Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
MA431  Politikkutforming og praksiskontekster  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMA431
EmnenavnPolitikkutforming og praksiskontekster
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligKirsti Pedersen Gurholt
TidspunktVår
Innledning

Emnet omhandler hvordan kroppsøving, friluftsliv, fritid og funksjonshemming og annerledeshet forstås historisk, kulturelt og som samfunnsfenomen. I emnet belyses diskurser og verdier samt sentrale lærings- og erfaringskontekster med utgangspunkt i begrepene sted, tid og rom, inne og ute. Emnet består av to delemner; Diskurser og verdier (5 stp), og lærings- og erfaringskontekster (5 stp). Emnet tar opp diskurser og verdier i sentrale institusjonelle sammenhenger mellom politikkutforming, kultur og samfunn, samt etiske utfordringer, verdikonflikter og maktforhold. I emnet undersøkes også hvordan mennesker med ulike forutsetninger erfarer, formes av og utformer kontekster, og hvordan disse kulturelt, samfunnsmessig og teoretisk er innrammet og gjort tilgjengelig/utilgjengelig for den enkelte og for grupper.

Mål

Kunnskap

  • Studentene skal ha kunnskap om hva diskurser er, og ha kunnskap om sentrale verdikonflikter og maktforhold i ulike praksiskontekster
  • Studentene skal ha kunnskap om hvordan mennesker formes av og utformer sted og rom, inne og ute, og hvordan dette samfunnsmessig og teoretisk er innrammet historisk og kulturelt.

Ferdighet

  • Studentene settes i stand til å identifisere og analysere diskurser og verdier i ulike praksiskontekster
  • Studentene skal være i stand til å analysere og diskutere hvordan steder og rom har vært og er definert, brukt, endret, verdsatt og erfart.

Generell kompetanse

  • Studentene kan gjøre rede for og diskutere sentrale verdikonflikter og maktforhold i forholdet mellom politikkutforming og praksis.
  • Studentene kan gjøre rede for og diskutere det pedagogiske potensialet i ulike erfaringskontekster.
Organisering og arbeidsformer

Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og masterseminar. Studentene skal delta aktivt i studiet og i masterseminarene. Studentene skal gjennomføre en selvstendig analyse av relevant litteratur om et selv-valgt tema innenfor emnet.

Vurdering
  • Mappe: Stuentene skal underveis i emnet arbeide med fire tekster som inngår i mappen. Bestått/ikke bestått.
  • Eksamen i form av individuell innlevering av essay på maks 4000 ord (min 2500) utenom litteraturliste. Gradert karakter, A-F.
Kjernelitteratur

1 ELEKTRONISK RESSURSBOK:
Seim, S., & Sæter, O. (Red.) (2018). Barn og unge: By, sted og sosiomaterialitet. Oslo: Cappelen.
* Boka finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA 1 BOK
:
Del I: Diskurser og verdier:
Neumann, I. B. (2001). Mening, materialitet, makt: En innføring i diskursanalyse. Bergen: Fagbokforlaget.
Side 29-132 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Gurholt, K. (Red.). (2019). MA431: Politikkutforming og praksiskontekster: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, etter den nye nasjonale APA-standarden:
DEL 1: Diskurser og verdier
:
Øksnes, M. (2018). Ungdoms lekne motstand i skolen. I M. Øksnes, E. Sundsdal & C. R. Haugen (Red.), Ungdom, danning og fellesskap: Samfunns- og kulturperspektiver (s. 222-240). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

DEL 2: Læring
skontekster
:
Eichberg, H. (2010). Outdoor activities and landscaping: Understanding natures in the plural. I H. Eichberg (Ed.), Bodily democracy: Towards a philosophy of sport for all (s. 80-101). London: Routledge.

Gade, R. (2013). Analyse af adfæred i idrætsfaciliteter. I B. Vestergaard Madsen, J. O. Jensen & S. Højbjerre Larsen (Red.), Bevægelse i rum og rammer (Forum for idræt) (s. 121-132). Odense: Syddansk universitetsforlag.

Gulløv, E., & Høilund, S. (2005). Materialitetens pædagogiske kraft. I K. Larsen (Red.), Arkitektur, krop og læring (s. 21-43). København: Hans Reitzels Forlag.

Hølbjerre Larsen, S. (2013). Parkour – at skabe steder med kroppen. I B. Vestergaard Madsen, J. O. Jensen & S. Højbjerre Larsen (Red.), Bevægelse i rum og rammer (Forum for idræt) (s. 63-76). Odense: Syddansk universitetsforlag.


18 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

DEL 1: Diskurser og verdier
:
Aasen, P., Prøitz, T. S., & Rye, E. (2015). Nasjonal læreplan som utdanningspolitisk dokument. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(6), 417-433.
* Artikkelen finnes online:
 Klikk på denne lenken.

Azzarito, L. (2010). Future girls, transcendent femininities and new pedagogies: Toward girls’ hybrid bodies? Sport, Education and Society, 15(3), 261-275. https://doi.org/10.1080/13573322.2010.493307
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Casey, A., & Larsson, H. (2018). "It's a Groundhog Day": Foucault's governmentality and crisis discourses in physical education. Quest, 1–18. https://doi.org/10.1080/00336297.2018.1451347
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gurholt, K. P., & Sanderud, J. (2016). Curious play: Children’s exploration of nature. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 16(4), 318-329. https://doi.org/10.1080/14729679.2016.1162183
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McEvilly. N., Verheul, M., Atenco, M., & Jess, M. (2014). Physical education for health and wellbeing: A discourse analysis of Scottish physical education curriculum documentation. Discourse: Studies in the cultural Politics of Education, 35(2), 278-293.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mikaels, J. (2018). Becoming a place-responsive practitioner: Exploration of an alternative conception of Friluftsliv in the Swedish Physical Education and health Curriculum. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 10(1), 3-19.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health: A salutogenetic approach to physical education. Sport, Education & Society, 13(3), 267-283. https://doi.org/10.1080/13573320802200594
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Spord-Borgen, J., & Hjardemaal, F. (2017). From general transfer to deep learning as argument for practical aesthetic school subject? Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 3(3), 218-229. https://doi.org/10.1080/20020317.2017.1352439
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Telhaug A. O., Mediås, O. A., & Aasen, P. (2006). The Nordic model in education: Education as part of the political system in the last 50 years. Scandinavian Journal of Educational Research, 59(3), 245-283.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

DEL 2: Læringskontekster:
Aggerholm, K., & Larsen, S. H. (2017). «Parkour as acrobatics: An existential phenomenological study of movement in parkour. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 9(19), 69-86. https://doi.org/10.1080/2159676X.2016.1196387
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Atenco, M., Beal, B., & Wilson, C. (2009). The distinction of risk: Urban skateboarding, street habitus and the construction of hierarchical gender relations. Qualitative Research in Sport and Exercise, 1(1), 3-20. https://doi.org/10.1080/19398440802567907
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Atkinson, M. (2010). Entering scapeland: Yoga, fell and post-sport physical cultures. Sport in Society, 13(7/8), 1249-1267. https://doi.org/10.1080/17430431003780260
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fägerstam, E. (2014). High school teachers’ experience of the educational potential of outdoor teaching and learning. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 14(1), 56-81.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ingold, T. (2004). Culture on the ground: The World Perceived through the feet. Journal of Material Culture, 9(3), 315–340. https://doi.org/10.1177/1359183504046896
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larson, H. (2014). Materialising bodies: There is nothing more material than a socially constructed body. Sport, Education & Society, 19(5), 637–651. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.722550
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Noble, G., & Watkins, M. (2003). So, how did Bourdieu learn to play tennis? Habitus, consciousness and habituation. Cultural Studies, 17(3/4), 520-538. https:/doi.org/10.1080/0950238032000083926
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nordbakke, S. T. D. (2018). Barn og unge i den kompakte byen. Plan, 50(2), 20-27.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nordtømme, S. (2015). En teoretisk utdyping av rom og materialitet som pedagogisk ressurs i barnehagen. Tidsskrift for Nordisk BarnehageForskning, 10(4), 1-14.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no