Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
MA432 Spesialisering (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMA432
EmnenavnSpesialisering
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligKirsti Pedersen Gurholt
TidspunktVår
Innledning

Emnet forbereder studentene for selvstendig og vitenskapelig arbeid med problemer og oppgaver innenfor en av fagspesialiseringene kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet FAF. I møtet med teori og forskningslitteratur arbeider studentene med å skrive seg inn i sine interesseområder.

Mål

Kunnskap
Studentene kan gjøre rede for og diskutere sentrale forhold i spesialiseringen i et historisk og kulturelt perspektiv, og i lys av spesialiseringens verdier, diskurser og kontekster.

Ferdighet
Studentene kan identifisere og drøfte sentrale problemstillinger, begrep og teorier som er relevante for spesialiseringen og gjenkjenne dette i analyser av ulike case. 

Generell kompetanse:
Studentene kan bruke, analysere, evaluere og presentere relevant litteratur i fagspesialiseringen.
Studentene kan gjennomføre en selvstendig analyse av relevant litteratur om et selv-valgt tema innenfor emnet.

Organisering og arbeidsformer

Emnet er beregnet til 300 arbeidstimer. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og masterseminar. Studentene skal delta aktivt i studiet og i masterseminarene.

Vurdering

Eksamen i form av individuell innlevering av skriftlig oppgave på 3000 ord utenom litteraturliste. I tillegg kreves deltakelse på masterseminar med individuell presentasjon. Gradert karakter.

Kjernelitteratur

Litteraturstudier - grunnlag for masteroppgaven:

UTDRAG FRA 1 BOK - som du finner som Digitalt kompendium i Canvas
Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2013). Skriveprosesser ved selvstendige oppgaver. I L. Rienecker & P. S. Jørgensen, Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg. ed.) (s. 55-75). Bergen: Fagbokforlaget.

Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2013). Litteratur- og informasjonssøking til oppgaven. I L. Rienecker & P. S. Jørgensen, Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg. ed.) (s. 113-128). Bergen: Fagbokforlaget.

Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2013). Kilder i oppgaven. I L. Rienecker & P. S. Jørgensen, Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg. ed.) (s.139-146). Bergen: Fagbokforlaget.


1 KAPITTEL som du finner i Canvas
:
Larsson, H. (2016). Att studera idrott och hälsa. I H. Larsson, Idrott och hälsa: I dag, i går, i morgon (s. 74-108). Stockholm: Liber.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK .11.19 ( Bibl. - AGG)
_______________________________________________________________________________________________________

Kroppsøving:

7 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
 Klikk på denne lenken.

Augustsson, G., & Boström, L. (2016). Teachers' leadership in the didactic room: A systematic literature review of international research. Acta Didactica, 10(3). https://doi.org/10.5617/adno.2883
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bailey, R. (2006). Physical education and sport in schools: A review of benefits and outcomes. Journal of School Health, 76(8), 397-401. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2006.00132.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Barker D. M., Bergentoft, H., & Nyberg, G. (2017). What would physical educators know about movement education? A review of literature, 2006-1016. Quest, 69(4), 419-435. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1268180
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jusslin, S. (2019). Conceptualizing dance literacy: A critical theoretical perspective on dance in school. På spissen, 5(1). Hentet fra https://ps.noda.no/index.php/ps/article/view/31
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Marttinen, R. H. J., McLoughlin, G., Fredrick, R., & Novak, D. (2017). Integration and physical education: A review of research. Quest, 69 (1), 37-49. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1150864
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mong, H. H., & Standal, Ø. F. (2019). Didactics of health in physical education: A review of literature. Journal Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 506-518. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1631270
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F., & Moe, V. F. (2013). Reflective practice in physical education and physical education teacher education: A review of the literature since 1995. Quest, 65(2), 220-240. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773530
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
__________________________________________________________________________________________________________


Friluftsliv
:

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner som PDF i Canvas
:
Gurholt, K. P. (Red.). (2019). Spesialisering: Friluftsliv: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye APA-standarden
:
Prince, H., Christie, B., Humberstone, B., & Gurholt, K. P. (2018). Adventure education and outdoor learning trends in Europe: Examining academic journal emphases since 2000. I P. Becker, B., Humberstone,  C. Loynes & J. Schirp (Eds.), The changing world of outdoor learning (s. 144-159). London: Routledge.

Quay, J. & Seaman, J. (2016). Outdoor studies and a sound philosophy of experience. I B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Eds.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 40-48). London: Routledge.

Warren, K. (2016). Gender in outdoor studies. I B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Eds.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 360–368). London: Routledge.


6 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPNKlikk på denne lenken.

Bell, S., Tyrväinen, L., Sievänen, T., Pröbstl, U. & Simpson, M. (2007). Outdoor recreation and nature tourism: A European perspective. Living Reviews in Landscape Research, 1(2), 1-46.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Brussoni, M., Gibbons, R., Gray, C., Ishikawa, T., Sandseter, E. B. H., Bienenstock, A. ... Tremblay, M. S. (2015). What is the relationship between risky outdoor play and health in children? A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 12, 6423-6454. doi: 10.3390/ijerph120606423
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Chawla, L. (1998). Significant life experience revisited: A review of research on sources of environmental sensitivity. Environmental Education Research, 4(4), 369-382. doi: 10.1080/00958969809599114
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hawxwell, L., O’Shaughnessy, M., Russell, C., & Shortt, D. (2019). ‘Do you need a kayak to learn outside?’: A literature review into learning outside the classroom. Education 3-13, 47(3), 322-332. doi:10.1080/03004279.2018.1444074
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, K., Choi, M.Y., Sandres, D. & Benefield, P. (2004). A review on outdoor learning. Shrewsbury: Field Studies Council/National Foundation for Educational Research.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Warren, K., Roberts, N.S., Breunig, M., & Alvarez, M.A.G. (2014). Social justice in outdoor experiential education: A state of the knowledge review. Journal of Experiential Education, 37(1), 89–103.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
_________________________________________________________________________________________________________

Ungdomsidrett, allmenndanning og fritid:

1 KAPITTEL som du finner i Canvas:
Pfister, G., & Bandy, S. (2016). Gender and sport. I R. Giulianotti (Ed.), Routledge international handbook of the sociology of sport (s. 220-230). London: Routledge.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 27.11.19./ Bibl. - AGG)


5 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Beni, S., Fletcher, T., & Ní Chróinín, D. (2017). Meaningful experiences in physical education and youth sport: A review of the literature. Quest, 69(3), 291-312. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1224192
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Coakley, J. (2011). Youth sports: What counts as “Positive Development?” Journal of Sport and Social Issues, 35(3), 306–324. https://doi.org/10.1177/0193723511417311
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Disanti, J. S., & Erickson, K. (2019). Youth sport specialization: A multidisciplinary scoping systematic review. Journal of Sport Sciences, 37(18), 2094-2105. https://doi.org/10.1080/02640414.2019.1621476
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, G. J., Edwards, M. B., Bocarro, J. N., Bunds, K. S., & Smith, J. W. (2017).  An integrative review of sport-based youth development literature. Sport in Society, 20(1), 161-179. https://doi.org/10.1080/17430437.2015.1124569
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sisjord, M-K., Fasting, K., & Sand, T. S. (2014). Inkludering av ungdom med minoritetsbakgrunn i NIF-organisert idrett. Tidsskrift for Ungdomsforskning, 11 (2). Hentet fra https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/1033
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
_________________________________________________________________________________________________________

Fysisk aktivitet og funksjonshemming:

1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Wilhelmsen, T., & Sørensen, M. (2016). Inclusion of children with disabilities in Physical Education: A systematic review of literature from 2009 to 2015. Adapted Physical activity Quarterly, 34(3), 311-337. https://doi.org/10.1123/apaq.2016-0017
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
__________________________________________________________________________________________________________

Selvvalgt litteratur (ca. 220s)
Selvvalgt litteratur aktuelt for den enkeltes selvvalgte forskningstema

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no