|
| | | | | | | |
| Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) |
| | |
| Høst: Reidar Säfvenbom. Vår: Petter Erik Leirhaug |
| | |
| Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) på Norges idrettshøgskole er et ett-årig profesjonsprogram (60 studiepoeng) som tilbys studenter som har mastergrad eller bachelorgrad i idrettsfag med minimum 180 studiepoeng i faget. I PPU inngår emner i pedagogikk og fagdidaktikk, samt skolepraksis i grunnskole og videregående skole. Fullført PPU gir undervisningskompetanse i kroppsøving og relevante valgfag for grunnskolen, og i kroppsøving og idrettsfag for videregående skole.
Utdanningen skal styrke studentenes evne til å analysere egne og andres holdninger og handlinger gjennom kritisk refleksjon, alene og i et profesjonsfellesskap, og slik utvikle selvstendig handlingskompetanse og evne til å kunne ta egne pedagogisk begrunnede valg.
Et sentralt mål er at studentene skal kunne analysere og formidle kompleksiteten i fagene og kunne kommunisere dette til elever og kolleger. Programmet skal bidra til at studenten forstår hvordan utvikling av elevenes kompetanse, forstått som deres evne til å utforske, samhandle, skape, kommunisere og lære, kan bidra til å forme framtidas skole.
Politiattest og medisinsk testing
Utdanningen krever politiattest og tuberkulosetesting. Politiattest og egenerklæringsskjema for medisinsk test må legges fram ved studiestart. |
| | |
| Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, mangfold, likestilling og likeverd
- har solid kunnskap om lov- og planverk, skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur og om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn og unge en god oppvekst
- har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, motivasjon, læring og sosialisering, og om sammenhenger mellom individuelle, sosiale, kulturelle og fagspesifikke forhold i arbeidet med tilpasset opplæring
- har inngående kunnskap om kroppsøvingfaget og idrettsfagenes plass, begrunnelse og progresjon i skolen
- har bred kunnskap om undervisnings-, arbeids- og vurderingsformer generelt og fagspesifikt
- har inngående kunnskap om hvordan ulike diskurser, logikker og verdier innenfor ulike bevegelsessjangre kan påvirke faget og elevens helse, trivsel og læring
- har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i, samt kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
- har inngående kunnskap om sammenhenger mellom utdanningspolitikk og skolens og lærerens rolle i samfunnet
- har kunnskap om hva profesjonalitet i læreryrket innebærer og hvordan denne videreutvikles
Ferdighet
Kandidaten
- kan analysere og drøfte utfordringer i læreplaner og øvrige styringsdokumenter
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning i kroppsøving og idrettsfagene basert på mål for opplæringen, lokale og individuelle behov
- kan bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og tilpasse opplæringen i fagene slik at den tar hensyn til elevens ulike læringstempo, interesse for fagene og evne til kritisk tenkning
- kan bruke digitale ressurser som er relevante for kvalitet i undervisningen
- kan gi underveis- og sluttvurdering i henhold til gjeldende lov- og planverk
- kan lede og motivere elever i faglig arbeid og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
- kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i opplæringen
- kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
- kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede FoU-prosjekter i tråd med forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og kan fremme dialog, toleranse og respekt
- kan anvende faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen
- kan bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og formål, ideologier og praksiser og delta i samfunnsdebatter om kroppsøving og idrettsfagenes rolle i skolen
|
| | |
| Pedagogikk (30 sp) og fagdidaktikk (30 sp) er organisert gjennom fire emner som er fordelt utover studieåret. Praksisopplæring i grunnskole og videregående skole gjennomføres med til sammen 12 uker.
Praktisk-pedagogisk utdanning er et profesjonsstudium der studenten forplikter seg mht ansvar for egen og andres utvikling. Det blir stilt krav til frammøte og aktiv deltakelse. Praktisk-pedagogisk utdanning innebærer en veksling mellom teori og praksis og undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Gjennomføring av ulike oppgaver, framlegg i undervisningen, planlegging og vurdering av undervisning i praksisskolene er en del av studentenes selvstendige arbeid. Å gi og å ta imot veiledning er en viktig del av studie- og undervisningsformen. |
| | |
| | | |
| Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Vurdering | PPU440 | Pedagogikk og fagdidaktikk i skolepraksis | | 100 % frammøte i praksisperiode. Skolepraksis vurderes til bestått/ikke bestått av øvingslærer og kontaktlærer. | PPU441 | Pedagogokk og fagdidaktikk, mappevurdering | 40 sp | Mappevurdring med HLR Det leveres to bidrag fra hvert hovedemne samt prøve i HLR som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått. | PPU445 | Pedagogikk og fagdidaktikk, skriftlig eksamen | 10 sp |
- 80% oppmøte i undervisning
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke). Gradert karakter.
- Skolepraksis må være bestått før hele emnet bestås
| PPU446 | Pedagogikk og fagdidaktikk, muntlig eksamen | 10 sp |
- 80% oppmøte i undervisning
- Individuell muntlig eksamen (ca 25 min.). Gradert karakter.
- Skolepraksis må være bestått før hele emnet bestås.
|
| |
|
|
|