1 ELEKTRONISK RESSURSBOK: Seim, S., & Sæter, O. (Red.) (2018). Barn og unge: By, sted og sosiomaterialitet. Oslo: Cappelen. * Boka finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 1 BOK: Del I: Diskurser og verdier: Neumann, I. B. (2001). Mening, materialitet, makt: En innføring i diskursanalyse. Bergen: Fagbokforlaget. Side 29-132 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Gurholt, K. (Red.). (2019). MA431: Politikkutforming og praksiskontekster: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, etter den nye nasjonale APA-standarden: DEL 1: Diskurser og verdier: Øksnes, M. (2018). Ungdoms lekne motstand i skolen. I M. Øksnes, E. Sundsdal & C. R. Haugen (Red.), Ungdom, danning og fellesskap: Samfunns- og kulturperspektiver (s. 222-240). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
DEL 2: Læringskontekster: Eichberg, H. (2010). Outdoor activities and landscaping: Understanding natures in the plural. I H. Eichberg (Ed.), Bodily democracy: Towards a philosophy of sport for all (s. 80-101). London: Routledge.
Gade, R. (2013). Analyse af adfæred i idrætsfaciliteter. I B. Vestergaard Madsen, J. O. Jensen & S. Højbjerre Larsen (Red.), Bevægelse i rum og rammer (Forum for idræt) (s. 121-132). Odense: Syddansk universitetsforlag.
Gulløv, E., & Høilund, S. (2005). Materialitetens pædagogiske kraft. I K. Larsen (Red.), Arkitektur, krop og læring (s. 21-43). København: Hans Reitzels Forlag.
Hølbjerre Larsen, S. (2013). Parkour – at skabe steder med kroppen. I B. Vestergaard Madsen, J. O. Jensen & S. Højbjerre Larsen (Red.), Bevægelse i rum og rammer (Forum for idræt) (s. 63-76). Odense: Syddansk universitetsforlag.
18 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
DEL 1: Diskurser og verdier: Aasen, P., Prøitz, T. S., & Rye, E. (2015). Nasjonal læreplan som utdanningspolitisk dokument. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(6), 417-433. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Azzarito, L. (2010). Future girls, transcendent femininities and new pedagogies: Toward girls’ hybrid bodies? Sport, Education and Society, 15(3), 261-275. https://doi.org/10.1080/13573322.2010.493307 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Casey, A., & Larsson, H. (2018). "It's a Groundhog Day": Foucault's governmentality and crisis discourses in physical education. Quest, 1–18. https://doi.org/10.1080/00336297.2018.1451347 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Gurholt, K. P., & Sanderud, J. (2016). Curious play: Children’s exploration of nature. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 16(4), 318-329. https://doi.org/10.1080/14729679.2016.1162183 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
McEvilly. N., Verheul, M., Atenco, M., & Jess, M. (2014). Physical education for health and wellbeing: A discourse analysis of Scottish physical education curriculum documentation. Discourse: Studies in the cultural Politics of Education, 35(2), 278-293. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mikaels, J. (2018). Becoming a place-responsive practitioner: Exploration of an alternative conception of Friluftsliv in the Swedish Physical Education and health Curriculum. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 10(1), 3-19. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health: A salutogenetic approach to physical education. Sport, Education & Society, 13(3), 267-283. https://doi.org/10.1080/13573320802200594 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Spord-Borgen, J., & Hjardemaal, F. (2017). From general transfer to deep learning as argument for practical aesthetic school subject? Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 3(3), 218-229. https://doi.org/10.1080/20020317.2017.1352439 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Telhaug A. O., Mediås, O. A., & Aasen, P. (2006). The Nordic model in education: Education as part of the political system in the last 50 years. Scandinavian Journal of Educational Research, 59(3), 245-283. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
DEL 2: Læringskontekster: Aggerholm, K., & Larsen, S. H. (2017). «Parkour as acrobatics: An existential phenomenological study of movement in parkour. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 9(19), 69-86. https://doi.org/10.1080/2159676X.2016.1196387 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Atenco, M., Beal, B., & Wilson, C. (2009). The distinction of risk: Urban skateboarding, street habitus and the construction of hierarchical gender relations. Qualitative Research in Sport and Exercise, 1(1), 3-20. https://doi.org/10.1080/19398440802567907 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Atkinson, M. (2010). Entering scapeland: Yoga, fell and post-sport physical cultures. Sport in Society, 13(7/8), 1249-1267. https://doi.org/10.1080/17430431003780260 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Fägerstam, E. (2014). High school teachers’ experience of the educational potential of outdoor teaching and learning. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 14(1), 56-81. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Ingold, T. (2004). Culture on the ground: The World Perceived through the feet. Journal of Material Culture, 9(3), 315–340. https://doi.org/10.1177/1359183504046896 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Larson, H. (2014). Materialising bodies: There is nothing more material than a socially constructed body. Sport, Education & Society, 19(5), 637–651. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.722550 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Noble, G., & Watkins, M. (2003). So, how did Bourdieu learn to play tennis? Habitus, consciousness and habituation. Cultural Studies, 17(3/4), 520-538. https:/doi.org/10.1080/0950238032000083926 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Nordbakke, S. T. D. (2018). Barn og unge i den kompakte byen. Plan, 50(2), 20-27. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Nordtømme, S. (2015). En teoretisk utdyping av rom og materialitet som pedagogisk ressurs i barnehagen. Tidsskrift for Nordisk BarnehageForskning, 10(4), 1-14. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. |