Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
FKI227 Lagspill (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI227
EmnenavnLagspill
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligOla Fosnæs
TidspunktHøst
Innledning

Studentene skal lære å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike metodiske tilnærminger i ballspill. De skal utvikle kompetanse i de ulike ballspillene som gjør dem trygge i valg av tilnærming til idrettene for elever i grunnskole og videregående skole. Viktige begreper vil være: deltagelse, inkludering, tilpassing, minispill, tilpassede spill, grunnleggende ferdigheter, teknikk og taktikk.

Studentene må valge tre av følgende fem lagballspill:
Basketball, fotball, håndball, volleyball og innebandy.

Mål

 Studenten skal:

  • gjøre rede for og trene på grunnleggende ferdigheter i de ulike ballspillene.
  • gjøre rede for de ulike taktisk-tekniske tilnærmingene i ballspillene.
  • planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere i de ulike ballspillene.
  • bidra til at elever kan lære seg taktisk-tekniske ferdigheter og samspill i småspill og større spill.
  • ha innsikt i hva som kreves av ferdigheter og forståelse ved spill.
  • tilpasse spillet slik at alle kan føle seg inkludert
  • kunne minispillene og ulike tilpasninger som kan gjøres i innlæring og skolespill.
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen gir eksempler på ulike metodiske tilnærminger. Studenten skal eksempelvis løse oppgaver i små grupper der de skal konstruere øvelser med tanke på læring og trening av ulike elementer i spillene. De skal selv filme ved hjelp av webkamera sin egen og andres ferdighet i enkelte teknikker og spill, og trene på å analysere disse.

Arbeidskrav
Innlevere mappe der egen ferdighet og lagspillet skal analyseres. Dette kan dreie seg om:

  • planarbeid, gjennomføring av og refleksjon
  • grunnferdigheter som skudd, dribling, pasning og mottak. 
  • bevegelse av et lag på banen.
  • samspill innen et lag.
  • organisering av laget i spill og øvelser.

I løpet av timene og oppgavetimene skal studentene vise at de kan de grunnleggende ferdighetene.

Vurdering

Individuell 2 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler. Vektes 60%.

Praktisk-metodisk (PM) eksamen enten i et selvvalgt lagspill eller en selvvalgt individuell idrett (FKI 226). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører 20-25 minutter etterfulgt av 10 minutters samtale  Gradert karakter. Vektes 40%.

Eksamensoppgave til PM blir utlevert minst 48 timer før PM gjennomføres.

80% oppmøte i 3 valgte idretter. Bestått/ikke bestått.

Kjernelitteratur

FOTBALL:
1 BOK:
Morisbak, A., Dreier, S. & Skarsfjord, T. (2009). Fotballferdigheten. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas
:

Norges Fotballforbund (2011). Treningsinnhold, planlegging og gjennomføring. I: Norges fotballforbund, Flest mulig, lengst mulig, flest mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. (s. 209-252). Oslo: Akilles.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK pr 05.19. / Bibl. - AGG).


HÅNDBALL:



INNEBANDY
:
1 BOK:
Nilsson, M. & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Oslo: Akilles forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


BASKETBALL:
4 PDF-ER som du finner i Canvas:
Fosnæs, O. (2015). Basketballtreneren: En bok for lærere og trenere som skal lære barn litt mer om spillet og grunnlaget for å kunne spille. Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver)

Fosnæs, O. (2018). Ballsidighet. I: O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver)

Fosnæs, O. (2018). Basketball: Easybasket. I: O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver)

Fosnæs, O. (2018). Øvingsbilde og feedback. I: O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver)

1 ARTIKKEL som du finner i Canvas:
Holst, A.V. & Anderson, A. (1992). Feedback: An important teaching function. International Journal of Physical Education, 29, 18-25.
** Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


VOLLEYBALL:
2 BOKKAPITLER som du finner i Canvas:
Fosnæs, O. (2018). Volleyball: Minivolleyball. I: O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver)

Fosnæs, O. (2018). Øvingsbilde og feedback. I: O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver)

1 OFFENTLIG ONLINE PUBLIKASJON:
Helsedirektoratet. (2019). Fysisk aktivitet for barn i ulike aldre. Helsenorge.no. Hentet 9. mai 2019 fra https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/aktiviteter-for-barn-i-ulike-aldre
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

ONLINE RESSURSER:
Minivolleyball på nettsidene www.minivolleyball.no
- nivå 1-4
- u12 og u 14

Anbefalt litteratur

FOTBALL:
UTDRAG FRA 1 BOK:
Norges fotballforbund (2011). Flest mulig, lengst mulig, flest mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. Oslo: Akilles.
Kapittel 3, 4 og 5 (s. 93-152) anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no