Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
Hovedemne 3: Planlegging, gjennomføring og vurdering for elevens utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Lars Harald Eide )
Tittel
Hovedemne 3: Planlegging, gjennomføring og vurdering for elevens utvikling og læring
Innledning

Emnet omhandler problemstillinger som oppstår i møtet mellom studentenes forforståelse, pedagogikk, politiske styringsdokumenter og praksislæring. Emnet tar for seg planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og underveis- og sluttvurdering av undervisning og læringsmiljø. Emnet fokuserer på studentens evne til å analysere og vurdere pedagogisk og fagdidaktisk teori opp i mot politiske styringsdokumenter og egne erfaringer fra skolepraksis.

Mål

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ulike former for elevvurdering, tidsaktuelle pedagogiske verktøy og redskaper for å fremme utvikling av eleven og faget
  • har inngående kunnskap om tilpasset opplæring og inkludering som utdanningspolitiske og pedagogiske prinsipper
  • har bred kunnskap om ulike forståelser av helse og funksjonsevne
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelig livssituasjoner, herunder kunnskap om problematferd i skolen, vold og seksuelle overgrep, barns rettigheter og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk

Ferdighet

Studenten

  • kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og underveis- og sluttvurdere opplæring i kroppsøving og idrettsfag med utgangspunkt i politiske styringsdokumenter og pedagogisk og fagdidaktisk litteratur
  • kan anvende et bredt spekter av undervisningsstrategier, læremidler, arbeidsmetoder og tidsaktuelle digitale pedagogiske verktøy i undervisning for å fremme utvikling av eleven og faget
  • kan tilrettelegge undervisning og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever uansett kjønn, seksualitet, kultur, sosial klasse, alder, etnisitet, sosialitet og funksjonsevne
  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, tegn på vold eller seksuelle overgrep, og videre etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med elever, medstudenter og lærere, og fremme et inkluderende læringsmiljø
  • kan bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og delta i samfunnsdebatter i forhold til planlegging, gjennomføring og vurdering for elevenes utvikling og læring 
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktisk arbeid og framlegg av oppgaver studentene forbereder individuelt og i grupper.

Det skal leveres to bidrag fra emnet som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Begge disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i skriftlig hjemmeeksamen og muntlig eksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering, PPU445 skriftlig eksamen og PPU446 muntlig eksamen.

Kjernelitteratur

3 BØKER:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Et opptrykk av boka kan også kjøpes i Sericetorget.

Schultz Jørgensen, P. (2017). Robuste barn: Gi barnet ditt ansvar, livsmot og tiltro til deg selv. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Sollesnes, T. (2018). Vellykket arbeid med vanskelig atferd. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 6 BØKER:
Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt forl.
Side 101-131 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.) Oslo: Tano Aschehoug.
Side 197-239 og 263-509 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm.
Side 9-23 (Tilpasset opplæring), 24-43 (Kjønn), 96-120 (Interkulturell læring) og 121-135 (evner og forutsetninger i kroppsøving) skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Oslo: Tapir.
Side 219-232 og 233-254 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Vingdal, I. M. & Birch, J. E. (Red). (2014). Fysisk aktiv læring. Oslo: Gyldendal akademisk.
Side 37-94 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas
:
Rustad, M. C. (Red.). (2019). Hovedemne 3: Planlegging, gjennomføring og vurdering for elevens utvikling og læring: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Larsson, H. (2007). Skolans rörelseuppdrag. I: H. Larsson & J. Meckback (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar. (s. 36-53). Stockholm: Liber.

Nilsen, S. & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I: E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen, Spesialpedagogikk. (s. 218-250). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Nygren , P. & Skårderud, F. (2008). Mentalisering som sosial kompetanse hos barn og unge. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 197-209). Oslo: Universitetsforlaget.

Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.

Skårderud, F. (2008). Kropp, kompleksitet og kompetanse: Et mentaliseringsbasert perspektiv på spiseforstyrrelser, selvskade og rus. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 211-219). Oslo: Universitetsforlaget.

Steinberg, L. (2011). Identity. I: L. Steinberg (Ed.), Adolescence (9th ed.). (s. 245-276). New York: McGraw-Hill.

Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal.

Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Backwards design. I: G. Wiggins & J. McTighe, Understanding by design (2nd ed.). (s. 13-34). Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).


11 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Aasland, E. & Engelsrud, G. (2017). «Det er lett å se hvem av dere som har god innsats»: Om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 5-17. doi:10.23865/jased.v1.889
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Aggerholm, K., Standal, O., Barker, D. M., & Larsson, H. (2018). On practising in physical education: Outline for a pedagogical model. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2),1-12. doi: 10.1080/17408989.2017.1372408
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Barker, D., Bergentoft, H., & Nyberg, G. (2017). What would physical educators know about movement education? A Review of literature, 2006–2016. Quest, 1-17. doi: 10.1080/00336297.2016.1268180
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31. doi: 10.1007/s11092-008-9068-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Casey, A. (2014). Models-based practice: Great white hope or white elephant. Physical Education and Sport Pedagogy, 19(1), 18-34. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2012.726977
* Artikkelen finnes online:
Klikk på denne lenken.

Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Howley, D., & Tannehill, D. (2014). ‘Crazy Ideas’: Student Involvement in Negotiating and Implementing the Physical Education Curriculum in the Irish Senior Cycle. The Physical Educator, 71(3), 391-416.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa: Är det frågan? Utbildning & Demokrati, 16(2), 37-56.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sollesnes, T. (2005). Relasjonelt perspektiv på problematferd. Spesialpedagogikk, 70(3), 4-13.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Wiliam, D. (2011). What is assessment for learning. Studies in Educational Evaluation, 37(1), 3-14.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Aasland, E., Walseth, K., & Engelsrud, G. (2016). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 490-501 doi:10.1080/17408989.2016.1268590
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


3 OFFENTLIGE ONLINE PUBLIKASJONER:
Berg, G. D. & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 9. mai 2019 fra http://bestilling.utdanningsdirektoratet.no/Bestillingstorg/PDF/Kompetanse_for_tilpasset_opplaring.pdf
Side 4-68 skal leses
* Denne finnes også online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (u.å.). Læreplanverket. Hentet 9. mai 2019 fra http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Lovdata (2016). Lov om grunnskolen og den videregåande opplæringa (opplæringslova). Hentet 9. mai 2019 fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61?q=opplæringsloven
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no