017). Patterns of influence: Relationship with the IOC as seen by the organisers of the Youth Olympic Winter Games 2016. International Journal of Sport Management and Marketing, 17(4-6), 331–350.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
May, P. & Winter, S. (2007). Politicians, managers, and Street-Level Bureaucrats: Influences on policy implementation. Journal of Public Administration Research and Theory, 19(3), 453-476. https://doi.org/10.1093/jopart/mum030
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Meyer, J. & Bromley, P. (2013). The worldwide expansion of ''organization''. Sociological Theory, 31(4), 366-389. https://doi.org/10.1177/0735275113513264
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Parent, M. M. & Deephouse, D. L. (2007). A case study of stakeholder identification and prioritization by managers. Journal of Business Ethics, 75(1), 1-23.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Peachey, J. W., Zhou, Y., Damon, Z. J. & Burton, L. J. (2015). Forty years of leadership research in sport management: A review, synthesis, and conceptual framework. Journal of Sport Management, 29(5), 570-587. http://dx.doi.org/10.1123/jsm.2014-0126
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Popp, B., Horbel, C. & Germelmann, C. C. (2018). Social-media-based antibrand communities opposing sport-team sponsors: Insights from two prototypical communities. International Journal of Sport Communication, 11(3), 339-368.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Rothstein, B. & Troell, J. (2008). What is quality of government? Governance, 22(1), 165-190.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Seippel, Ø., Breuer, C., Elmose-Østerlund, K., Feiler, S., Perényi, S., Piątkowska, M. & Scheerder. J. (2020). In troubled water? European sports clubs: Their problems, capacities and opportunities. Journal of Global Sport Management. https://doi.org/10.1080/24704067.2020.1806493
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sherwood, M., Nicholson, M. & Marjoribanks, T. (2017). Access, agenda building and information subsidies: Media relations in professional sport. International Review for the Sociology of Sport, 52(8), 992-1007. https://doi.org/10.1177/1012690216638545
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Skille, E. A. & Chroni, S. A. (2018). Norwegian sports federations’ organizational culture and national team success. International Journal of Sport Policy and Politics, 10(2), 321-333. https://doi.org/10.1080/19406940.2018.1425733
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Stenling, C. & Fahlén, J. (2016). Same same, but different? Exploring the organizational identities of Swedish voluntary sports: Possible implications of sports clubs' self-identification for their role as implementers of policy objectives. International Review for the Sociology of Sport, 51(7), 867-883. https://doi.org/10.1177/1012690214557103
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Stenling, C., Fahlén, J., Strittmatter, A. M. & Skille, E. (2020). Hierarchies of criteria in NSO board-nomination processes: Insights from nomination committees’ work. European Sport Management Quarterly, 20(5), 1-19. https://doi.org/10.1080/16184742.2019.1672204
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Toscani, G. & Prendergast, G. (2018). Sponsees: The silent side of sponsorship research. Marketing Intelligence & Planning, 36(3), 396-408.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Utz, S., Otto, F. & Pawlowski, T. (2020). “Germany Crashes out of World Cup” 1: A mixed-method study on the effects of crisis communication on Facebook. Journal of Sport Management, 35(1), 44-54. https://doi.org/10.1123/jsm.2019-0430
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Woratschek, H., Horbel, C. & Popp, B. (2014). The sport value framework: A new fundamental logic for analyses in sport management. European Sport Management Quarterly, 14(1), 6-24. https://doi.org/10.1080/16184742.2013.865776
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.