3 BØKER: Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Et opptrykk av boka kan også kjøpes i Sericetorget.
Schultz Jørgensen, P. (2017). Robuste barn: Gi barnet ditt ansvar, livsmot og tiltro til deg selv. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Sollesnes, T. (2018). Vellykket arbeid med vanskelig atferd. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 6 BØKER: Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt forl. Side 101-131 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.) Oslo: Tano Aschehoug. Side 197-239 og 263-509 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA. ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm. Side 9-23 (Tilpasset opplæring), 24-43 (Kjønn), 96-120 (Interkulturell læring) og 121-135 (evner og forutsetninger i kroppsøving) skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Oslo: Tapir. Side 219-232 og 233-254 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Vingdal, I. M. & Birch, J. E. (Red). (2014). Fysisk aktiv læring. Oslo: Gyldendal akademisk. Side 37-94 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Rustad, M. C. (Red.). (2019). Hovedemne 3: Planlegging, gjennomføring og vurdering for elevens utvikling og læring: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Larsson, H. (2007). Skolans rörelseuppdrag. I: H. Larsson & J. Meckback (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar. (s. 36-53). Stockholm: Liber.
Nilsen, S. & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I: E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen, Spesialpedagogikk. (s. 218-250). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Nygren , P. & Skårderud, F. (2008). Mentalisering som sosial kompetanse hos barn og unge. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 197-209). Oslo: Universitetsforlaget.
Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.
Skårderud, F. (2008). Kropp, kompleksitet og kompetanse: Et mentaliseringsbasert perspektiv på spiseforstyrrelser, selvskade og rus. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 211-219). Oslo: Universitetsforlaget.
Steinberg, L. (2011). Identity. I: L. Steinberg (Ed.), Adolescence (9th ed.). (s. 245-276). New York: McGraw-Hill.
Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal.
Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Backwards design. I: G. Wiggins & J. McTighe, Understanding by design (2nd ed.). (s. 13-34). Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
11 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Aasland, E. & Engelsrud, G. (2017). «Det er lett å se hvem av dere som har god innsats»: Om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 5-17. doi:10.23865/jased.v1.889 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Aggerholm, K., Standal, O., Barker, D. M., & Larsson, H. (2018). On practising in physical education: Outline for a pedagogical model. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2),1-12. doi: 10.1080/17408989.2017.1372408 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Barker, D., Bergentoft, H., & Nyberg, G. (2017). What would physical educators know about movement education? A Review of literature, 2006–2016. Quest, 1-17. doi: 10.1080/00336297.2016.1268180 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31. doi: 10.1007/s11092-008-9068-5 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Casey, A. (2014). Models-based practice: Great white hope or white elephant. Physical Education and Sport Pedagogy, 19(1), 18-34. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2012.726977 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Howley, D., & Tannehill, D. (2014). ‘Crazy Ideas’: Student Involvement in Negotiating and Implementing the Physical Education Curriculum in the Irish Senior Cycle. The Physical Educator, 71(3), 391-416. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa: Är det frågan? Utbildning & Demokrati, 16(2), 37-56. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sollesnes, T. (2005). Relasjonelt perspektiv på problematferd. Spesialpedagogikk, 70(3), 4-13. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Wiliam, D. (2011). What is assessment for learning. Studies in Educational Evaluation, 37(1), 3-14. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Aasland, E., Walseth, K., & Engelsrud, G. (2016). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 490-501 doi:10.1080/17408989.2016.1268590 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
3 OFFENTLIGE ONLINE PUBLIKASJONER: Berg, G. D. & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 9. mai 2019 fra http://bestilling.utdanningsdirektoratet.no/Bestillingstorg/PDF/Kompetanse_for_tilpasset_opplaring.pdf Side 4-68 skal leses * Denne finnes også online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (u.å.). Læreplanverket. Hentet 9. mai 2019 fra http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Lovdata (2016). Lov om grunnskolen og den videregåande opplæringa (opplæringslova). Hentet 9. mai 2019 fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61?q=opplæringsloven * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. |