1 BOK: Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Oslo: Gyldendal. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Eriksen, J. W. (Red.). (2019). FKI260: Friluftsliv i skolen: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden: Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg. ed.) (s. 79-108). Oslo: Sebu forlag.
Bentsen, P., Andkjær, S., & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik (s. 128-139). København: Munksgaard.
Hiim, H., & Hippe, E. (2009). Relasjonsmodellen og de didaktiske kategoriene. I H. Hiim & E. Hippe, Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg. ed.) (s. 31-39). Oslo: Gyldendal akademisk.
Hiim, H., & Hippe, E. (2009). Ulike pedagogiske grunnsyn. I H. Hiim & E. Hippe, Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg. ed.) (s. 13-30). Oslo: Gyldendal akademisk.
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring (s. 11-22). Namsos: Pedagogisk psykologisk forlag.
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Ppsykologisk forlag.
Jordet, A. N. (2010). Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet. I A. N. Jordet, Klasserommet utenfor (s. 63-82). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.
Lysklett, O. B. (2013). Ute hele dagen – om organisering, usynlige grenser, venteplasser, etc. I O. B. Lysklett, Ute hele uka: Natur- og friluftsbarnehagen (s. 82-96). Oslo: Universitetsforlaget.
Nordahl, A., & Misund, S. S. (2009). Hvordan lærer barn? Skoggruppens teoretiske forankring. I A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden ([Rev. og utvidet utg.]. ed.) (s. 28-55). Oslo: Sebu Forlag.
Næss, A., & Haukeland, P. I. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I A. Næss & P. I. Haukeland, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft (s. 10-27). Oslo: Universitetsforlaget.
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL: Sanderud, J. R., & Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur. Nordic Studies in Education, 34, 3-20. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken. ** NB! Kun 2 samtidige brukere - klikk på "Frigi tilgang" under Idunn-logoen når du er ferdig! *** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 STORTINGSMELDING: Klima- og miljødepartementet. (2016). Friluftsliv: Naturen som kilde til helse og livskvalitet (St.meld. 18 2015-2016). Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
2 LÆREPLANER: Utdanningsdirektoratet. (2015). Læreplan for kroppsøving (KRO1-04). Hentet fra https://www.udir.no/kl06/KRO1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-4.-arssteget * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2019). Ny læreplan i kroppsøving (KR001-05). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/kro01-05 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. |