Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) 
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Programleder
Høst: Reidar Säfvenbom. Vår: Petter Erik Leirhaug
Innledning

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) på Norges idrettshøgskole er et ett-årig profesjonsprogram (60 studiepoeng) som tilbys studenter som har mastergrad eller bachelorgrad i idrettsfag med minimum 180 studiepoeng i faget. I PPU inngår emner i pedagogikk og fagdidaktikk, samt skolepraksis i grunnskole og videregående skole. Fullført PPU gir undervisningskompetanse i kroppsøving og relevante valgfag for grunnskolen, og i kroppsøving og idrettsfag for videregående skole.

Utdanningen skal styrke studentenes evne til å analysere egne og andres holdninger og handlinger gjennom kritisk refleksjon, alene og i et profesjonsfellesskap, og slik utvikle selvstendig handlingskompetanse og evne til å kunne ta egne pedagogisk begrunnede valg.

Et sentralt mål er at studentene skal kunne analysere og formidle kompleksiteten i fagene og kunne kommunisere dette til elever og kolleger. Programmet skal bidra til at studenten forstår hvordan utvikling av elevenes kompetanse, forstått som deres evne til å utforske, samhandle, skape, kommunisere og lære, kan bidra til å forme framtidas skole.

 

Politiattest og medisinsk testing

Utdanningen krever politiattest og tuberkulosetesting. Politiattest og egenerklæringsskjema for medisinsk test må legges fram ved studiestart.

Læringsmål

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, mangfold, likestilling og likeverd
  • har solid kunnskap om lov- og planverk, skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur og om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn og unge en god oppvekst
  • har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, motivasjon, læring og sosialisering, og om sammenhenger mellom individuelle, sosiale, kulturelle og fagspesifikke forhold i arbeidet med tilpasset opplæring
  • har inngående kunnskap om kroppsøvingfaget og idrettsfagenes plass, begrunnelse og progresjon i skolen
  • har bred kunnskap om undervisnings-, arbeids- og vurderingsformer generelt og fagspesifikt
  • har inngående kunnskap om  hvordan ulike diskurser, logikker og verdier innenfor ulike bevegelsessjangre kan påvirke faget og elevens helse, trivsel og læring
  • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i, samt kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
  • har inngående kunnskap om sammenhenger mellom utdanningspolitikk og skolens og lærerens rolle i samfunnet
  • har kunnskap om hva profesjonalitet i læreryrket innebærer og hvordan denne videreutvikles

Ferdighet

Kandidaten

  • kan analysere og drøfte utfordringer i læreplaner og øvrige styringsdokumenter
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning i kroppsøving og idrettsfagene basert på mål for opplæringen, lokale og individuelle behov
  • kan bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og tilpasse opplæringen i fagene slik at den tar hensyn til elevens ulike læringstempo, interesse for fagene og evne til kritisk tenkning
  • kan bruke digitale ressurser som er relevante for kvalitet i undervisningen
  • kan gi underveis- og sluttvurdering i henhold til gjeldende lov- og planverk
  • kan lede og motivere elever i faglig arbeid og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
  • kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i opplæringen
  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede FoU-prosjekter i tråd med forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og kan fremme dialog, toleranse og respekt
  • kan anvende faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen
  • kan bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og formål, ideologier og praksiser og delta i samfunnsdebatter om kroppsøving og idrettsfagenes rolle i skolen
Organisering og arbeidsformer

Pedagogikk (30 sp) og fagdidaktikk (30 sp) er organisert gjennom fire emner som er fordelt utover studieåret. Praksisopplæring i grunnskole og videregående skole gjennomføres med til sammen 12 uker.

Praktisk-pedagogisk utdanning er et profesjonsstudium der studenten forplikter seg mht ansvar for egen og andres utvikling. Det blir stilt krav til frammøte og aktiv deltakelse. Praktisk-pedagogisk utdanning innebærer en veksling mellom teori og praksis og undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Gjennomføring av ulike oppgaver, framlegg i undervisningen, planlegging og vurdering av undervisning i praksisskolene er en del av studentenes selvstendige arbeid. Å gi og å ta imot veiledning er en viktig del av studie- og undervisningsformen.

Hovedemner
TittelVurdering
Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering, PPU445 skriftlig eksamen og PPU446 muntlig eksamen.

Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering, PPU445 skriftlig eksamen og PPU446 muntlig eksamen.

Hovedemne 3: Planlegging, gjennomføring og vurdering for elevens utvikling og læring

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering, PPU445 skriftlig eksamen og PPU446 muntlig eksamen.

Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering, PPU445 skriftlig eksamen og PPU446 muntlig eksamen.

Vurdering
EmnekodeEmnenavnStudiepoengVurdering
PPU440Pedagogikk og fagdidaktikk i skolepraksis

100 % frammøte i praksisperiode.
Skolepraksis vurderes til bestått/ikke bestått  av øvingslærer og kontaktlærer.

PPU441Pedagogokk og fagdidaktikk, mappevurdering40 spMappevurdring med HLR
Det leveres to bidrag fra hvert hovedemne samt prøve i HLR som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått.
PPU445Pedagogikk og fagdidaktikk, skriftlig eksamen10 sp
  • 80% oppmøte i undervisning
  • Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke). Gradert karakter.
  • Skolepraksis må være bestått før hele emnet bestås
PPU446Pedagogikk og fagdidaktikk, muntlig eksamen10 sp
  • 80% oppmøte i undervisning
  • Individuell muntlig eksamen (ca 25 min.). Gradert karakter.
  • Skolepraksis må være bestått før hele emnet bestås.
Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no