|
|
|
|
| Trening, helse og prestasjon |
|
|
|
| Exercise, health and performance |
|
|
|
|
|
| Bachelor i trening, helse og prestasjon |
|
|
|
| Bachelor in Exercise, health and performance |
|
|
|
| Programmet undervises hovedsakelig på norsk |
|
|
|
|
|
| Programmet gir den teoretiske og praktiske kunnskapen til å planlegge og lede trening med ulike grupper. Utdanningen gir den teoretiske bakgrunnen for å forstå hvordan fysisk aktivitet, systematisk trening og inaktivitet kan påvirke vår helse og fysiske yteevne. Utdanningen bygger på de naturvitenskapelige fag. Utdanningen tilbyr spesialisering i to hovedretninger, Fysisk aktivitet og helse samt Trening og prestasjon. Programmet tilbyr ytterligere spesialisering mot ulike grupper som barn, unge, voksne, eldre, pasienter og idrettsutøvere på alle nivåer. |
|
|
|
| Fysisk aktivitet fremmer god helse og er et viktig og veldokumentert virkemiddel i forebygging og behandling av en rekke sykdommer. Idrett er viktig i samfunnet, som breddefenomen, eliteaktivitet og underholdning. Programmet egner seg for dem som vil jobbe som instruktør eller trener for ulike alderstrinn, nivåer og ulike grupper (barn-eldre, mosjonist-elite, pasient-frisk), og som i studiet ønsker å forstå den fysiske og biologiske bakgrunnen for hvordan fysisk aktivitet og systematisk trening påvirker helse og prestasjon. |
|
|
|
| Studenter med en bachelor i trening, helse og prestasjon kvalifiserer til blant annet jobber i treningssentre, idrettsorganisasjoner og andre frivillige organisasjoner (for eksempel turistforeningen og skiforeningen), idrettsbarnehager, offentlige etater (for eksempel folkehelseinstituttet, helsedirektoratet og fylkeskommuner) og i private bedrifter med tilhørende virksomhet. Studieretningen fysisk aktivitet og helse kvalifiserer blant annet til jobber i frisklivssentraler, rehabiliterings- og helseinstitusjoner, samt på arbeidsfysiologiske testlabber. Studieretningen trening og prestasjon kvalifiserer til for eksempel jobber som fysisk trener i ulike idretter (ballspill og individuelle idretter) på ulike alderstrinn og nivå, fra barneidrett til toppidrett, samt arbeid på arbeidsfysiologiske testlabber.
Studiet kvalifiserer til følgende masterretninger: Master i treningsfysiologi og master i fysisk aktivitet og helse: Begge studieretninger (trening og prestasjon og fysisk aktivitet og helse) kvalifiserer til begge masterretningene. Etter fullført master med samlet karakter på B eller bedre er man kvalifisert til videre opptak på NIHs doktorgradsprogram. |
|
|
|
| Opptakskravet er generell studiekompetanse.
Politiattest og medisinsk testing
Utdanningen krever politiattest, tuberkulose- og MRSA-testing. Politiattest og egenerklæringsskjemaer for de medisinske testene må legges fram ved studiestart. |
|
|
|
| Kunnskap
Kandidaten har
- bred kunnskap om kroppens anatomi, fysiologi og bevegelsesapparatets funksjon
- bred kunnskap om kroppens fysiske forutsetninger for at mennesker kan være i aktivitet og ha god helse
- bred kunnskap om akutte og langsiktige fysiologiske effekter av fysisk aktivitet og trening, og hvordan dette påvirker generell helse og prestasjon
- kunnskap om sammenhenger mellom ernæring, helse og prestasjon
- kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid med vekt på fysisk aktivitet for ulike grupper i befolkningen
- kunnskap om motiverende kommunikasjon ved livsstilsendring
- kunnskap om grunnleggende vitenskapelig metodelære og kritisk kildebruk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre relevante tester for fysisk form og funksjon (styrke, utholdenhet, bevegelighet), tolke og formidle testresultater
- kan kartlegge trening og fysisk aktivitet i ulike grupper
- kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere trening og fysisk aktivitet for ulike grupper
- kan tilegne seg, kritisk vurdere og henvise korrekt til relevant faglitteratur
- har grunnleggende ferdigheter i metode og statistikk
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan formidle fagstoff til ulike målgrupper, både skriftlig og muntlig
- kan samarbeide med andre profesjoner innen fagfeltet og gjennom dette bidra til utvikling av praksisfeltet
- har evne til etisk refleksjon og utviser respekt for enkeltindividet
- har evne til kritisk refleksjon rundt egen og andres praksis
- viser en vitenskapelig tilnærming til fagområdet
|
|
|
|
| Forberedelse og aktiv deltakelse i forelesningstimer, deltakelse i seminar/kollokvium med lærere til stede, problemløsning, prosjektarbeid, laboratoriearbeid, selvstendig arbeid/oppgave, selvstendig studium, trening/øvelser, praksis/yrkespraksis. Bruk av digitale ressurser, inkludert ulike læringsapper og elektronikse flervalgsoppgaver. |
|
|
|
|
- Sriftlig eksamen – vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under kunnskap
- Muntlig eksamen – vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under kunnskap og generell kompetanse
- Rapportskriving - vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under alle tre områder
- Prosjektoppgave - vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under alle tre områder
- Presentasjoner- vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under alle tre områder
- Praktisk-metodisk eksamen - vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under alle tre områder, men med fokus på ferdighetsområdet
|
|
|
|
| Totalt 100 studiepoeng er felles for alle studenter på trening, helse og prestasjon
- Første- og andre semester felles 60 sp
- Tredje semester felles 30 sp
- Fjerde semester felles 10 sp
- Femte semester valgfritt 30 sp. Vi vil tilby ulike fordypningsemner, man kan også velge fra andre institusjoner i Norge og utland. Det er spesielt tilrettelagt for utveksling.
De resterende 50sp (20sp i fjerde semester og 30 i sjette semester) er styrt av hvilken rening som er valgt, studieretning trening og prestasjon eller studieretning fysisk aktivitet og helse. Se tabeller.
Fordypning
Bachelorgraden setter krav til minimum 90 sp faglig fordypning. Fordypningen er fordelt på de tre årene, med 30sp første år, 50sp andre år og 30sp siste år (obligatoriske emner med kode THP). |
|
|
|
| Studieretning Fysisk aktivitet og helse
Studieretning Trening og prestasjon
|
|
|
|
| Vi har partnerinstitusjoner i Nord Amerika, Europa og Australia. |
|
|
|
| Det er tilrettelagt for utveksling i 5. semester.
I dette semesteret blir det også tilbudt emner på engelsk i vårt eget bachelorløp slik at de studenter som ikke reiser ut kan studere sammen med exchange studenter her hjemme. Fagmiljøet framstår som internasjonalt da det er flere internasjonale ansatte. |
|
|
|
| Minst 30 sp i programmet vil bli undervist på engelsk. |
|
|
|
|
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig | THP100 | Humanfysiologi | 10 sp | Vår | Jonny Hisdal | THP101 | Funksjonell anatomi | 10 sp | Høst | Ola Eriksrud | THP102 | Idrettsernæring | 10 sp | Vår | Truls Raastad | IDR107 | Idrett og samfunn | 10 sp | Høst | Sigmund Loland | IDR109 | Treningslære | 10 sp | Vår | Thomas Losnegard | IDR111 | Ballspill 1 | 5 sp | Høst | Ola Fosnæs | IDR114 | Individuelle idretter 2 | 5 sp | Vår | Per Haugen |
|
|
|
|
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig | THP200 | Exercise physiology | 10 ECTS | Fall | Bjarne Rud | THP201 | Exercise in practice | 10 ECTS | Fall | Tron Krosshaug | MET200 | Forskningsmetode | 10 sp | Høst | Jostein Steene-Johanessen | THP202 | Treningsfysiologi | 10 sp | Vår | Bjarne Rud |
|
|
|
|
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig | THP203 | Basal biomekanikk | 10 sp | Vår | Ola Eriksrud | THP204 | Metabolisme | 10 sp | Vår | Jørgen Jensen |
|
|
|
|
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig | THP205 | Aktivitetsmedisin 1 | 10 sp | Vår | Trine Stensrud | THP206 | Helsekommunikasjon | 10 sp | Vår | Jorunn Sundgot-Borgen |
|
|