Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
THP206 Helsekommunikasjon (10 sp) 
(Health communication )
Faktaboks
EmnekodeTHP206
EmnenavnHelsekommunikasjon
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligJorunn Sundgot-Borgen
ForkravBare for programstudenter retning FAH
Kort om emnet

Helsepsykologiske og økologiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå barrierer for fysisk aktivitet samt betydningen av fysisk aktivitet for mental helse, og hvordan man kan arbeide med individ-, gruppe- og befolkningsbaserte tiltak for økt fysisk aktivitet i befolkningen.

Læringsmål

Studenten

  • Kan gjøre rede for sentrale helsepsykologiske og økologiske modeller og teorier til bruk ved tiltak og strategier for å påvirke og tilrettelegge for økt fysisk aktivitet i befolkningen
  • Har kunnskap om effekten av forskningsbaserte tiltak med sikte på økt fysisk aktivitet blant barn, voksne og eldre i befolkningen
  • Har bred kunnskap om planlegging, implementering og evaluering av tiltak for økt fysisk aktivitet på ulike arenaer 
  • Kan reflektere over egen og andres helsekommunikasjon på individ, gruppe og populasjonsnivå
  • Kan anvende teknikker for atferdsendring, "behaviour change techniques" (BCT)
  • Har kunnskap om kognitiv adferdsterapi og kan anvende enkle kognitive teknikker
  • Har kjennskap til hvordan skape en god allianse/relasjon
  • Kan anvende motiverende intervju og «utrede» aktivitetshistorie via aktivitetsanamnese
  • Kan gjennomføre registreringer av helse- og livsstil hos friske personer, analysere resultatene og formidle disse til personene
Læringsformer og aktiviteter
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Caseoppgaver
  • Rollespill
Arbeidskrav
  • Bestått posterpresentasjon for medstudenter i plenum
  • Bestått to individuelle caseoppgaver

NB!
Mars 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus blir arbeidskravet justert:

  • Posterpresentasjon i plenum endres til digital levering av posterpresentasjon.
  • To individuelle caseoppgaver utgår.
Vurdering/eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 3 timer, gradert karakter A-F.

NB!
Mars 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus blir eksamen justert:

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 3 timer. Bestått/ikke bestått.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Brorson, H. H. (2012). Tankevirus. Oslo: Gyldendal akademisk.
* Boka finner du til lån i biblitoeket her: ORIA


UTDRAG FRA 2 BØKER:
Mæland, J. G. (2009). Hva er helse. Oslo: Universitetsforlaget.
Side 20-138 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Torstveit, M. K., Lohne-Seiler, H., Berntsen, S., & Anderssen, S. A. (2018). Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap. Oslo: Cappelen Damm.
Side 62-264, 321-347, 390-406 og 411-430 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


3 KAPITLER som du finner som PDF-er i Canvas:
Jensen,P., & Ulleberg, I. (2019). Innledning. I P. Jensen & I. Ulleberg, Mellom ordene: Kommunikasjon i profesjonell praksis (2. utg. ed.) (s. 13-24). Oslo: Gyldendal.
(Klarert via BOLK 27.11.19. / AGG - Bibl.)

Jensen,P., & Ulleberg, I. (2019). Grunnleggende antakelser om kommunikasjon. I P. Jensen & I. Ulleberg, Mellom ordene: Kommunikasjon i profesjonell praksis (2. utg. ed.) (s. 25-38). Oslo: Gyldendal.
(Klarert via BOLK 27.11.19. / AGG - Bibl.)

Jensen,P., & Ulleberg, I. (2019). Relasjoner på ulike nivåer. I P. Jensen & I. Ulleberg, Mellom ordene: Kommunikasjon i profesjonell praksis (2. utg. ed.) (s. 39-59). Oslo: Gyldendal.
(Klarert via BOLK 27.11.19. / AGG - Bibl.)


6 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Araújo, D., Brymer, E., Brito, H., Withagen, R., & Davids, K. (2019). The empowering variability of affordances of nature: Why do exercisers feel better after performing the same exercise in natural environments than in indoor environments? Psychology of Sport and Exercise, 42, 138-145. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.12.020
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Beauchamp, M. R., Crawford, K. L., & Jackson, B. (2019). Social cognitive theory and physical activity: Mechanisms of behavior change, critique, and legacy. Psychology of Sport and Exercise, 42, 110-117. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.11.009
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fleig, L., Pomp, S., Parschau, L., Barz, M., Lange, D., Schwarzer, R., & Lippke, S. (2013). From intentions via planning and behavior to physical exercise habits. Psychology of Sport and Exercise, 14(5), 632-639. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2013.03.006
* Artikkelen finnes online:
 Klikk på denne lenken.

Gorczynski, P., Faulkner, G., Cohn, T., & Remington, G. (2014). Examining the efficacy and feasibility of exercise counseling in individuals with schizophrenia: A single-case experimental study. Mental Health and Physical Activity, 7(3), 191-197. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2014.04.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hagger, M. S., Polet, J., & Lintunen, T. (2018). The reasoned action approach applied to health behavior: Role of past behavior and tests of some key moderators using meta-analytic structural equation modeling. Social Science & Medicine, 213, 85-94. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.07.038
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lorentzen, C., Ommundsen, Y., & Holme, I. (2007). Psychosocial correlates of stages of change in physical activity in an adult community sample. European Journal of Sport Science, 7(2), 93-106. https://doi.org/10.1080/17461390701456122
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


3 NETTSIDER:
Helsedirektoratet. (2017, 7. mars). Motiverende intervju som metode. Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/tema/motiverende-intervju-mi/motiverende-intervju-som-metode
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Helsedirektoratet. (2017, 7. mars). Øvelser i motiverende intervju. Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/tema/motiverende-intervju-mi/ovelser-i-motiverende-intervju
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Helsedirektoratet. (2018, 25. mai). Filmer om motiverende intervju. Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/tema/motiverende-intervju-mi/filmer-om-motiverende-intervju
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

1 BOK:
Barth, T., Børtveit, T., & Prescott, P. (2013). Motiverende intervju: Samtaler om endring. Oslo: Gyldendal Akademisk.
* Boka fnner du til lån i biblioteket her: ORIA

Enkelte forelesere vil også opplyse om tillleggslitteratur.

 

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no