TI203 Idrettspraksis for barn og ungdom (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Hovedhensikten med emnet er å gi deg som student teoretisk, pedagogisk og praktisk erfaring som gir deg best mulig forutsetninger for å lykkes som fremtidig trener eller idrettspsykologisk rådgiver i barne- og ungdomsidretten. I løpet av emnet skal du tilegne deg kunnskap og ferdigheter om hvordan du kan håndtere treningsprosessen for barn og unge på best mulig måte. Målet er å gi deg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter for å kunne planlegge, gjennomføre og analysere trening for ungdom på best mulig måte. Emnet har søkelys på å gi teoretisk innsikt i vekst og utvikling før, under og rett etter pubertet, samt hvilke treningsmessige konsekvenser dette bør få for trening og konkurranser i utviklingsprosessen. For å kople teori mot praksis vil det i emnet gjennomføres mye praksis, og med søkelys på trenerrollen, metodikk og pedagogikk. I de praktiske timene vil det bli gjennomført demonstrasjonsøkter på fysisk trening og ferdighetsutvikling rettet mot ungdom. I de praktiske øktene skal du prøve deg i rollene som idrettspsykologisk rådgiver (IPR), trener og utøver. I timene vil det bli satt søkelys på treningsplanene, observasjon og refleksjon omkring treneratferd og veiledning i tråd med øktens hensikt.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne:
- gjøre rede for barn og unges vekst, modning og utvikling, og hvordan utvikling under pubertet kan påvirke treningsprosessen hos gutter og jenter
- anvende ulike treningsprinsipper og periodiseringsmodeller når trening skal planlegges og doseres på kort og lang sikt i forbindelse med utviklingsprosessen.
- gjøre rede for sentrale prinsipper for fysisk trening og ferdighetsutvikling hos barn og unge som bedriver prestasjonsrettet idrett i utviklingsfasen.
- gjøre rede for relevante pedagogiske teorier, fagdidaktiske prinsipper og empiri knyttet til trenerrollen, fysisk trening og ferdighetsutvikling hos gutter og jenter i utviklingsfasen.
- reflektere omkring retningslinjer og forventninger til trenerrollen på ulike alderstrinn og nivå i barne- og ungdomsidretten.
- gjennomføre og observere idrettspraksis for ungdom.
- reflektere, evaluere og veilede egen og andres praktiske virksomhet i trening og ledelse av barn og unge.
Læringsformer og aktiviteter
Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer, herunder idrettspraksis med bruk av lyd- og videoopptak (Spiideo), gruppearbeid og presentasjoner.
Arbeidskrav
- Obligatorisk oppmøte til alle praktiske timer (100%)
- Innlevering og aktivitet skal gjennomføres og leveres på gruppenivå. Innholdet i arbeidskravet vil bli presentert ved emnestart.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
Vurdering/eksamen
Individuell praktisk metodisk eksamen (30 minutter). Gradert karakter A-F.
Kjernelitteratur
3 BØKER:
Abrahamsen, F. E. (2017). Den coachende treneren. Bok 1: Om å coache begynnere (2. utg.). Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité; Akilles.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
Gearity, B. & Callary, B. (2019). Coach education and development in sport: Instructional strategies. Routledge.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
Pettersen, R. C. & Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis: Grunnleggende ferdigheter (2. utg.). Universitetsforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK:
Tønnesen, E. & Rønnestad, B. R. (2018). Trening: Fra barneidrett til toppidrett. Gyldendal.
Side 9-21, 97-244 og 296-310 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
1 BOKKAPITTEL - som du finner som PDF i Canvas:
Blatz, D. H. & De Luigi, A. J. (2016). Human growth and development. I R. B. Birrer, F. G. O’Connor & S. F. Kane (Red.), Musculoskeletal and sports medicine for the primary care practitioner (4. utg.) (s. 137-147). CRC Press.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK .21. / Bibl. - AGG)
6 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Georgopoulos, N. A., Roupas, N. D., Theodoropoulou, A., Tsekouras, A. A., Vagenakis, A. G. & Markou, K. B. (2010). The influence of intensive physical training on growth and pubertal development in athletes. Annals of the New York Academy of Sciences, 1205(1), 39-44. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2010.05677.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Malina, R. M., Rogol, A. D., Cumming, S. P., e Silva, M. J. C. & Figueiredo, A. J. (2015) Biological maturation of youth athletes: assessment and implications. British Journal of Sports Medicine, 49(13), 852-859. https://doi.org/10.1136/bjsports-2015-094623
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Matina, R. M. & Rogol, A. D. (2011). Sport training and the growth and pubertal maturation of young athletes. Pediatric Endocrinologi Review, 9(1), 441-455.
* Denne finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Read, P. J., Olivier, J. L., de Ste Croix, M. B. A., Myer, G. D. & Lloyd, R. S. (2016). The scientific foundations and associated injury risks of early soccer specialisation. Journal of Sports Sciences, 34(24), 2295-2302. https://doi.org/10.1080/02640414.2016.1173221
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Schwellnus, M., Soligard, T., Alonso, J-M., Bahr, R., Clarsen, B., Dijkstra, H. P., Gabbett, T. J., Gleeson, M., Hägglund, M., Hutchinson, M. R., Van Rensburg, C. J., Meeusen, R., Orchard, J. W., Pluim, B. M., Raftery, M., Budgett, R. & Engebretsen, L. (2016). How much is too much? (Part 2) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of illness. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1043–1052. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096572
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Soligard, T., Schwellnus, M., Alonso, J-M., Bahr, R., Clarsen, B., Dijkstra, H. P., Gabbett, T. J., Gleeson, M., Hägglund, M., Hutchinson, M. R., Van Rensburg, C. J., Khan, K. M., Meeusen, R., Orchard, J. W., Pluim, B. M., Raftery, M., Budgett, R. & Engebretsen, L. (2016). How much is too much? (Part 1) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of injury. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1030-1041. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096581
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.