THP311 Idrettsmedisin (10 sp) 

(Sport medicine )

Fakta om emnet

Emnekode
THP311
Emnenavn
Idrettsmedisin
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst
Emneansvarlig
Roald Bahr
Forkrav
Bare for programstudenter, FAH og TI

Kort om emnet

Idrettsskader utgjør om lag en sjettedel av alle personskader i Norge, og representerer følgelig et betydelig problem - for idretten, for den enkelte som rammes og i samfunnsøkonomisk perspektiv. Skader påvirker trenings- og prestasjonsevne, og kan føre til fremtidige helseproblemer. Trenere og idrettsledere kan bidra til å forebygge skader, til å gi akuttbehandling dersom skaden skulle være ute, og til - i samarbeid med helsepersonell - å forberede idrettsutøvere på å komme tilbake til sin idrett etter en skade. Dette emnet har som formål å sette treneren i stand til å fylle disse tre rollene.

Læringsutbytte

Studenten skal kunne:

  • gjøre rede for hva som kjennetegner og forårsaker de viktigste skadetypene - muskelskader, leddbåndskader, bruskskader, skjelettskader og seneskader.
  • gjøre rede for virkningsmekanismene for RICE-prinsippet og kunne benytte dette i behandlingen av akutte idrettsskader.
  • identifisere og analysere årsaker til belastningsskader og kunne tilrettelegge et tilpasset treningsprogram for utøvere med slike skader.
  • gjøre rede for hvordan treningsevnen påvirkes av sykdom og skader.
  • beskrive skade- og sykdomspanoramaet (forekomst, alvorlighetsgrad, skade/sykdomstyper) i sin fordypningsidrett/gren.
  • analysere sin fordypningsidrett med tanke på å beskrive årsakene (risikofaktorer og skademekanismer) til de vanligste skadetypene, samt forhold ved treningsplanen som bidrar til ulike skadetyper.
  • kjenne til ulike metoder for å forebygge skader generelt, og kunne utnytte denne kunnskapen og informasjon om skadeårsaker til å forebygge skader og sykdom i sin fordypningsidrett/gren.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet innledes med en forelesningsrekke om forekomst og betydning av idrettsskader, skadetyper og -årsaker, enkelte vanlige skader, prinsipper for akuttbehandling og rehabilitering av idrettsskader, prinsipper for forebygging av idrettsskader og skadeforebyggende tiltak.

Studentene vil arbeide i smågrupper (to studenter med samme fordypningsidrett) med oppgaver knyttet til egen fordypningsidrett med vekt på epidemiologi, skadeårsaker og aktuelle forebyggende tiltak, basert på litteratursøk.

Studentene vil arbeide i smågrupper (2-3 studenter) med et fordypningsemne knyttet til en reell skade/sykdom og, basert på litteraturstudier og intervjuer med eksperter, holde et 20 minutter lang presentasjon med utgangspunkt i læringsmål utviklet i samråd med veileder spesifikt med tanke på medstudentene som målgruppe.

Vurdering/eksamen

Mappevurderingen vil skje på grunnlag av:

  • gjennomført presentasjon – form og innhold (eget sett kriterier)
  • multiple choice eksamen (90 minutter) etter at alle presentasjonene er gjennomført. Alle hjelpemidler (bøker/notater etc, ikke elektroniske) er tillatt.
  • fordypningsoppgave (oppgavetekst vil bli gitt ved semesterstart, vurdering etter egne kriterier)

Det gis én samlet, gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund

Kjernelitteratur

2 BØKER:
Bahr, R. & Engebretsen, L. (2009). Sports injury prevention (Handbook of sports medicine and science). Wiley-Blackwell.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.

Bahr, R. (Red.). (2014). Idrettsskader: Diagnostikk og behandling. Fagbokforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​