Master i idrettsvitenskap, studieretning idrettsmedisin
Studieprogram
Master i idrettsvitenskap, studieretning idrettsmedisinStudieprogram (Engelsk)
Master in Sport Sciences, field of study Sport MedicineProgramleder
Jostein Steene-JohannessenGrad etter fullført studieprogram
Master i idrettsvitenskapGrad etter fullført studieprogram (Engelsk)
Master in Sport SciencesSpråk
Programmet undervises hovedsakelig på norskOmfang
120 spHovedmål
Masterprogrammet, studieretning idrettsmedisin, er primært et fordypningsstudium hvor studenten skal spesialisere seg innenfor fysisk aktivitet og helse. Fagområdet er tverrfaglig, og søker å etablere kunnskap som er av betydning for utøvelse av idrett og for bruk av fysisk aktivitet innen forebyggende og helsefremmende arbeid. Masterprogrammet i idrettsmedisinske fag kvalifiserer for selvstendig og vitenskapelig arbeid med idrettsmedisinske problemer og oppgaver Studiet danner grunnlag for dr.gradsstudier innen fagområdet idrettsvitenskap.
Relevans
For få unge og voksne imøtekommer myndighetenes anbefalinger om fysisk aktivitet og forekomsten av livsstilsrelaterte problemer og sykdommer er høy. Skaderisikoen er relativt høy i enkelte idretter, men den kan forebygges. Det samme gjelder sykdom knyttet til deltagelse i toppidretten. Fysisk aktivitet og trening kan bidra til å forebygge, behandle og fremme helse på individ og gruppenivå i samfunnet og på ulike nivå i idretten. Det er vesentlig at anbefalinger om aktivitet/trening, intervensjoner og det å legge til rette for aktivitet og trening er evidensbasert. Det er derfor et mål å gi masterstudentene avansert kunnskap om hvorledes en kritisk vurderer, anvender, initierer, gjennomfører og implementerer forskning.
Kvalifiserer til
Studiet danner grunnlag for dr.gradsstudier innen fagområdet idrettsvitenskap. Masterprogrammet i idrettsmedisin kvalifiserer for selvstendig og vitenskapelig arbeid med idrettsmedisinske problemer og oppgaver. Personer med en master i idrettsmedisin skal kunne ansettes som fagpersoner innen offentlig og privat helsetjeneste, testlaboratorier, treningssenterbransjen, og i undervisnings- og forskningsinstitusjoner.
Opptakskrav
Søker må oppfylle krav fastsatt i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad. I opptaksgrunnlaget skal det inngå:
- utstedt bachelorgrad
- minimum 120 studiepoeng idrettsfag
- gjennomsnittskarakter må være "C" eller bedre i hele opptaksgrunnlaget (180 studiepoeng)
Fordypningskrav - idrettsmedisinske fag:
Minst 30 studiepoeng innen fysisk aktivitet og helserelaterte emner. Med fysisk aktivitet og helserelaterte emner menes:
- Fysisk aktivitet og effekt på ulike sykdomstilstander
- Helseaspekter ved ulike treningsmetoder
- Implementering av fysisk aktivitet i et folkehelseperspektiv og for utsatte målgrupper
- Målemetoder for fysisk aktivitet og fysisk form
- Helseprofilbedømming
Læringsutbytte
Kandidaten
Kunnskap
- har avansert kunnskap om fysisk aktivitet og helse og spesialisert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet/inaktivitet og sykdom/tilstand, forekomst og årsaker til enkelte helseproblemer knyttet til utøvelse av idrett og kan kritisk evaluere teorigrunnlag og forskning som ligger til grunn for valg av treningsmetoder, aktivitetstype og dosering innen forebygging og behandling disse sykdommene/tilstandene.
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori, kvantitativ forskningsmetode og etikk innen fysisk aktivitet og helse.
- kan anvende kunnskap på nye områder innen fysisk aktivitet og helse
- kan vurdere og evaluere betydningen av problemstillinger med utgangspunkt i utviklingen av faget fysisk aktivitet og helse, sine tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen fysisk aktivitet og helse
- kan kritisk vurdere og presentere resultater fra sentrale epidemiologiske og eksperimentelle studier på feltet fysisk aktivitet og helse.•
- kan benytte og evaluere ulike målemetoder for fysisk aktivitet, fysisk form og helse
- kan planlegge, designe og gjennomføre forskningsprosjekter innen faget fysisk aktivitet og helse og samtidig forholde seg til gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
- kan utarbeide, operasjonalisere, analysere og kritisk vurdere idrettsmedisinske - og forskningsetiske problemstillinger
- kan anvende sin kunnskap og ferdigheter innen fysisk aktivitet og helse på nye fagområder/tema for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle (skriftlig og muntlig) selvstendig forskningsarbeide innen faget fysisk aktivitet og helse og behersker medisinsk fagterminologi
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser, resultater og konklusjoner innenfor fagområdet fysisk aktivitet og helse, både med spesialister og til allmenheten
Læringsformer og aktiviteter
Programmet går over to år, der det første året består av metodekurs og fagseminarer (til sammen 60 sp), og det andre er satt av til gjennomføring og utskriving av masteroppgaven (60 sp). Studiet vil være preget av variasjon i undervisnings- og arbeidsformer avhengig av emnet. Det betyr en veksling mellom forelesninger, egenstudier, arbeid i store og små grupper med og uten veiledning, fremlegging av resultat/arbeid både muntlig og skriftlig, for eksempel resymé og kritisk analyse av pensumartikler, prosjektrapporter og gruppeoppgaver.
Vurdering av studentenes læring
Vurderingsformene er en kombinasjon av muntlig og skriftlig eksamen, samt individuell skriftlig hjemmeoppgave. Vurderingsformene tester studentenes evne til kritisk tenking og refleksjon, spesielt gjennom individuell skriftlig hjemmeoppgave og masteroppgave hvor eksamensformen tester at de kan jobbe selvstendig over tid med en oppgave. Videre tester eksamen at de kan fremskaffe egen litteratur, vise kritisk refleksjon til litteraturen, og kunne vise til balansert anvendelse av dette. Dessuten testes om studenten behersker nødvendige begreper og konsepter på uavhengig grunnlag gjennom skriftlig eksamen uten hjelpemidler og muntlig eksamen. Endelig testes om studenten kan arbeide i laboratorier med hensyn tagen etiske og sikkerhetsmessige problemstillinger, samt bearbeide, tolke og reflektere over egne data generert fra biologiske eksperimenter. Dette testes gjennom obligatoriske laboratorieøvelser og masteroppgave.
Innhold og oppbygning
Studiet danner grunnlag for Phd-studier innen fagområdet idrettsvitenskap. Masterprogrammet er primært et fordypningsstudium hvor studenten skal spesialisere seg innenfor fysisk aktivitet og helse. Fagområdet er tverrfaglig, og søker å etablere kunnskap som er av betydning for utøvelse av idrett og for bruk av fysisk aktivitet innen forebyggende og helsefremmende arbeid.Fagområder for spesialisering er følgende;
- Forebygging av idrettsskader
- Kvinner, trening og helse
- Fysisk aktivitet og helse
- Overvåking av fysisk aktivitet og fysisk form
- Aktiv rehabilitering av muskel-/skjelettlidelser
- Fitness
Skikkethetsvurdering
Det kreves ikke skikkethetsvurdering.
Utvekslingsmuligheter
Det åpnes for at studentene kan reise på utveksling i ett av semestrene og NIH har gode samarbeidspartnere i utlandet. Vi følger det generelle avtalene for utveksling ved Norges Idrettshøgskole med særlig gode samarbeidspartnere i Canada, men også andre partnere i og utenfor Europa. Se også: http://www.nih.no/student/utveksling/.
Tilrettelegging for studenter fra partneruniversitet
Det er lagt til rette for mottak av studenter fra partneruniversiteter som ønsker veiledning i forbindelse med prosjektarbeid, masteroppgave eller lab. Det tilbys ett obligatorisk emne (10 sp) på engelsk.
Obligatoriske emner
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig |
VIT400 | Vitenskapsteori og forskningsetikk | 5 sp | Høst | Sigmund Loland |
MET400 | Vitenskapelig metode | 5 sp | Høst | Kari Bø |
MA401 | Psychology of sport and physical activity | 10 ECTS | Fall | Yngvar Ommundsen |
MA420 | Målemetoder for fysisk aktivitet | 10 sp | Høst | Ulf Eklund |
MA421 | Fysisk aktivitet og helse | 20 sp | Vår | Ulf Eklund |
MET420 | Spesiell metode - prosjektplan | 5 sp | Vår | Hege Grindem |
MA500 | Masteroppgave | 60 sp | Høst og vår | Veileder |