Litteraturstudier - grunnlag for masteroppgaven:
UTDRAG FRA 1 BOK - som du finner som Digitalt kompendium i Canvas: Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2013). Skriveprosesser ved selvstendige oppgaver. I L. Rienecker & P. S. Jørgensen, Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg. ed.) (s. 55-75). Bergen: Fagbokforlaget.
Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2013). Litteratur- og informasjonssøking til oppgaven. I L. Rienecker & P. S. Jørgensen, Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg. ed.) (s. 113-128). Bergen: Fagbokforlaget.
Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2013). Kilder i oppgaven. I L. Rienecker & P. S. Jørgensen, Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg. ed.) (s.139-146). Bergen: Fagbokforlaget.
1 KAPITTEL som du finner i Canvas: Larsson, H. (2016). Att studera idrott och hälsa. I H. Larsson, Idrott och hälsa: I dag, i går, i morgon (s. 74-108). Stockholm: Liber. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK .11.19 ( Bibl. - AGG) _______________________________________________________________________________________________________
Kroppsøving:
7 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Augustsson, G., & Boström, L. (2016). Teachers' leadership in the didactic room: A systematic literature review of international research. Acta Didactica, 10(3). https://doi.org/10.5617/adno.2883 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Bailey, R. (2006). Physical education and sport in schools: A review of benefits and outcomes. Journal of School Health, 76(8), 397-401. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2006.00132.x * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Barker D. M., Bergentoft, H., & Nyberg, G. (2017). What would physical educators know about movement education? A review of literature, 2006-1016. Quest, 69(4), 419-435. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1268180 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jusslin, S. (2019). Conceptualizing dance literacy: A critical theoretical perspective on dance in school. På spissen, 5(1). Hentet fra https://ps.noda.no/index.php/ps/article/view/31 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Marttinen, R. H. J., McLoughlin, G., Fredrick, R., & Novak, D. (2017). Integration and physical education: A review of research. Quest, 69 (1), 37-49. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1150864 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mong, H. H., & Standal, Ø. F. (2019). Didactics of health in physical education: A review of literature. Journal Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 506-518. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1631270 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Standal, Ø. F., & Moe, V. F. (2013). Reflective practice in physical education and physical education teacher education: A review of the literature since 1995. Quest, 65(2), 220-240. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773530 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. __________________________________________________________________________________________________________
Friluftsliv:
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner som PDF i Canvas: Gurholt, K. P. (Red.). (2019). Spesialisering: Friluftsliv: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. * Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye APA-standarden: Prince, H., Christie, B., Humberstone, B., & Gurholt, K. P. (2018). Adventure education and outdoor learning trends in Europe: Examining academic journal emphases since 2000. I P. Becker, B., Humberstone, C. Loynes & J. Schirp (Eds.), The changing world of outdoor learning (s. 144-159). London: Routledge.
Quay, J. & Seaman, J. (2016). Outdoor studies and a sound philosophy of experience. I B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Eds.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 40-48). London: Routledge.
Warren, K. (2016). Gender in outdoor studies. I B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Eds.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 360–368). London: Routledge.
6 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Bell, S., Tyrväinen, L., Sievänen, T., Pröbstl, U. & Simpson, M. (2007). Outdoor recreation and nature tourism: A European perspective. Living Reviews in Landscape Research, 1(2), 1-46. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Brussoni, M., Gibbons, R., Gray, C., Ishikawa, T., Sandseter, E. B. H., Bienenstock, A. ... Tremblay, M. S. (2015). What is the relationship between risky outdoor play and health in children? A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 12, 6423-6454. doi: 10.3390/ijerph120606423 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Chawla, L. (1998). Significant life experience revisited: A review of research on sources of environmental sensitivity. Environmental Education Research, 4(4), 369-382. doi: 10.1080/00958969809599114 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Hawxwell, L., O’Shaughnessy, M., Russell, C., & Shortt, D. (2019). ‘Do you need a kayak to learn outside?’: A literature review into learning outside the classroom. Education 3-13, 47(3), 322-332. doi:10.1080/03004279.2018.1444074 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, K., Choi, M.Y., Sandres, D. & Benefield, P. (2004). A review on outdoor learning. Shrewsbury: Field Studies Council/National Foundation for Educational Research. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Warren, K., Roberts, N.S., Breunig, M., & Alvarez, M.A.G. (2014). Social justice in outdoor experiential education: A state of the knowledge review. Journal of Experiential Education, 37(1), 89–103. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. _________________________________________________________________________________________________________
Ungdomsidrett, allmenndanning og fritid:
1 KAPITTEL som du finner i Canvas: Pfister, G., & Bandy, S. (2016). Gender and sport. I R. Giulianotti (Ed.), Routledge international handbook of the sociology of sport (s. 220-230). London: Routledge. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 27.11.19./ Bibl. - AGG)
5 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Beni, S., Fletcher, T., & Ní Chróinín, D. (2017). Meaningful experiences in physical education and youth sport: A review of the literature. Quest, 69(3), 291-312. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1224192 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Coakley, J. (2011). Youth sports: What counts as “Positive Development?” Journal of Sport and Social Issues, 35(3), 306–324. https://doi.org/10.1177/0193723511417311 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Disanti, J. S., & Erickson, K. (2019). Youth sport specialization: A multidisciplinary scoping systematic review. Journal of Sport Sciences, 37(18), 2094-2105. https://doi.org/10.1080/02640414.2019.1621476 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jones, G. J., Edwards, M. B., Bocarro, J. N., Bunds, K. S., & Smith, J. W. (2017). An integrative review of sport-based youth development literature. Sport in Society, 20(1), 161-179. https://doi.org/10.1080/17430437.2015.1124569 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sisjord, M-K., Fasting, K., & Sand, T. S. (2014). Inkludering av ungdom med minoritetsbakgrunn i NIF-organisert idrett. Tidsskrift for Ungdomsforskning, 11 (2). Hentet fra https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/1033 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. _________________________________________________________________________________________________________
Fysisk aktivitet og funksjonshemming:
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL: Wilhelmsen, T., & Sørensen, M. (2016). Inclusion of children with disabilities in Physical Education: A systematic review of literature from 2009 to 2015. Adapted Physical activity Quarterly, 34(3), 311-337. https://doi.org/10.1123/apaq.2016-0017 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ** NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken. __________________________________________________________________________________________________________
Selvvalgt litteratur (ca. 220s) Selvvalgt litteratur aktuelt for den enkeltes selvvalgte forskningstema |