|
| | | | | Emnekode | FKI227 | Emnenavn | Lagspill | Studiepoeng | 5 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Ansvarlig | Ola Fosnæs | Tidspunkt | Høst |
|
| | |
| Studentene skal lære å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike metodiske tilnærminger i ballspill. De skal utvikle kompetanse i de ulike ballspillene som gjør dem trygge i valg av tilnærming til idrettene for elever i grunnskole og videregående skole. Viktige begreper vil være: deltagelse, inkludering, tilpassing, minispill, tilpassede spill, grunnleggende ferdigheter, teknikk og taktikk.
Studentene må valge tre av følgende fem lagballspill: Basketball, fotball, håndball, volleyball og innebandy. |
| |
| Studenten skal:
-
gjøre rede for og trene på grunnleggende ferdigheter i de ulike ballspillene.
-
gjøre rede for de ulike taktisk-tekniske tilnærmingene i ballspillene.
-
planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere i de ulike ballspillene.
-
bidra til at elever kan lære seg taktisk-tekniske ferdigheter og samspill i småspill og større spill.
-
ha innsikt i hva som kreves av ferdigheter og forståelse ved spill.
-
tilpasse spillet slik at alle kan føle seg inkludert
-
kunne minispillene og ulike tilpasninger som kan gjøres i innlæring og skolespill.
|
| | |
| Undervisningen gir eksempler på ulike metodiske tilnærminger. Studenten skal eksempelvis løse oppgaver i små grupper der de skal konstruere øvelser med tanke på læring og trening av ulike elementer i spillene. De skal selv filme ved hjelp av webkamera sin egen og andres ferdighet i enkelte teknikker og spill, og trene på å analysere disse.
Arbeidskrav Innlevere mappe der egen ferdighet og lagspillet skal analyseres. Dette kan dreie seg om:
- planarbeid, gjennomføring av og refleksjon
- grunnferdigheter som skudd, dribling, pasning og mottak.
- bevegelse av et lag på banen.
- samspill innen et lag.
- organisering av laget i spill og øvelser.
I løpet av timene og oppgavetimene skal studentene vise at de kan de grunnleggende ferdighetene. |
| | |
| Individuell 2 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler. Vektes 60%.
Praktisk-metodisk (PM) eksamen enten i et selvvalgt lagspill eller en selvvalgt individuell idrett (FKI 226). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører 20-25 minutter etterfulgt av 10 minutters samtale Gradert karakter. Vektes 40%.
Eksamensoppgave til PM blir utlevert minst 48 timer før PM gjennomføres.
80% oppmøte i 3 valgte idretter. Bestått/ikke bestått. |
| | |
| FOTBALL: 1 BOK: Morisbak, A., Dreier, S. & Skarsfjord, T. (2009). Fotballferdigheten. Oslo: Akilles. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas: Norges Fotballforbund (2011). Treningsinnhold, planlegging og gjennomføring. I: Norges fotballforbund, Flest mulig, lengst mulig, flest mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. (s. 209-252). Oslo: Akilles. * Denne (PDF) ligger i Canvas. (Klarert via BOLK pr 05.19. / Bibl. - AGG).
HÅNDBALL:
INNEBANDY: 1 BOK: Nilsson, M. & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Oslo: Akilles forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
BASKETBALL: 4 PDF-ER som du finner i Canvas: Fosnæs, O. (2015). Basketballtreneren: En bok for lærere og trenere som skal lære barn litt mer om spillet og grunnlaget for å kunne spille. Oslo: Norges idrettshøgskole. * Denne (PDF) ligger i Canvas. (Forfatter er rettighetshaver)
Fosnæs, O. (2018). Ballsidighet. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. * Denne (PDF) ligger i Canvas. (Forfatter er rettighetshaver)
Fosnæs, O. (2018). Basketball: Easybasket. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. * Denne (PDF) ligger i Canvas. (Forfatter er rettighetshaver)
Fosnæs, O. (2018). Øvingsbilde og feedback. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. * Denne (PDF) ligger i Canvas. (Forfatter er rettighetshaver)
1 ARTIKKEL som du finner i Canvas: Holst, A.V. & Anderson, A. (1992). Feedback: An important teaching function. International Journal of Physical Education, 29, 18-25. ** Artikkelen (PDF) ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
VOLLEYBALL: 2 BOKKAPITLER som du finner i Canvas: Fosnæs, O. (2018). Volleyball: Minivolleyball. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. * Denne (PDF) ligger i Canvas. (Forfatter er rettighetshaver)
Fosnæs, O. (2018). Øvingsbilde og feedback. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. * Denne (PDF) ligger i Canvas. (Forfatter er rettighetshaver)
1 OFFENTLIG ONLINE PUBLIKASJON: Helsedirektoratet. (2019). Fysisk aktivitet for barn i ulike aldre. Helsenorge.no. Hentet 9. mai 2019 fra https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/aktiviteter-for-barn-i-ulike-aldre * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
ONLINE RESSURSER: Minivolleyball på nettsidene www.minivolleyball.no - nivå 1-4 - u12 og u 14 |
| | |
| FOTBALL: UTDRAG FRA 1 BOK: Norges fotballforbund (2011). Flest mulig, lengst mulig, flest mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. Oslo: Akilles. Kapittel 3, 4 og 5 (s. 93-152) anbefales lest: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA |
| |
|
|
|