KRD122 Idrett og samfunn (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Gjennom fordypningen "Idrett og samfunn" skal studentene tilegne seg kunnskap om relasjoner mellom idrett, individ, samfunn og kultur. Studiet skal stimulere til selvstendig og kritisk tenking om idrett i samfunnet. Temaene belyses med utgangspunkt i idrettshistorie, idrettssosiologi og idrettsfilosofi.
Emnet skal gi kunnskap om og innsikt i idrettens egenart og i viktige forhold mellom idrett og samfunn og idrett, natur og miljø.
Læringsutbytte
Studentene skal:
- Gjøre seg kjent med ulike vitenskapssyn knyttet til studiet av idrett.
- Kunne gjøre rede for sentrale trekk ved idrettens historiske utvikling.
- Få innsikt i idrettens institusjonalisering.
- Kunne gjøre rede for idrettens utbredelse og idrettsaktivitet relatert til sentrale sosiologiske perspektiver.
- Få innsikt i hvordan idretten er organisert innen det offentlige og det frivillige.
- Kunne gjøre rede for ulike filosofiske og etiske syn på idrett, herunder tema idrett og miljøtenkning.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen vil foregå som fellesundervisning og oppfølging av studenter i mindre grupper.
Vurdering/eksamen
2 timers individuell skriftlig eksamen med gradert karakter.
Tillatte hjelpemidler: Ingen
Kjernelitteratur
Gjelder som kjernelitteratur for våren 2021
(Denne lista blir først oppdatert etter 16. oktober 2021 for våren 2022)
IDRETTSHISTORIE:
1 BOK:
Goksøyr, M. (2008). Historien om norsk idrett. Oslo: Abstrakt.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
IDRETTSFILOSOFI:
1 BOK:
Loland, S. (2015). Idrettsetikk. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
IDRETTSSOSIOLOGI:
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Sisjord, M. K. (Red.). (2019). KRD122: Idrett og samfunn: Idrettssosiologi: Våren 2020 (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
Litteraturlista (innholdet) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden:
Ingebritsen, J. (1998). Barn og idrett. I E. Skaalvik og Ø. Kvello (Red.), Barn og miljø: Om barns oppvekstvilkår i det senmoderne samfunnet (s. 193-215). Tano: Achehoug.
Larsen, A. (2000). Flerkulturell forståelse. I R. Haugen (Red.), Barn og unges læringsmiljø: Fra enkeltindivid til medlem av et flerkulturelt fellesskap (s. 442-455). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Lesjø, A. (2008). Den kjønnede idretten I A. Lesjø, Idrettssosiologi: Sportens ekspansjon i det moderne samfunn (s. 137-157 ). Oslo: Abstrakt forlag.
Lesjø, A. (2008). Sosial ulikhet: klasse, status, etnisitet. I A. Lesjø, Idrettssosiologi: sportens ekspansjon i det moderne samfunn (s. 159-176 ). Oslo: Abstrakt forlag.
Sisjord, M. K. (2011). Nye ungdomsidretter - bidrag til mangfold og endring av idrettsfeltet. I D.V. Hanstad (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press (s. 87-104). Oslo: Akilles.
Walseth, K. (2011). Minoritetsjenter i idretten: Status og utfordringer. I D. V. Hanstad (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press (s. 355-369). Oslo: Akilles.
Sisjord, M.-K. (2005). Snowboard – en kjønnet ungdomskultur. Tidsskrift for ungdomsforskning, 2, 65-82.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.