Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
SPM101 Idrettens organisering (10 sp) 
(Norwegian organized sport )
Faktaboks
EmnekodeSPM101
EmnenavnIdrettens organisering
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligAnnika Bodemar
ForkravBare for programstudenter
Kort om emnet

Emnet tar for seg idrettens organisasjoner, Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komite (NIF) med underliggende ledd. Relevant norsk og internasjonal forskning om idrettsorganisasjoner skal gi forståelse av hvordan organisasjonene fungerer samt hvordan beslutninger fattes og implementeres.

Læringsmål

Studenten skal

  • beskrive å forstå konsepter og teorier som er sentrale for idrettens organisering og utvikling
  • beskrive å forstå idrettslagenes oppbygning og interne organisering, herunder stemmerett, talerett, valgbarhet, representasjon og kjønnsfordeling
  • beskrive og forstå mangfoldsteorier i forhold til idrettslagets- organisasjon og utvikling
  • beskrive og forstå idrettslagets forskjellige organer; årsmøte, styret, grupper, valgkomité og idrettslagets tilknytning til idrettsorganisasjonen.
  • beskrive og forstå ulike former for idrettslag
  • beskrive og forstå andre ledd i NIF: Særforbund, idrettskrets, særkrets, idrettsråd
  • beskrive og forstå utfordringer knyttet til lokalidretten
  • beskrive og forstå samhandlingen mellom ulike organisasjonsledd i NIF
  • beskrive og forstå barneidrettsbestemmelsene
  • problematisere rund inkluderings aspekter (kjønn, etnisitet, alder, funksjonsnivå) for idrettslaget og idrettens utvikling
  • forstå og problematisere rundt ulike lederroller i idrettens forskjellige organisasjonsledd med fokus på idrettslaget og hvordan idrettslaget kan jobbe aktivt for å få gjennomslag for endringer
  • anvende relevante teorier og kritisk undersøke organisasjons prosesser i caser og foreslå teoretisk begrunnende forandringsstrategier
  • muntlig presentere og skape engasjement rundt kursens innehold
  • reflektere over egne forståelser og erfaringer rund idrettens organisering
  • gjøre etiske vurderinger av idrettens organisering på organisasjons-, gruppe- og individnivå 
Læringsformer og aktiviteter

Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer, deltakelse i seminar/kollokvium med lærere til stede, problemløsning.

Arbeidskrav

Obligatorisk studentpresentasjon som må være godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakter.
Tillatte hjelpemidler: Ingen

NB!
April 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus justeres vurderingen til følgende:
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 24 timer. Gradert karakter. 

Vi gjør oppmerksom på at eksamen som leveres i Wiseflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Enjolras, B., & Waldahl, R. H. (2009). Idrettsdemokratiet: Makt og styring i idretten. Oslo: Akilles. 
Side 30-54 og 117-129 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne finnes online i Nasjonalbiblioteket. Søk om tilgang her: Klikk på denne lenken.​

Kjenner, G. M. (2018). Idrettslaget : Håndbok for tillitsvalgte, utøvere og ansatte. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 14, 15, 20, 23, 24 og 25 skal leses
:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA


1 KAPITTEL som du finner i Canvas
:

Gammelsæter, H. (2016). Idretten for sin egen skyld: Idretten som institusjon. I H. Gammelsæter, Poeng, penger og politikk: Et institusjonelt perspektiv på idrettsledelse (s. 41-61). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 13.11.19./ Bibl. - AGG)


UTDRAG FRA 2 ELEKTRONISKE MASTEROPPGAVER:
Hafstad, E. (2017). «Hva gjør idrettskretsen?»: En kvalitativ casestudie av to idrettskretser og fire særkretser og deres forståelse av idrettskretsens rolle (Masteroppgave, Norges idrettshøgskole i Oslo). Hentet fra http://hdl.handle.net/11250/2447038
Kap. 1, 2, 5 & 6 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Lavik, M. (2016). Organisasjonsutvikling i frivillige organisasjoner: En kvantitativ studie av norske friidrettsklubbers utbytte av klubbutviklingsprosesser (Masteroppgave, Norges idrettshøgskole i Oslo). Hentet fra http://hdl.handle.net/11250/2399389
Kap. 1,2,5,6 & 7 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske atiklene når du ikke er på Campus, må du logge deg på VPN-klienten:
 Klikk på denne lenken.

Rafoss, K. & Tangen, J. O. (2017). Den norske idrettsmodellen – i utakt med tiden? Norsk sosiologisk tidsskrift, 1(2), 152-170. Hentet fra https://www.idunn.no/norsk_sosiologisk_tidsskrift/2017/02/den_norske_idrettsmodellen_i_utakt_med_tiden
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Stenling, C., & Fahlén, J. (2016). Same same, but different? Exploring the organizational identities of Swedish voluntary sports: Possible implications of sports clubs’ self-identification for their role as implementers of policy objectives. International review for the sociology of sport, 51(7), 867-883. https://doi.org/10.1177/1012690214557103
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Säfvenbom, R., Wheaton, B., & Agans, J. P. (2018). «How can you enjoy sports if you are under control by others?» Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society, 21(12), 1990-2009. https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1472242
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

4 NETTSIDER:
Norges idrettsforbund. (u.å.). NIFs regelverk. Hentet fra https://www.idrettsforbundet.no/tema/juss/NIF-lov/
* Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Norges idrettsforbund. (2015, 6. juni). Idrettspolitisk dokument 2015-2019. Hentet fra https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/idrett/idrettsforbundet/om-nif/idrettspolitisk-dokument-2015-2019/57_15_nif_idrettspolitisk-dokument-2015-2019_lr_0909.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettsforbund. (2019). Idrettens barnerettigheter: Bestemmelser om barneidrett: Vedtatt av Idrettstinget 2007: Revidert av Idrettstinget 2019. Hentet fra https://flippage.impleoweb.no/d/dokumentpartner/55c4aa9f4ad9433e811dcc8ba7821c3b/pdf/82_19_Barneidrettsbestemmelsene_NO_HR.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Smeland, F., & Seippel, Ø. (Red.). (2015). «For vi kommer ikke til å sitte i styret i all evighet»: En studie av norske fotballklubbers arbeid med Kvalitetsklubb. Hentet fra https://www.nih.no/contentassets/b445397cad52462384b8c099d1f3a24b/rapport-for-vi-kommer-ikke-til-a-sitte-i-styret-i-all-evighet.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


1 TRYKT RAPPORT
:
Säfvenbom, R., & Jordalen, G. (2017). Ung og aktiv i Oslo: En studie av Osloungdommers deltakelse i organisert og selvorganisert bevegelsesaktivitet på fritiden, deres tanker om hvordan kommunen bør prioritere samt deres personlige ønsker om anlegg og aktivitetstilbud. Oslo: Norges idrettshøgskole. 
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopiloven / NIH-rapport)


2 ONLINE RAPPORTER
:
Oslo Economics. (2018, 4. september). Evaluering av tilskudd til lokale lag og foreninger (LAM): Rapport utarbeidet for Kulturdepartementet: August 2018. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/evaluering-av-tilskudd-til-lokale-lag-og-foreninger-lam/id2610017/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Waldahl, R. H. (2009). Samspill mellom idrett og kommune: Idrettsrådene - organisasjon, rolle og oppgaver (Rapport-Institutt for samfunnsforskning; no. 6). Hentet fra http://hdl.handle.net/11250/2442538
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

NB! Digitale læringsressurser i form av filmklipp, faglige tekster, presentasjoner fra undervisning og av interaktive oppgaver inngår som pensum for eksamen.

Anbefalt litteratur

6 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske atiklene når du ikke er på Campus, må du logge deg på VPN-klienten: 
Klikk på denne lenken.

Eliasson, I., Karp, S., & Wickman, K. (2017). Developing sports with a children’s rights perspective? Intentions, methods, and priorities of development projects in local Swedish sports clubs. European Journal for Sport and Society, 14(3), 244-264. https://doi.org/10.1080/16138171.2017.1349056
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fahlén, J. (2011). Urgent expectations and silenced knowledge: On spontaneous sport space as public health promoter and sport stimulator. European Journal for Sport and Society, 8(3), 167-191. https://doi.org/10.1080/16138171.2011.11687877
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fahlén, J. (2015). The corporal dimension of sports-based interventions: Understanding the role of embedded expectations and embodied knowledge in sport policy implementation. International Review for the Sociology of Sport, 52(4), 497-517.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Stenling, C., Fahlén, J., Strittmatter, A-M., & Skille, E. (2019). Tensions and trade-offs in piecing together the NSO board puzzle: Hierarchies of criteria in board-nomination processes. https://doi.org/10.1080/16184742.2019.1672204
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Van Hoecke, J., & De Knop, P. (2006). Development of a relevant quality system for gymnastics clubs: An application of the principles of total quality and service management in traditionally organised sport. International Journal of Sport Management and Marketing, 1(4), 359–377.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Van Hoecke, J., De Knop, P., & Schoukens, H. (2009). A decade of quality and performance management in Flemish organised sport. International Journal of Sport Management and Marketing, 6(3), 308–329.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no