DELEMNE I: Bevegelse og erfaring (5stp) / Ansvarlig: Gunn Engelsrud DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning (10 stp) / Ansvarlig: Jorunn Spord Borgen DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5 stp) / Ansvarlig: Jorunn Spord Borgen
DELEMNE I: Bevegelse og erfaring: 1 BOK: Standal, Ø. F. (2015). Phenomenology and pedagogy in physical education. Abingdon: Routledge. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken. *** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på Campus, må du logge deg på via VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 1 BOK: Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Oslo: Pax Forlag. Side 41-103 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes online: Klikk på denne lenken.
DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning: 1 BOK: Prøitz, T. (2015). Læringsutbytte. Oslo: Universitetsforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 3 BØKER: Dysthe, O. (Red.). (2001). Dialog, samspel og læring. Oslo: Abstrakt Forlag. Side 33-90 og 129-150 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Dale, E. L. (2001). Om utdanning: Klassiske tekster. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Side 205-257 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Sutton-Smith, B. (2009). The Ambiguity of play. Cambridge: Harvard University Press. Kap 1, 3, 4 og 5 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser: UTDRAG FRA 1 BOK: Norges ekspertgruppe om lærerrollen. (2016). Om lærerrollen: Et kunnskapsgrunnlag. Oslo: Fagbokforlaget Kapittel 2, 3, 4 og 6 skal leses: * Boken finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Spord-Borgen, J. (Red.). (2019). MA430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2019. (Digitale kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. * Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning: Standal, Ø. F. (2015). Evner og føresetnadar i kroppsøving. I: Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving. (s. 121-135). Oslo: Cappelen Damm As.
DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser: Grimen, H. (2008). Profesjonen og kunnskap. I: A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier. (s. 71-86). Oslo: Universitetsforlaget.
Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: Mekanismer for ansvarliggjøring. I: A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 44-54). Oslo: Universitetsforlaget.
Smeby, J. C. (2013). Profesjon og ekspertise. I: A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 17-26). Oslo: Universitetsforlaget.
34 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
* NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på Campus, må du logge deg på via VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
DELEMNE I: Bevegelse og erfaring: Barker, D., Bergentoft, H. & Nyberg, G. (2017). What would physical educators know about movement education? A Review of Literature, 2006–2016. Quest, 1-17. doi: 10.1080/00336. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
De Jaegher, H., Pieper, B., Clénin, D., & Fuchs, T. (2017). Grasping intersubjectivity: An invitation to embody social interaction research. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 16(3), (491–523). doi: 10.1007/s11097-016-9469-8. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Moen, K. M., & Rugseth, G. (2018). Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(1), 154-168. doi:10.23865/jased.v2.1052. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Winther, H. (2018). Dancing days with young people : An art-based coproduced research film on embodied leadership, creativity, and innovative education. International Journal of Qualitative Methods, 17(1), 1-10. doi: 0.1177%2F1609406918789330. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Standal, Ø. F. & Aggerholm, K. (2016). Habits, skills and embodied experiences: A contribution to philosophy of physical education. Sport, Ethics and Philosophy, 10(3), 269-282. doi: 10.1080/17511321.2016.1220972 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning: Blok Johansen, M. (2015). Forestillinger om børn og unge. Barn, 33(3-4), 19-34. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Karoff, H. S. (2013). Play practices and play moods. International Journal of Play, 2(2), 76-86. doi: 10.1080/21594937.2013.805650. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Løvlie, L. (2015). Herbart om oppdragelse, formbarhet og takt. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 1. doi: 10.17585/ntpk.v1.91. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Uprichard, E. (2008). Children as beings and becomings: Children, childhood, and temporality. Children and Society, 22(4), 303-313. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Kroppsøving, sosialisering og læring: Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole - en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 18-31. doi:doi.org/10.23865/jased.v1.615. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Arnesen, T. E., Leirhaug, P. E., & Aadland, H. (2017). Dans i kroppsøvingsfaget – mer enn gode intensjoner? Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 47-60. doi: 10.23865/jased.v1.635 * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Borgen, J. S. & Hjardemaal, F. (2017). From general transfer to deep learning as argument for practical aesthetic school subjects? Nordic Journal of Studies in Educational Policy Research, 3(3), 218-229. doi: 10.1080/20020317.2017.1352439. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Larsson, H., & Karlefors, I. (2015). Physical education cultures in Sweden: fitness, sports, dancing … learning. Sport, Education and Society, 20(5), 573-587. doi:10.1080/13573322.2014.979143. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
López-Pastor, V. M., Kirk, D., Lorente-Catalán, E., MacPhail, A. & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: A review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76. doi: 10.1080/13573322.2012.713860 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Naul, R. (2011). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. Japanese Journal of Sport Education Studies, 30(2), 39-50. doi: https://doi.org/10.7219/jjses.30.2_39. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Redelius, K. & Hay, P. J. (2011). Student views on criterion-referenced assessment and grading in Swedish physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 211-225. doi: 10.1080/17408989.2010.548064 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Redelius, K., Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2015). Communicating aims and learning goals in PE: Part of a subject for learning? Sport, Education and Society, 20(5), 1-15. doi: 10.1080/13573322.2014.987745 * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Quennerstedt, M., Öhman, M. & Armour, K. (2014). Sport and exercise pedagogy and questions about learning. Sport, Education and Society, 19(7), 885-898-doi: 10.1080/13573322.2013.847824 * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Ørbæk, T. & Engelsrud, G. (2019). Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt? På spissen, 5(2), 4-26. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Aarskog, E., Barker, D. & Borgen, J. S. (2018). What were you thinking? A methodological approach for exploring decision-making and learning in physical education. Sport, Education and Society. doi: 10.1080/13573322.2018.1491836. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Kroppsøving, helse og fysisk aktivitet: Bailey, R., Armour, K., Kirk, D., Jess, M., Pickup, I. & Sandford, R. (2009). The educational benefits claimed for physical education and school sport: an academic review. Research Papers in Education, 24(1), 1-27. doi: 10.1080/02671520701809817 * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Cigman, R. (2012). We need to talk about well-being. Research Papers in Education, 27(4), 449-462. doi: 10.1080/02671522.2012.690238. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Macdonald, D. (2011). Like a fish in water: Physical education policy and practice in the Era of Neoliberal Globalization. Quest, 63(1), 2011. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health: A salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education - on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. doi: 10.1080/17408989.2018.1539705. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Quennerstedt, M. (2019). Physical education and the art of teaching: Transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society, 24(6), 611-623. doi: 10.1080/13573322.2019.1574731. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser: Eisner, E. W. (1977). On the uses of educational connoisseurship and criticism for evaluating classroom life. Teachers College Record, 78(3), 345-358. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Hopmann, S. (2015). Didaktik meets Curriculum’ revisited: Historical encounters, systematic experience, empirical limits. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1, 14-21. doi: 10.3402/nstep.v1.27007. * Artikklene finnes online: Klikk på denne lenken.
Karlefors, I. & Larsson, H. (2018). Searching for the ‘How’: Teaching methods in Swedish physical education. Scandinavian Sport Studies Forum, 9, 25-44. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni: Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. Nordisk Pedagogik, 2(95), 88-96. * Artikkelen (PDF) ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Standal, Ø. F. & Moe, V. F. (2013). Reflective practice in physical education and physical education teacher education: A Review of the Literature Since 1995. Quest, 65(2), 220-240. doi: 10.1080/00336297.2013.773530. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Standal, Ø. F., & Moen, K. M. (2017). Praksis i kroppsøvingslærar- og idrettsutdanningar: 3 utfordringar for framtidig fagutvikling. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1, 75-87. doi: 10.23865/jased.v1.562. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Aasland, E., Walseth, K., & Engelsrud, G. (2016). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education & Sport Pedagogy, 22(5), 1-12. doi:10.1080/17408989.2016.1268590. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Aasland, E. & Engelsrud, G. (2017). «Det er lett å se hvem av dere som har god innsats»: Om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving [It's easy to see which of you has made a good effort. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 5-17. doi: 10.23865/jased.v1.889 * Artikklene finnes online: Klikk på denne lenken.
1 RAPPORT: Kroppsøving, sosialisering og læring: Prøitz, T. S. & Borgen, J. S. (2010). Rettferdig standpunktvurdering - det (u)muliges kunst? Læreres setting av standpunktkarakterer i fem fag i grunnopplæringen. (Rapport 10/2016). Oslo: NIFU STEP. Hentet 20. juni 2019 fra https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/rapporter/2010/5/standpunkt_nifu.pdf * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. |