| Emnekode | IDR112 | Emnenavn | Ballspill 2 | Studiepoeng | 5 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Semester | Vår | Emneansvarlig | Ola Fosnæs |
|
|
|
|
| Emnet bygger på ballspill 1 og presenterer studentene for nye ballspill på is og i hall. Dette skal gi en utvidet forståelse for ballspill tilpasset flere målgrupper. Studentene skal videreutvikle praktisk og teoretisk kunnskap og ferdigheter. Fokus i kurset vil være rettet mot et lags utvikling, relasjoner og samhandling i lagballspill. |
|
|
| Kandidatene skal:
- Ha kunnskap om grunnleggende prinsipper for praktisk ferdighetsutvikling med fokus på lag og samspill
- Kunne forstå og gjøre rede for sentrale begreper knyttet til ballspillenes egenart og arbeid med lag i ballspill
- Kunne beherske grunnleggende ferdigheter i lagballspill
- Kunne analysere andres ferdighet, et lags ferdigheter, utvikling og samhandling i ballspill
- Forstå hvordan tilrettelegge for mestring av ballspill
|
|
|
|
| Det vil bli lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger; både lærerstyrt undervisning, egenstyrt undervisning og gruppearbeid. Hoveddelen vil bestå av praktisk arbeid med ulike ballspill. Enkelte oppgaver kan resultere i presentasjoner for de andre studentene. Det vil bli avsatt tid for studentstyrt øving (oppgavetimer), blant annet gruppearbeid, med mulighet til veiledning. Det forutsettes at studentene driver egentrening mot enkle mål. |
|
|
|
| Oppmøte med aktiv deltakelse minimum 80% for hvert ballspill. Arbeidskravet skal registreres som godkjent før avsluttende vurdering/eksamen i hvert ballspill.
NB! Mars 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus gjøres justeringer i arbeidskravet.
Oppmøte med aktiv deltakelse minimum 80% for hvert ballspill gjelder kun for de timene som allerede er gjennomført på NIH. Det betyr at maksimalt fravær vil være 2 økter. For å få godkjent fremmøte for de resterende timene må øktene som blir lagt ut leses og tilhørende Quiz besvares. Quizen må godkjennes.
Arbeidskravet skal registreres som godkjent før avsluttende vurdering/eksamen i hvert ballspill. |
|
|
|
| Mappevurdering. Innlevering av mappe med ulike oppgaver. Bl.a. evaluering av andres og lagets ferdighetsutvikling. Vurderes til bestått/ikke bestått.
1 times skriftlig eksamen uten hjelpemidler for hvert ballspill. Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
NB! Mars 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus gjøres justeringer i vurderingen.
Består: Mappevurdering. Innlevering av mappe med ulike oppgaver, bl.a. evaluering av andres og lagets ferdighetsutvikling. Bestått/ikke bestått. Justering: 1 times skriftlig hjemmeeksamen for hvert ballspill. Bestått/ikke bestått. |
|
|
|
| HÅNDBALL:
SKØYTER: 1 BOK: Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Oslo: Akilles. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
VOLLEYBALL: 1 KAPITTEL: Fosnæs, O. (u.å.). Volleyball. I O. Fosnæs, Ballspillboka (s. 106-133). Oslo: [O. Fosnæs]. * Denne PDF-en ligger i Canvas (Boka er ikke utgitt enda). |
|
|