Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
MA430 Pedagogiske grunnlagsproblemer (20 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMA430
EmnenavnPedagogiske grunnlagsproblemer
Studiepoeng20 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligJorunn Spord Borgen
TidspunktHøst
Innledning

Emnet tar opp pedagogiske grunnlagsproblemer og forbereder studentene for selvstendig og vitenskapelig arbeid med problemer og oppgaver innenfor kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet. Emnet består av tre deleemner; Bevegelse og erfaring (5stp), oppvekst, sosialisering, utvikling og læring (10stp), undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5stp) Bevegelse er grunnleggende i menneskets utforsking av seg selv og verden. Gjennom ulike bevegelseserfaringer, via teoretisk tilnærming og arbeid med tekster skal studentene utvikle forståelse for hva bevegelse som meningsskaping og læring innebærer. I møtet med teori og forskningslitteratur tematiseres hvordan mennesker utvikler seg og lærer, og hvordan oppvekst og sosialisering, oppdragelse og danning foregår i gjensidige prosesser mellom mennesker og samfunn/omgivelser.
Emnet tar videre opp tema og problemstillinger som er sentrale for pedagogiske praksiser i ulike bevegelses- og læringskontekster, og gir oversikt over sentrale teorier om profesjonsutøvelse og profesjonskulturer innen kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet. Det legges vekt på at studentene skal tilegne seg et repertoar av perspektiver og kunne forstå hvordan disse brukes og virker for den enkelte og i institusjoner/organisasjoner. Sentrale fenomener belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.

Mål

Kunnskaper:

  • Studentene skal utvikle teoretisk kunnskap om bevegelsers kvaliteter og potensialer for personlig innsikt, meningsskaping og læring i alle livsfaser.
  • Studentene skal få innsikt i betydningen av teorier for forståelsen av menneskers utvikling, læring og dannelse.
  • Studentene skal ha kunnskap om profesjonsutøvelse, profesjonskulturer og fag- og kunnskapsutvikling.

Ferdigheter:

  • Studentene skal kunne arbeide med bevegelseserfaringer på en vitenskapelig relevant måte. Studentene skal med utgangspunkt i case kunne beskrive og gjøre teoretiske analyser av lærings- og sosialiseringssituasjoner ut fra relevante teorier som det blir arbeidet med i emnet.
  • Studentene skal settes i stand til å analysere og reflektere over relasjonelle og kontekstuelle forhold og egen forforståelse i pedagogiske praksiser.

Generell kompetanse:

  • Studentene kan argumentere for og diskutere ulike betydninger bevegelse og erfaring kan ha for den enkeltes meningsskaping og læring.
  • Studentene kan gjøre rede for og diskutere teoriers potensialer for å forstå læring og utvikling i relasjon til sosialisering og oppvekst.
  • Studentene kan gjøre rede for og diskutere sentrale problemstillinger som gjelder forholdet mellom profesjonsutdanning og profesjonsutøvelse, og vilkårene for samarbeid mellom ulike profesjoner.
  • Studentene skal bruke, analysere, evaluere og presentere relevant litteratur i emnet.
Organisering og arbeidsformer

Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og masterseminar. Studentene skal delta aktivt i studiet og i masterseminarene.

Vurdering

Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle egne tekster. Tekstene inngår i en mappe som består av tre arbeider innenfor emnet, ett for hvert delemne. Hver av de tre arbeidene i mappen vurderes til bestått/ikke bestått. Man kan ikke få godkjent emnet uten at alle de tre tekstene er bestått.
I tillegg er det avsluttende eksamen for emnet i form av individuell innlevering av essay på 3000 ord utenom litteraturliste. Gradert karakter.

Kjernelitteratur

DELEMNE I: Bevegelse og erfaring (5stp) / Ansvarlig: Gunn Engelsrud
DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning 
(10 stp) / Ansvarlig: Jorunn Spord Borgen
DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5 stp) / Ansvarlig: Jorunn Spord Borgen


DELEMNE I:
Bevegelse og erfaring:
1 BOK:
Standal, Ø. F. (2015). Phenomenology and pedagogy in physical education. Abingdon: Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på Campus, må du logge deg på via VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 1 BOK:
Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Oslo: Pax Forlag.
Side 41-103 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes online: Klikk på denne lenken.

DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:
1 BOK:
Prøitz, T. (2015). Læringsutbytte. Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

UTDRAG FRA 3 BØKER:
Dysthe, O. (Red.). (2001). Dialog, samspel og læring. Oslo: Abstrakt Forlag.
Side  33-90 og 129-150 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA

Dale, E. L. (2001). Om utdanning: Klassiske tekster. Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Side 205-257 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Sutton-Smith, B. (2009). The Ambiguity of play. Cambridge: Harvard University Press.
Kap 1, 3, 4 og 5 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA

DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
UTDRAG FRA 1 BOK:
Norges ekspertgruppe om lærerrollen. (2016). Om lærerrollen: Et kunnskapsgrunnlag. Oslo: Fagbokforlaget
Kapittel 2, 3, 4 og 6 skal leses:
* Boken finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Spord-Borgen, J. (Red.). (2019). MA430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2019. (Digitale kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:

DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:
Standal, Ø. F. (2015). Evner og føresetnadar i kroppsøving. I: Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving. (s. 121-135). Oslo: Cappelen Damm As.

DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
Grimen, H. (2008). Profesjonen og kunnskap. I: A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier. (s. 71-86). Oslo: Universitetsforlaget.

Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: Mekanismer for ansvarliggjøring. I: A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 44-54). Oslo: Universitetsforlaget.

Smeby, J. C. (2013). Profesjon og ekspertise. I: A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 17-26). Oslo: Universitetsforlaget.


34 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

* NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på Campus, må du logge deg på via VPN-klienten: 
Klikk på denne lenken.

DELEMNE I: Bevegelse og erfaring:
Barker, D., Bergentoft, H. & Nyberg, G. (2017). What would physical educators know about movement education? A Review of Literature, 2006–2016. Quest, 1-17. doi: 10.1080/00336.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

De Jaegher, H., Pieper, B., Clénin, D., & Fuchs, T. (2017). Grasping intersubjectivity: An invitation to embody social interaction research. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 16(3), (491–523). doi: 10.1007/s11097-016-9469-8.
* Artikkelen finnes online:
Klikk på denne lenken.

Moen, K. M., & Rugseth, G. (2018). Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(1), 154-168. doi:10.23865/jased.v2.1052.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Winther, H. (2018). Dancing days with young people : An art-based coproduced research film on embodied leadership, creativity, and innovative education. International Journal of Qualitative Methods, 17(1), 1-10. doi: 0.1177%2F1609406918789330.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F. & Aggerholm, K. (2016). Habits, skills and embodied experiences: A contribution to philosophy of physical education. Sport, Ethics and Philosophy, 10(3), 269-282. doi: 10.1080/17511321.2016.1220972
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:

Blok Johansen, M. (2015). Forestillinger om børn og unge. Barn, 33(3-4), 19-34.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Karoff, H. S. (2013). Play practices and play moods. International Journal of Play, 2(2), 76-86. doi: 10.1080/21594937.2013.805650.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Løvlie, L. (2015). Herbart om oppdragelse, formbarhet og takt. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 1. doi: 10.17585/ntpk.v1.91.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Uprichard, E. (2008). Children as beings and becomings: Children, childhood, and temporality. Children and Society, 22(4), 303-313.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Kroppsøving, sosialisering og læring:
Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole - en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 18-31. doi:doi.org/10.23865/jased.v1.615.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Arnesen, T. E., Leirhaug, P. E., & Aadland, H. (2017). Dans i kroppsøvingsfaget – mer enn gode intensjoner? Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 47-60. doi: 10.23865/jased.v1.635
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Borgen, J. S. & Hjardemaal, F. (2017). From general transfer to deep learning as argument for practical aesthetic school subjects? Nordic Journal of Studies in Educational Policy Research, 3(3), 218-229. doi: 10.1080/20020317.2017.1352439.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Larsson, H., & Karlefors, I. (2015). Physical education cultures in Sweden: fitness, sports, dancing … learning. Sport, Education and Society, 20(5), 573-587. doi:10.1080/13573322.2014.979143.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

López-Pastor, V. M., Kirk, D., Lorente-Catalán, E., MacPhail, A. & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: A review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76. doi: 10.1080/13573322.2012.713860  
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Naul, R. (2011). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. Japanese Journal of Sport Education Studies, 30(2), 39-50. doi: https://doi.org/10.7219/jjses.30.2_39.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Redelius, K. & Hay, P. J. (2011). Student views on criterion-referenced assessment and grading in Swedish physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 211-225. doi: 10.1080/17408989.2010.548064
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Redelius, K., Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2015). Communicating aims and learning goals in PE: Part of a subject for learning? Sport, Education and Society, 20(5), 1-15. doi: 10.1080/13573322.2014.987745  
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M., Öhman, M. & Armour, K. (2014). Sport and exercise pedagogy and questions about learning. Sport, Education and Society, 19(7), 885-898-doi: 10.1080/13573322.2013.847824
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Ørbæk, T. & Engelsrud, G. (2019). Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt? På spissen, 5(2), 4-26.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Aarskog, E., Barker, D. & Borgen, J. S. (2018). What were you thinking? A methodological approach for exploring decision-making and learning in physical education. Sport, Education and Society. doi: 10.1080/13573322.2018.1491836.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Kroppsøving, helse og fysisk aktivitet:
Bailey, R., Armour, K., Kirk, D., Jess, M., Pickup, I. & Sandford, R. (2009). The educational benefits claimed for physical education and school sport: an academic review. Research Papers in Education, 24(1), 1-27. doi: 10.1080/02671520701809817
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Cigman, R. (2012). We need to talk about well-being. Research Papers in Education, 27(4), 449-462. doi: 10.1080/02671522.2012.690238.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Macdonald, D. (2011). Like a fish in water: Physical education policy and practice in the Era of Neoliberal Globalization. Quest, 63(1), 2011.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health: A salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education - on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. doi: 10.1080/17408989.2018.1539705.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2019). Physical education and the art of teaching: Transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society, 24(6), 611-623. doi: 10.1080/13573322.2019.1574731.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
Eisner, E. W. (1977). On the uses of educational connoisseurship and criticism for evaluating classroom life. Teachers College Record, 78(3), 345-358.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Hopmann, S. (2015). Didaktik meets Curriculum’ revisited: Historical encounters, systematic experience, empirical limits. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1, 14-21. doi: 10.3402/nstep.v1.27007.
* Artikklene finnes online: Klikk på denne lenken.

Karlefors, I. & Larsson, H. (2018). Searching for the ‘How’: Teaching methods in Swedish physical education. Scandinavian Sport Studies Forum, 9, 25-44.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni: Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. Nordisk Pedagogik, 2(95), 88-96.
* Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Standal, Ø. F.  & Moe, V. F. (2013). Reflective practice in physical education and physical education teacher education: A Review of the Literature Since 1995. Quest, 65(2), 220-240. doi: 10.1080/00336297.2013.773530.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F., & Moen, K. M. (2017). Praksis i kroppsøvingslærar- og idrettsutdanningar: 3 utfordringar for framtidig fagutvikling. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1, 75-87. doi: 10.23865/jased.v1.562.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Aasland, E., Walseth, K., & Engelsrud, G. (2016). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education & Sport Pedagogy, 22(5), 1-12. doi:10.1080/17408989.2016.1268590.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Aasland, E. & Engelsrud, G. (2017). «Det er lett å se hvem av dere som har god innsats»: Om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving [It's easy to see which of you has made a good effort. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 5-17. doi: 10.23865/jased.v1.889
* Artikklene finnes online: Klikk på denne lenken.


1 RAPPORT:
Kroppsøving, sosialisering og læring:
Prøitz, T. S. & Borgen, J. S. (2010). Rettferdig standpunktvurdering - det (u)muliges kunst? Læreres setting av standpunktkarakterer i fem fag i grunnopplæringen. (Rapport 10/2016). Oslo: NIFU STEP. Hentet 20. juni 2019 fra https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/rapporter/2010/5/standpunkt_nifu.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

DELEMNE I: Bevegelse og erfaring:
Lysemose, K. (2013). Håndens fænomenologi: Til en filosofisk antropologi. Studier i Pædagogisk Filosofi, 2, 78-102.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:
Langfeldt, G. & Moe, V. F. (Red.). (2013). Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. Oslo: Gyldendal Akademisk.
* Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Næss, H. S., Säfvenbom, R., & Standal, Ø. F. (2013). Running with Dewey: Is it possible to learn to enjoy running in High School Physical Education. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 6(2), 301-315. doi: 10.1080/2159676X.2013.796489.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på Campus, må du logge deg på via VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
Side 101-119 anbefales lest:
* Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

van Manen, M. (1993). Pedagogisk takt: Betydningen av pedagogisk omtenksomhet. Nordås: Caspars pedagogiske forlag.
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no