Master i idrettsfysioterapi
Studieprogram
Master i idrettsfysioterapiStudieprogram (Engelsk)
Master in Sports physiotheraphyProgramleder
Grethe MyklebustGrad etter fullført studieprogram
Mastergrad i idrettsfysioterapiGrad etter fullført studieprogram (Engelsk)
Master in Sports physiotheraphySpråk
Programmet undervises hovedsakelig på norskOmfang
120 spHovedmål
Studiet gir faglig og klinisk fordypning i idrettsfysioterapi slik at det er med på å fylle noen av kravene mot spesialisttittel i idrettsfysioterapi. Masterstudiet er primært et fordypningsstudium hvor studenten skal spesialisere seg innenfor utvalgte deler av idrettsfysioterapifaget.
Mål for studiet:
- Gi innsikt i vitenskapsteoretiske og metodiske emner knyttet til forskning innen idrettsfysioterapi.
- Gi kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder, og erfaring med å arbeide selvstendig og kritisk med forskningsproblemer innen idrettsfysioterapi.
- Gi faglig og fagteknisk kunnskap som setter deg i stand til å utføre forskning og foreta vurdering av egne og andres forskningsarbeider.
- Gi faglig og klinisk fordypning i idrettsfysioterapi slik at du fyller basiskravene til spesialisttittelen i idrettsfysioterapi.
Relevans
Det idrettsfysioterapifaglige masterstudiet skal kvalifisere for selvstendig og vitenskapelig arbeid med idrettsfysioterapifaglige problemer og oppgaver, samt veiledet klinisk praksis. Studiet skal gi kunnskap og ferdigheter i klinisk arbeid med forebygging og behandling av idrettskader.
Kvalifiserer til
En mastergrad i idrettsfysioterapi gir spesiell kompetanse ved søknader til stillinger innen fysioterapi og rehabilitering. Studiet danner også grunnlag for doktorgradsstudier innen fagområdet idrettsfysioterapi.
Opptakskrav
- Bachelorutdanning i fysioterapi
- Norsk autorisasjon som fysioterapeut
- Søkere med minimum 9 måneders relevant praksis (100% stilling) som fysioterapeut, fra dato norsk/ nordisk autorisasjon ble utstedt, blir foretrukket ved opptak
Læringsutbytte
Kandidaten
Kunnskap
- har innsikt i vitenskapsteoretiske og metodiske problemer knyttet til forskning i idrettsfysioterapi
- har kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og erfaringer med å arbeide selvstendig og kritisk med forskningsproblemer innen idrettsfysioterapi
- har kunnskap og forståelse for idrettsmedisinske problemstillinger innenfor forebygging, behandling og rehabilitering
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom idrettslig aktivitet og skader
Ferdigheter
- kan gjøre rede for teorigrunnlag og forskning som ligger til grunn for valg av treningsmetoder, øvelser og dosering innen forebygging, behandling og rehabilitering
- kan gjøre rede for risikofaktorer og skademekanismer i ulike idretter, og på ulike nivå og kjønn
- kan kritisk vurdere og presentere resultater fra sentrale epidemiologiske og eksperimentelle studier på fagfeltet
- kan utvikle rehabiliteringsprogram både individuelt og i grupper for pasienter med ulike problemer i muskelskjelettsystemet
- kan legge opp ett forebyggende treningsprogram for utøvere i ulike idretter
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan tolke og reflektere over egne og andres data i lys av eksisterende kunnskap på området
- kan søke, vurdere og anvende vitenskapelig litteratur for kritisk å belyse idrettsfysioterapifaglige spørsmål
Kompetanse
- har evne til kritisk refleksjon over idrettsfysioterapi som et fagemne innenfor helse og samfunn
- har kompetanse innenfor forebygging, behandling og rehabilitering av akutte og kroniske muskelskjelettskader
- kan delta aktivt i faglige diskusjoner innenfor fagfeltet og bidra til utvikling av god praksis
- kan utøve og utvikle egen profesjonalitet innenfor idrettsfysioterapi
- kan formidle og være kritisk til litteratur og delta i idrettsfysioterapifaglige diskusjoner
Læringsformer og aktiviteter
Studiet vil være preget av variasjon i undervisnings- og arbeidsformer avhengig av hvilke emner som velges. Det betyr en veksling mellom forelesninger, egenstudier, arbeid i store og små grupper med og uten veiledning, fremlegging av resultat/arbeid både muntlig og skriftlig, for eksempel resymé og kritisk analyse av pensumartikler, prosjektrapporter og gruppeoppgaver. Det legges noe vekt på opplæring ved bruk av IKT.
Veiledning
Hver student skal ha oppnevnt veileder. Veileder tildeles av det fagmiljø hvor studenten skal være tilknyttet når masteroppgaven skal gjennomføres. Det gis inntil 40 timer veiledning knyttet til prosjektplan og masteroppgave. Ved inngåelse av veilederforholdet skal det settes opp en avtale mellom veileder og student der begges plikter og rettigheter er nærmere definert.
Innhold og oppbygning
Første studieår består av emner som gir innsikt i idrettsfysioterapi og vitenskapelig metode (60sp).
Andre studieår består av masteroppgaven (40 sp) og tre måneder praksis ved et fysikalsk institutt (20 sp). Masteroppgaven er et selvstendig arbeid.
Obligatoriske emner
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig |
VIT400 | Vitenskapsteori og forskningsetikk | 5 sp | Høst | Sigmund Loland |
MET400 | Vitenskapelig metode | 5 sp | Høst | Kari Bø |
MAS510 | Idrettsfysioterapi | 20 sp | Høst | Grethe Myklebust |
STA400 | Statistikk | 5 sp | Vår | Jostein Steene-Johannessen |
MET420 | Spesiell metode - prosjektplan | 5 sp | Vår | Hege Grindem |
MA421 | Fysisk aktivitet og helse | 20 sp | Vår | Ulf Eklund |
MAS515 | Klinisk idrettsfysioterapi | 20 sp | Høst og vår (2.år master) | Grethe Myklebust |
MAS590 | Masteroppgave i idrettsfysioterapi | 40 sp | Høst og vår (2.år master) | Grethe Myklebust |