IS205 Sosiologiske perspektiver på idrett (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiver. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte.
Læringsutbytte
Studenten skal:
Kunnskap
- ha kunnskap om sentrale perspektiver i sosiologisk teori
- ha en grunnleggende forståelse for idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen, med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet
- ha kunnskap om idrett som sosialiseringsarena
- ha kunnskap om utviklingen av nye/alternative idretter
Ferdighet
- kunne kritisk reflektere rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn
- kunne formidle sine kunnskaper og diskutere fagstoff både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
- kunne formidle relevant fagstoff og beherske fagområdets uttrykksformer
- kunne kommunisere om faglige problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen, skriftlig, en uke. Gradert karakter (A-F).
Tillatte hjelpemidler.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaven som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Coakley, J. J. & Pike, E. (2014). Sports in society: Issues and controversies (2. utg.). McGraw-Hill.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Thing, L. F. (2021). IS205: Sosiologiske perspektiver på idrett: Høsten 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Dowling, F. J. (2016). De idrettsflinkes arena: Ungdoms fortellinger fra kroppsøvingsfaget med blikk på sosial klasse. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu, Ungdom og idrett (s. 249-268.). Cappelen Damm Akademisk.
Giddens, A. & Sutton, P. W. (2017). Sociology (8. utg.). Polity Press.
* Side 3-37, What is sociology
* Side 477-507, Stratification and social class
* Side 615-641, Gender and sexuality
* Side 661-681, Race, ethnicity and migration
Seippel, Ø. (2016). Sprek, vakker og kedelig? Træning og mening blant ungdom: 1985-2013. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu, Ungdom og idrett (s. 91-112 ). Cappelen Damm Akademisk.
Sisjord, M. K. (2011). Nye ungdomsidretter: Bidrag til mangfold og endring av idrettsfeltet. I D. V. Hanstad (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press (s. 87-104). Akilles.
Aagvaag, G. C. (2008). Moderne sosiologisk teori. Abstrakt forlag.
* Side 63-96, Mikrointeraksjonismen
* Side 148-171, Pierre Bourdieu – en konfliktteoretisk syntese
* Side 330-350, En postmoderne samtid?
2 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
Frydendal, S. & Thing, L. F. (2019). A shameful affair? A figurational study of the change room and showering culture connected to Physical Education in a Danish upper secondary school. Sport, Education & Society, 25(2), 161-172. https://doi.org/10.1080/13573322.2018.1564654
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Strandbu, Å., Gulløy, E., Andersen, P. L., Seippel, Ø. & Dalen, H. B. (2007). Ungdom, idrett og klasse: Fortid, samtid og fremtid. Norsk Sosiologisk Tidsskrift, 2(1), 132-151. https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2017-02-03
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
2 ONLINE RAPPORTER:
Bakken, A. (2020). Ungdata 2020: Nasjonale resultater (NOVA-Rapport 16/20). OsloMet. http://hdl.handle.net/20.500.12199/6415
Side. 2-13 og 24-39 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Kristiansen, E. & Sonne, L. (2021). Idrettsglede for alle: Arbeid for mangfold og mot rasisme (Skriftserien 64). Universitetet i Sørøst-Norge. https://hdl.handle.net/11250/2727169
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.