THP102 Idrettsernæring (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om sammenhenger mellom ernæring, helse og prestasjon. Studentene skal forstå hvilke roller de ulike næringsstoffene har i kroppen, hvilke matvarer som er gode kilder til sentrale næringsstoffer, og de skal kunne gjøre rede for hvordan forskjeller i aktivitetsnivå påvirker behovet for ulike næringsstoffer. Ved å registrere og vurdere eget kosthold skal studentene tilegne seg ferdigheter om kostregistrering og kunne formidle resultatet til voksne mennesker.
Læringsutbytte
Kandidatene har grunnleggende kunnskap om
- Fordøyelse av matvarer, absorpsjon av næringsstoffer og videre transport og lagring av næringsstoffer i kroppen
- Vitaminer og mineralstoffer, hvilke roller de har i kroppen og gode kilder i kosten.
- Sammenhenger mellom kosthold og risiko for livsstilssykdommer, osteoporose og kreft
- Utbredelse av kosttilskudd og dokumenterte effekter av ergogene tilskudd på idrettsprestasjon
- Strategier for vektregulering
- Risikofaktorer for å utvikle spiseforstyrrelser og viktige symptomer på spiseforstyrrelser
- Metoder for kostregistrering
- Hvordan man vurderer ernæringsstatus hos friske personer
Kandidatene har bred kunnskap om
- De energigivende næringsstoffer og hvordan fysisk aktivitet og trening påvirker behov, forbruk og restitusjon av energilagre.
- Forholdet mellom energiinntak, energiforbruk og energitilgjengelighet
- Hvordan ulike matvarer påvirker blodsukkerregulering og hvordan fysisk aktivitet og fysisk form kan påvirke denne reguleringen
- Bruk av sportsprodukter (energibarer, sportsdrikke etc.) under trening og konkurranse
- Væskebalanse og hvordan væsketap under fysisk aktivitet påvirker elektrolyttbalanse og prestasjon
- Kandidatene skal kunne registrere og evaluere kosthold til voksne friske personer samt formidle resultatene sett opp mot de nordiske anbefalinger.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, oppgaveløsning, aktiv bruk av e-læringsverktøy, registrering og evaluering av eget kosthold (rapport), arbeid i gruppe med caseoppgave (rapport og presentasjon).
Vurdering/eksamen
- Kostholdsrapport vurdert til bestått/ikke bestått.
- Mappevurdering som består av gruppearbeid med case og 4 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter (A-F). Tillatte hjelpemidler: kalkulator.
Kjernelitteratur
2 BØKER:
Garthe, I., & Helle, C. (Red.). (2011). Idrettsernæring. Gyldendal.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Hjartåker, A., Pedersen, J. I., Müller, H. & Anderssen, S. (2017). Grunnleggende ernæringslære (3. utg.). Gyldendal akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA