Master i idrettsvitenskap, studieretning coaching og psykologi
Studieprogram
Master i idrettsvitenskap, studieretning coaching og psykologiStudieprogram (Engelsk)
Master in Sport Sciences, field of study Coaching and PsychologyProgramleder
Frank AbrahamsenGrad etter fullført studieprogram
Master i idrettsvitenskapGrad etter fullført studieprogram (Engelsk)
Master in Sport SciencesSpråk
Programmet undervises hovedsakelig på norskOmfang
120 spHovedmål
Masterprogrammet, studieretning coaching og psykologi, kvalifiserer for selvstendig og vitenskapelig arbeid med idrettspsykologiske- og coaching- relaterte problemer og oppgaver. Studiet er primært et fordypningsstudium hvor studenten spesialiserer seg innenfor aktivitets- og idrettspsykologi samt ledelses- og læringsspørsmål knyttet til ulike idrettslige kontekster. Studiet egner seg for studenter som ønsker å arbeide innen idretts-, helse- eller undervisningssektoren, og danner også grunnlag for dr.gradsstudier innenfor idrettspsykologi og coaching/ledelse.
Relevans
Programmet er spesielt relevant for trenere, lærere, instruktører og andre som jobber med idrett og fysisk aktivitet. Verdien av å kunne tilpasse sitt lederskap og trening til ulike grupper og kunne forstå hvorfor de agerer som de gjør er en viktig del i mange yrker også utenfor idretten. I et samfunnsperspektiv er dyktige fagpersoner som også har stor kunnskap om mennesker viktig, og med tanke på samfunnets behov for en god folkehelse er kunnskapsrike medarbeidere en forutsetning. Studentene ved programmet vil kunne jobbe innenfor mange sektorer og være trenet i viktige temaer som psykologi og coaching som er viktig for å få høyt presterende medarbeidere. Det er viktig for NIH å bidra til denne kunnskapsøkingen. Studenter som gjennomfører masterutdanningen vil også kunne kvalifisere seg for videre dr. gradsstudier ved NIH og andre institusjoner.
Kvalifiserer til
Ved fullført utdanning vil studenter kunne søke til dr. grad med laudabelt resultat. Studenter som har fullført jobber gjerne innenfor idrettsklubber eks. som trenere og spillerutviklere – noe som blir stadig vanligere. Mange studenter har kombinert PPU utdanning med masterutdanningen og jobber som lærere. Flere går også inn i sentrale verv i idrettsforbund og idrettskrets.
Opptakskrav
Søker må oppfylle krav fastsatt i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad. I opptaksgrunnlaget skal det inngå:
- utstedt bachelorgrad
- minimum 120 studiepoeng idrettsfag
- gjennomsnittskarakter må være "C" eller bedre i hele opptaksgrunnlaget (180 studiepoeng)
Fordypningskrav - coaching og psykologi fag:
Minst 50 studiepoeng innenfor idrettspsykologi og coaching hvorav minimum 20 studiepoeng må være innenfor idrettspsykologi.
- Emner innen helse-/aktivitetspsykologi og anvendt idrettspsykologi kan inngå i de 20 studiepoengene i idrettspsykologi.
- Emner i idrettspedagogikk, idrettscoaching og trenerrollen kan inngå i de 30 studiepoengene i coachingrelaterte emner.
Læringsutbytte
Kandidaten
Kunnskap
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet coaching og psykologi, og spesialisert innsikt i anvendelse av disse innenfor områdene fysisk aktivitet og idrett
- har inngående kunnskap om psykologiske teorier og metoder innenfor temaer som er relevant for idrett og fysisk aktivitet
- kan anvende kunnskap om coaching- og psykologisk teori på nye områder innen fysisk aktivitet og idrett
- kan analysere relevante problemstillinger som oppstår i idretts- og aktivitetssettinger med utgangspunkt i teorier fra coaching og psykologi
- kan balansere prinsippene fra coaching og psykologi med andre viktige fag innenfor idretts- og aktivitetslære
Ferdigheter
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder i coaching og psykologi og kan bruke dette til å arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor fysisk aktivitet og idrett
- kan analysere eksisterende teorier og metoder for forskning i coaching og idrettspsykologi og jobbe selvstendig med faglige problemstillinger basert på dette
- kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid innen coaching og psykologi på en selvstendig måte
- kan jobbe selvstendig med et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og jobbe i tråd med nasjonale og internasjonale forskningsetiske normer
Generell kompetanse
- kan analysere ulike problemstillinger som typisk oppstår i idrett ved bruk av coaching og psykologi og kunne relatere dette til etisk praksis innen forskning og annen yrkesutøvelse
- kan kunnskap og ferdigheter fra temaer som motivasjon, stress og handlingsvalg til andre prestasjonsområder utenfor idrett og fysisk aktivitet
- kan formidle grundig selvstendig arbeid og behersker de sentrale uttrykksformer innenfor coaching og psykologi
- kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor coaching og psykologi til ulike grupper som trenere, utøvere, ledere og allmennheten
- kan bidra til nytenking og innovasjonsprosser innenfor områdene coaching og psykologi anvendt på fysisk aktivitet og idrett
Læringsformer og aktiviteter
Programmet går over to år der det første året består av metodekurs og fagseminarer (til sammen 60 sp) og det andre er satt av til gjennomføring og utskriving av masteroppgaven (60 sp). I det første året varierer undervisnings- og arbeidsformene med de ulike emnene. Dette inkluderer forelesninger, egenstudier, arbeid i grupper, fremlegging av arbeider muntlig og skriftlig, for eksempel resymé og kritisk analyse av pensumartikler, prosjektrapporter og gruppeoppgaver.
Studentaktive læringsaktiviteter inkluderer fremlegg for hverandre, fremføringer, og diskusjoner basert på video og reelle caser. Dette arbeidet er viktig av flere grunner, blant annet at studentene skal kunne bruke det de har lært i reelle settinger. Et eksempel er gruppefremføring av teorier, artikler og forslag til praksis med begrunnelser i flere av emnene. Når de skal bruke dette i egen trener og coaching praksis er det viktig at de får trent seg i å tilrettelegge for ulike grupper og være vant til å svare på spørsmål fra publikum. Et annet eksempel er der de gjennom emnet planlegger forarbeidet i en reell case i anvendt idrettspsykologi og må loggføre refleksjon underveis. I andre fag (de kan velge) så er bruk av ulike analyseverktøy som er relevante for yrkesutførelsen senere viktige deler av kurset.
Vurdering av studentenes læring
Vurderingene i programmets emner er varierte, både for å skape dypere læring og for å sikre at studentene har nødvendig kunnskap til å gjennomføre mastergradsoppgaven de siste to semestrene (MA 500).
Vurderingene til eksamen og arbeidskrav består av hjemmeeksamener, skriftlige eksamener uten hjelpemidler, loggføring, og prosjektplaner. Mange av fagene består av evnen til kritisk tenking og refleksjon. Her reflekterer da eksamensformen at de kan jobbe selvstendig over tid med en oppgave. Videre er det sentralt at de skal kunne fremskaffe egen litteratur, vise kritisk refleksjon til litteraturen, og kunne vise til balansert anvendelse av dette. I disse emnene passer det derfor med oppgaver som det jobbes med over tid og at studentene får rom til å gjøre vurderinger underveis, alene eller sammen med andre.
I andre fag er det viktig at studenten behersker nødvendige begreper og konsepter på uavhengig grunnlag. Et eksempel er en del grunnleggende metodekunnskap som er viktig for videre arbeider. I disse tilfellene brukes blant annet fire timers skriftlig eksamen uten hjelpemidler for å sikre at studentene har tilegnet seg den nødvendige kunnskapen.
Innhold og oppbygning
En skjematisk oversikt over oppbygningen av programmet er vedlagt nederst.
For å oppnå mastergraden ved programmet kreves det:
Faglig bredde og dybde (180sp bachelor, 120sp master)
- Coaching og psykologi (40sp eller tilsvarende på bachelornivå + 40sp eller tilsvarende på masternivå + prosjektplan 5sp + masteroppgave 60sp)
- Fag relatert til idrett, helse, pedagogikk, treningslære (bachelor og master tilsammen 40sp) eller tilsvarende.
- Metodefag for vitenskapelig arbeide (10sp bachelor + 20sp master)
Som det fremgår av punktene over så er det en progresjon av emne over, der det forutsettes at kandidaten har hatt fagene under bachelor studiene. På masterprogrammet utvides fagenes omfang i temaer, men det brukes også mer tid på dybdeforståelse av de ulike temaene. Som et eksempel innenfor motivasjon går man mye dypere inn i de ulike motivasjonsteoriene på mastergraden, der det forventes at studentene kan se nyansene både i de teoretiske konseptene og kunne nytte dette til praktisk anvendelse. Derfor er det krav til noe spesialisering (se over) for å kunne tas opp på programmet.
Skikkethetsvurdering
Det kreves ikke skikkethetsvurdering etter lov om universiteter og høyskoler § 4-10 for masterprogrammet.
Rammeplan
Ingen krav.
Samarbeid med andre institusjoner
Det legges opp til at studentene kan ha utveksling i et av semestrene og vi har gode samarbeidspartnere i utlandet både i coaching og psykologi, avhengig av studentenes valg av fagfordypning.
Utvekslingsmuligheter
Vi følger de generelle avtalene for utveksling ved Norges Idrettshøgskole og har særlig gode samarbeidspartnere i Canada og Storbritannia, men også andre partnere i og utenfor Europa. Se også: http://www.nih.no/student/utveksling/
Tilrettelegging for studenter fra partneruniversitet
Vi har flere emner som går på engelsk for å kunne ta i mot utvekslingsstudenter fra utlandet. Vi har også prøvd å kunne tilpasse dette til en annen semesterstruktur (mange europeiske universitet har et førstesemester til medio februar) som er ved en del studiesteder. I fagfordypningsfag har vi 20Ssp (10 på vår og 10 på høst) i idrettspsykologiske fag. Sammen med andre fag ved NIH er håpet vårt at vi kan lage dette til pakker, men de to emnene som gjennomgås er komprimert på tid slik at det skal være lettere for våre samarbeidspartnere å sende studenter for en kortere periode.
Obligatoriske emner
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig |
VIT400 | Vitenskapsteori og forskningsetikk | 5 sp | Høst | Sigmund Loland |
MET400 | Vitenskapelig metode | 5 sp | Høst | Kari Bø |
MA400 | Læring og ledelse i idrett | 10 sp | Høst | Christian Thue Bjørndal |
MA401 | Psychology of sport and physical activity | 10 ECTS | Fall | Yngvar Ommundsen |
MA403 | Advanced psychology of Sport | 10 ECTS | Spring | Frank Erik Abrahamsen |
MET410 | Spesiell metode - prosjektplan | 5 sp | Vår | Siv Gjesdal |
MA500 | Masteroppgave | 60 sp | Høst og vår | Veileder |