Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
IDR114 Individuelle idretter 2 (5 sp) 
(Individual sports 2 )
Faktaboks
EmnekodeIDR114
EmnenavnIndividuelle idretter 2
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligPer Haugen
Kort om emnet

Emnet skal gi grunnleggende praktisk erfaring og teoretisk kunnskap om et utvalg individuelle idretter slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse med sikte på å lede lærings- og utviklingsprosesser hos andre. Emnet skal videre gi studentene grunnleggende forståelse for prinsippene som ligger til grunn for motorisk læring.

Læringsmål

Studenten skal:

  • Kunne forstå og gjøre rede for sentrale begreper knyttet til idrettenes egenart.
  • Kunne vurdere egne ferdigheter og bevegelser og vise evne til øving med sikte på egen ferdighetsutvikling
  • Kunne anvende et repertoar av øvelser og praktisk-metodiske virkemidler for å utvikle andres motoriske kompetanse og ferdigheter i aktivitetene.
  • Forstå og anvende aktivitetenes egenart til å belyse motorisk læring.
Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger i kull og i klasser, egenstudier og gruppearbeid. Hoveddelen av emnet vil bestå av praktisk arbeid med ulike idrettsaktiviteter, samt arbeid i plenum med teoretiske emner knyttet til aktivitetsrelatert motorisk læring.

Arbeidskrav

80% oppmøte på hvert delemne.
100% oppmøte i Ridderuka på Beitostølen inkl. undervisning i forkant.

Arbeidskravet må være godkjent for å gå opp til avsluttende skriftlig eksamen.

NB!
Mars 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus justeres arbeidskravet:

  • Består: 80% oppmøte på ski.
  • Utgår: Oppmøtekrav i svømming.
  • Utgår: 100% oppmøte på Ridderuka.
Vurdering/eksamen
  • Mappe vurderes til bestått/ikke bestått.
  • To 1 timers individuell skriftlig eksamen med gradert karakter (A-F).Karakterene på de to deleksamenene vektes 50% hver, og blir slått sammen til en karakter.
    Ingen hjelpemidler.
  • Grunnkurs i førstehjelp og hjerte-lungeredning (HLR). Bestått/ikke bestått.

NB!
Mars 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus justeres vurderingen:

  • Består: To 1 timers individuell skriftlige eksamener gjennomføres som planlagt, men som hjemmeeksamener.
  • Utgår: Livredningsprøven i svømming.
  • Består: Grunnkurs i førstehjelp og hjerte-lungeredning (HLR). Bestått/ikke bestått.
Kjernelitteratur

ALPINT:
1 INTERNT KOMPENDIUM:
Haugen, P. (Red). (2019). IDR114: Alpint: Våren 2020 (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne deles ut.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 03, 30-33.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 04, 28-33.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 05, 31-35.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 06, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 07, 32-35.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 08, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 01, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 03, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 04, 32-37.


1 VIDEO
:
Mono Media. (2015, 21. januar). Prepparering av alpinski: Klargjøring av nye ski [Videoklipp]. Hentet fra https://www.dartfish.tv/Player?CR=p96974c207333m2357197
* Du finner videoen her: Klikk på denne lenken.

_____________________________________________________________________________________________________________

LANGRENN:
1 INTERNT DIGITALT KOMPENDIUM:
Losnegard. T. (2015). Ut på langrenn (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger  i Canvas.

1 VIDEO:

Swix School (u.å.). Langrenn [Videoklipp]. Hentet fra http://www.swixschool.com/
* Videoene finner du her: Klikk på denne lenken.
________________________________________________________________________________________________________________


MOTORISK LÆRING
:
1 BOK
:

Sigmundsson, H., & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiv på barns motorikk. Oslo: SEBU forl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Magelssen, C.  (Red.). (2019). IDR114: Motorisk læring: Våren 2020 (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden:
Enoksen, E., Nilsson, J., & Gjerset, A. (2015). Koordinasjon og koordinasjonstrening. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg. ed.) (s. 491-507). Oslo: Gyldendal.

Enoksen, E., & Gjerset, A. (2015). Motorisk utvikling. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg. ed.) (s. 88-99). Oslo: Gyldendal.

Giske, R. (2015). Teknikk og teknikktrening. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg. ed.) (s. 508-522). Oslo: Gyldendal.

Utley, A. & Astill, S. (2008). Section D: Theories of control. I A. Utley & S. Astill, Motor control, learning and development (s. 41-57). New York: Taylor & Francis Group.

Utley, A. & Astill, S. (2008). Section H: Theories of motor learning. I A. Utley & S. Astill, Motor control, learning and development (s. 105-120). New York: Taylor & Francis Group.


1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Poolton, J., & Zachry, T. (2007). So you want to learn implicitly? Coaching and learning through implicit motor learning techniques. International Journal of Sports Science & Coaching, 2(1), 67-78. https://doi.org/10.1260/174795407780367177
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

________________________________________________________________________________________________________________________


SKILEIK:
2 INTERNE DIGITALE KOMPENDIER:
Losnegard. T. (2015). Ut på langrenn (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger  i Canvas.

Losnegard, T., & Lund-Hansen, M. (2019). Skileik (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
________________________________________________________________________________________________________________________


SVØMMING OG LIVREDNING:

UTDRAG FRA 1 BOK:
Madsen, Ø., & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl.
Side 9-25 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 HEFTE: 
Norsk Førstehjelpsråd. (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger: Lærdal Medical. 
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

EVENTUELT KAN DETTE LESES - om du ikke får tak i heftet rett over her:
https://nrr.org/images/nedlasting/pdf/HLR_barn3.png
https://nrr.org/images/nedlasting/pdf/DHLR_plakat3.png
https://nrr.org/images/nedlasting/pdf/Fremmedlegeme3.png


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas
:
Grydeland, M. (Red.). (2019). IDR114: Svømming og livredning: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en finner du i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden:
Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og livredning. I E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg. ed.) (s. 190-215). Oslo: Gyldendal Undervisning.

Madsen, Ø., & De Faveri, T. (2006). Biologisk utvikling. I Ø. Madsen & T. De Faveri, Svømmetrening (s. 38-56). Bodoni forlag.

Madsen, Ø., & De Faveri, T. (2006). Koodinative egenskaper. I Ø. Madsen & T. De Faveri, Svømmetrening (s. 27-28). Bodoni forlag.


STØTTELITTERATUR til svømming og livredning:
2 NETTSIDER: 
Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2017). Svømmedyktig. Hentet fra http://www.svommedyktig.no/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2015, 21. august). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen (Sist endret: 21.08.2015). Hentet http://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/svomme-og-livredningsopplaring/ 
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

1 DVD:
Nesheim, R.,, & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges idrettshøgskole.
* DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA 

UTDRAG FRA 1 BOK:
Madsen, Ø. & Blixt, T. (2008). Svømmeaktiviteter for viderekommende. Bergen: Bodoni Forlag. 
Side 263-293 anbefales lest: 
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no