Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
FKI217 Profesjonsfag - eleven, klassen og læringsprosesser  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI217
EmnenavnProfesjonsfag - eleven, klassen og læringsprosesser
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligJorunn Spord Borgen
TidspunktVår
Innledning

Profesjonsfaget er bygd opp omkring tre områder: Profesjonskunnskap, profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling. I profesjonsfaget studeres spørsmål som angår utdanning, undervisning, oppdragelse og læring, samt vilkårene for dette. I emnet belyses teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning. Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Profesjonsfaget skal bidra til å gi teoretiske kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, men faget skal også gi kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering i grunnskolen (og i videregående opplæring) ut fra gjeldende læreplan. Profesjonsfaget skal altså utvikle kommende læreres evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem til læring og utvikling.

I forbindelse med skriftlige oppgaver introduseres og øves akademisk skriving.

Mål
  • ha kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever og hvilke muligheter kroppsøvingsfaget gir
  • ha kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • forstå- og reflektere omkring forskning, metoder og teorier med relevans for læreryrket
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteraturen. Det kreves at studentene forbereder seg og er aktivt ansvarlige for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Vurdering
  • 80% frammøte i undervisning
  • Skriftlig eksamen, 6 timer. Gradert karakter.
  • Mappevurdering. Det leveres to individuelle bidrag som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått. 
  • FKI250 Skolepraksis. Bestått/ikke bestått.


Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

NB!
April 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus endres 6 timers skriftlig eksamen til 2 dagers skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Imsen, G. (2014). Elevens verden: Innføring i pedagogisk psykologi (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 3, 4, 5, 6 og 7 skal leses:

* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne finnes online i Nasjonalbiblioteket. Søk om tilgang her: Klikk på denne lenken.​

Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2018). Skolen som læringsarena: Selvoppfatning, motivasjon og læring (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 2, 3, 4, 5 og 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


OPPDATERT 18. mars 2020:

ALTERNATIV TIL UTDRAGENE FRA DE 2 BØKENE OVENFOR, KAN DETTE LESES
:
Schaathun, A. W., & Schaathun, H. G. (2016). Mellom klassisk betinging og støttende stillas: Et utviklingspsykologisk perspektiv på ingeniørstudenters læring. I J. Amdam, R. Bergem & F. O. Båtevik (Red.), Offentleg sektor i endring: Fjordantologien (s. 221-240). Oslo: Universitetsforlaget. Hentet fra https://www.idunn.no/offentleg-sektor-i-endring
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2016). Relasjoner mellom elever. Hentet fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/skolemiljo/psykososialt-miljo/Relasjoner-mellom-elever/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no