UTDRAG FRA 4 BØKER: Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Trondheim: Tapir Forlag Dette skal leses: Side 101-120 (Emne: Lek) Side 143-152 (Emne: Dans og drama) Side 155-174 (Emne: Alternative bevegelsesaktiviteter) * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Dans og drama: Ravn, S. (2005). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Gylling: Narayana Press. Side 19-28 og 36-61 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Friluftsliv: Horgen, A., Fasting, L. M., Lundhaug, T., Magnussen, L. I. & Østrem, K. (2016). Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget. Side 107-152 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Lek: Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag. Side 13-149 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Säfvenbom, R. (Red.). (2019). Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format: Lek: Øksnes, M. (2010). Karnevalesk lek. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 161-178). Oslo: Cappelen Damm.
Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205), Oslo: Cappelen Damm.
Friluftsliv: Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard.
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsilv, tid og rum. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). København: Munksgaard.
Fiskum, T. A. (2014). Uteområdet til inspirasjon og motivasjon for allsidig aktivitet. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta Fagene med ut. (s. 70-80). Oslo: Cappelen Damm.
Sølvik, R. M. (2013). Ibuande risiko i natur. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 184-191). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Sølvik, R. M. (2013). Bålet som samlingsplass. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 210-216). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Dans og drama: Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: S. Pape (Red), Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim:Tapir Forlag.
Rustad, H. (2013). Danseimprovisasjon: Nyskapning eller kreativt gjenbruk? I: H. Rustad, Dans etter egen pipe? (s. 77-93). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Sætre, J. H. (2006). Barns musikkskaping: Improvisasjon og komposisjon i grunnskolen. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 133-151). Oslo: Damm.
Fitness: Dworkin, S. L. & Wachs, F. L. (2009). The nature of body panic culture: Image and popular culture. I: S. L. Dworkin & F. L. Wachs, Body panic: Gender, health and the selling of fitness. (s. 1-28). NY: New York University Press.
Steen-Johnsen, K. (2009). Jeg, meg og musikken: På leting etter meningen med fitness. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 203-221). Oslo: UniPub.
Idrett: Neumann, B. & Steen-Johnsen, K. (2009.) Meningen med idretten. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 7-20). Oslo: UniPub.
Ronglan, L. T. (2009). Vi mot dem: Om meningen med fotball. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 47-67). Oslo: UniPub.
Suits, B. (2010). Construction of a definition. I: N. McNamee (Ed.), The ethics of sports: A reader. (s. 17-28). Oxon: Routledge.
Alternative bevegelsesaktiviteter: Gilchrist, P. & Wheaton, B. (2016). Lifestyle and adventure sports among youth. I: K. Green & A. Smith (Eds.), Routledge handbook of youth sport. (s. 186-200). Abington: Routledge.
Wheaton, B. (2013). Understanding lifestyle sport revisited. I: B. Weaton, The cultural politics of lifestyle sports. (s. 25-36). Abingdon: Routledge
4 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken
Dans og drama: Cone, T. P. (2009). Following their lead: Supporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89. http://dx.doi.org/10.1080/15290824.2009.10387390 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ** Artikkelen finne online også her: Klikk på denne lenken.
Idrett: Suits, B. (1988). Tricky triad: Games, play, and sport. Journal of the Philosophy of Sport, 15(1), 1–9. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lek: By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58. ** Denne (PDF) ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet: Säfvenbom, R., Geldhof, J. B. & Haugen, T. (2014). Sports clubs as accessible developmental assets for all? Adolescents’ assessment of egalitarianism vs. elitism in sport clubs vs. school. International Journal of Sport Policy and Politics, 6(3), 443-457. http://dx.doi.org/10.1080/19406940.2013.815255 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Svømming, livredning og HLR:
1 BOK: Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
5 OFFENTLIGE ONLINE PUBLIKASJONER: Gjerustad, C., Waagene, E. & Federici, R. A. (2017). Spørsmål til Skole-Norge høsten 2016: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere. Oslo: NIFU. Hentet 9. mai 2019fra https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/sporsmal-til-skole-norge-hosten-2016/ Side 95-103 skal leses: * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Norsk Resuscitasjonsråd (2015). Hjerte-lungeredning til barn. Hentet 9. mai 2019 fra http://nrr.org/images/nedlasting/pdf/HLR_barn3.png * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Norsk Resuscitasjonsråd (2015). Hjerte-lungeredning til voksne. Hentet 9. mai 2019 fra http://nrr.org/images/nedlasting/pdf/DHLR_plakat3.png * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (20015). Forsvarlig svømme- og livredningsopplæring i grunnskoleopplæringen. (Udir-1-2008). Hentet 9. mai 2019 fra http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-1-2008-Forsvarlig-svomme--og-livredningsopplaring-i-grunnskoleopplaringen/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. Utdanningsdirektoratet. (2015). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/svomme-og-livredningsopplaring/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Støttelitteratur til svømming, livredning og HLR: Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Oslo: Norges svømmeskole. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole. * DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Norsk Førstehjelpsråd (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp (7. utg.). [Stavanger]: Lærdal Medical. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
|