Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
MET405 Kvalitativ forskning (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMET405
EmnenavnKvalitativ forskning
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligAage Radmann
TidspunktVår
Innledning

Emnet omfatter kunnskap om og øvelse i prosesser i planlegging, gjennomføring, analyse og tekstutvikling i forskning basert på materiale fra feltarbeid/observasjon, kvalitative intervjuer, ulike dokumenter/tekster/bilder etc.

Mål

Studenten skal:

  • kunne utføre masteroppgave ved bruk av kvalitative forskningsmetoder 
  • kunne arbeide med forholdet mellom problemstillinger, materialproduksjon, analyse og tekstutvikling
  • forstå sammenhenger mellom vitenskapsteori(er) og metode(r) og etiske spørsmål
  • ha forståelse for ulike forskerroller
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen er lagt opp rundt bruk av CANVAS som (lærings)plattform. Undervisningen er lagt opp som dialog og studentdeltagelse, samt korte forelesninger/introduksjoner til tema, veiledning og respons på oppgaver som blir gitt.  Studentene skal øve seg på å skape materiale fra intervju og observasjon, samt analysere materiale (også tekst og bilde), samt få øvelse i valg og bruk av teori.

Vurdering
  • Mappe: Innleveringer. Gradert karakter A-F. Teller 60%
  • Skriftlig individuell oppgave med gradert karakter A-F. Teller 40%
    • |Oppgaven skal være på maks 2000 ord med 1.5 i linjeavstand. Oppgaveteksten gis av emneansvarlig.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Thagaard, T. (2018). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitative metoder (5. utg. ed.). Bergen: Fagbokforl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Radmann, Aa. (Red.). (2020). MET405: Kvalitativ forskning: Våren 2020 (Digitale kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.

Litteraturlista (innholdet) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:

Fangen, K. (2010). Deltagerroller. I K. Fangen, Deltagende observasjon (2. utg. ed.) ( s. 72-89). Bergen: Fagbokforlaget.

Fangen, K. (2010). Om det å observere og notere. I K. Fangen, Deltagende observasjon (2. utg. ed.) (s. 90-105). Bergen: Fagbokforlaget.

Johannessen, L. E. F. , Rafoss, T. W., & Rasmussen, E. B. (2018). Teori og analyse I L. E. F. Johannessen, T. W. Rafoss & E. B. Rasmussen, Hvordan bruke teori? Nyttige verktøy i kvalitativ analyse (s. 21-48). Oslo: Universitetsforlaget.

Kvale, S., & Brinkman, S. (2009). Introduction to interviews. I S. Kvale & S. Brinkman, Interviews: Learning the craft of qualitative research interviewing (s. 1-21). Los Angles: Sage.


7 ELEKTRONISK ARTIKLER
:

** NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Andersen, S. A. (2006). Aktiv informantintervjuing. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift, 22(3). Hentet fra https://www.idunn.no/nst/2006/03/aktiv_informantintervjuing
* Artikklene finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Ronglan, L. T., & Andersen, S. S. (2015). Talent development as an ecology of games: A case study of Norwegian handball. Sport, Education and Society, 22(7), 864-877. http://doi.org/10.1080/13573322.2015.1087398
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Andersen, S. S., & Ronglan, L. T. (2017). Successful and unsuccessful transitions to the elite level: The youth national team pathways in Norwegian handball. International Journal of Sports Science & Coaching. http://doi.org/10.1177/1747954117740014
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Denison, J. (2007). Social theory for coaches: A Foucauldian reading of one athlete’s poor performance. International Journal of Sports Science & Coaching, 2(4), 369-383.
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Engelsrud, G. (2005). The lived body as experience and perspective: Methodological challenges. Qualitative Research, 5(3), 267-284. http://doi.org/10.1177/1468794105054455.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sandvik, M. R., Strandbu, Å., & Loland, S. (2017). Talking doping: A frame analysis of communication about doping among talented, young, Norwegian road cyclists. Sociology of Sport Journal, 34(2), 195-204. http://doi.org/10.1123/ssj.2016-0073
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Aasland, E., Walseth, K., & Engelsrud, G. (2017). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 2, 490-501. http://doi.org/10.1080/17408989.2016.1268590
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no