Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Lars Harald Eide )
Tittel
Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring
Innledning

Emnet tar for seg ulike sjangere innen bevegelseskulturen i dagens samfunn og hvilke potensial disse sjangrene kan representere mht elevens utvikling og læring i kroppsøving og idrettsfag. De ulike sjangrene emnet tar for seg fremstår som relativt tydelige kontekster eller praksisfelt i samfunnet og disse representerer både en historie/opprinnelse og en sosial forankring som det er knyttet forventningsstrukturer til. I emnet skal historien, den sosiale forankringen og forventningsstrukturene analyseres og erfares, og målet er at studenten skal utvikle en større bevissthet om hva disse kontekstene kan bidra med i arbeidet med å fremme den enkelte elevs utvikling. Studenten skal gjennom emnet utvikle forståelse for hva lærere faktisk formidler til elever i skolen når det legges vekt på en eller flere av de ulike sjangrene. I tillegg vil det i emnet inngå opplæring og kvalifiserende prøve i livbergende førstehjelp til vanns.

Mål

Kunnskap

Studenten

  • har bred forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om ulike sjangre som eksisterer i dagens bevegelseskultur
  • har inngående kunnskap om de diskurser, logikker og verdier som råder innenfor ulike sjangre.
  • har inngående kunnskap om ulike potensielle meningsdimensjoner som kan erfares innenfor ulike sjangre.

Ferdighet

Studenten

  • kan kritisk vurdere positive og negative aspekter ved ulike sjangre sett i lys av elevers utvikling og læring i kroppsøving og idrettsfag.
  • kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere opplæring i kroppsøving og idrettsfag med utgangspunkt i de muligheter og begrensninger ulike sjangre representerer.
  • kan utføre hjerte lungeredning og livbergende førstehjelp til vanns.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan innenfor ulike fagfelleskap fremme kritiske refleksjoner og diskusjoner rundt relevansen av ulike sjangre fra bevegelseskulturen i kroppsøving og idrettsfag.
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen veksler mellom teori og praksis med vekt på det siste. Undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Det legges opp til at studentene skal øve seg i å forberede og gjennomføre undervisning innenfor ulike temaer og emnet gjennomføres derfor i sterk kobling til hovedemne 3.  Gruppearbeid, selvstendig arbeid med kjernelitteratur og studentledet undervisning vil bli vektlagt.

Det skal leveres to bidrag fra emnet som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Begge disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i skriftlig hjemmeeksamen og muntlig eksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering, PPU445 skriftlig eksamen og PPU446 muntlig eksamen.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 4 BØKER:
Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Trondheim: Tapir Forlag
Dette skal leses:
Side 101-120 (Emne: Lek)
Side 143-152 (Emne: Dans og drama)
Side 155-174 (Emne: Alternative bevegelsesaktiviteter)
* Boka finner du til lån i biblioteket her: 
ORIA

Dans og drama:
Ravn, S. (2005). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Gylling: Narayana Press.
Side 19-28 og 36-61 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Friluftsliv
:

Horgen, A., Fasting, L. M., Lundhaug, T., Magnussen, L. I. & Østrem, K. (2016). Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget.
Side 107-152 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Lek
:
Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag.
Side 13-149 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Säfvenbom, R. (Red.). (2019). Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format:
Lek:
Øksnes, M. (2010). Karnevalesk lek. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 161-178). Oslo: Cappelen Damm.

Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205), Oslo: Cappelen Damm.

Friluftsliv:
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard.

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsilv, tid og rum. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). København: Munksgaard.

Fiskum, T. A. (2014). Uteområdet til inspirasjon og motivasjon for allsidig aktivitet. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta Fagene med ut. (s. 70-80). Oslo: Cappelen Damm.

Sølvik, R. M. (2013). Ibuande risiko i natur. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 184-191). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Sølvik, R. M. (2013). Bålet som samlingsplass. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 210-216). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Dans og drama:
Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: S. Pape (Red), Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim:Tapir Forlag.

Rustad, H. (2013). Danseimprovisasjon: Nyskapning eller kreativt gjenbruk? I: H. Rustad, Dans etter egen pipe? (s. 77-93). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Sætre, J. H. (2006). Barns musikkskaping: Improvisasjon og komposisjon i grunnskolen. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 133-151). Oslo: Damm.

Fitness:
Dworkin, S. L. & Wachs, F. L. (2009). The nature of body panic culture: Image and popular culture. I: S. L. Dworkin & F. L. Wachs, Body panic: Gender, health and the selling of fitness. (s. 1-28). NY: New York University Press.

Steen-Johnsen, K. (2009). Jeg, meg og musikken: På leting etter meningen med fitness. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 203-221). Oslo: UniPub.

Idrett:
Neumann, B. & Steen-Johnsen, K. (2009.) Meningen med idretten. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 7-20). Oslo: UniPub.

Ronglan, L. T. (2009). Vi mot dem: Om meningen med fotball. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 47-67). Oslo: UniPub.

Suits, B. (2010). Construction of a definition. I: N. McNamee (Ed.), The ethics of sports: A reader. (s. 17-28). Oxon: Routledge.

Alternative bevegelsesaktiviteter:
Gilchrist, P. & Wheaton, B. (2016). Lifestyle and adventure sports among youth. I: K. Green & A. Smith (Eds.), Routledge handbook of youth sport. (s. 186-200). Abington: Routledge.

Wheaton, B. (2013). Understanding lifestyle sport revisited. I: B. Weaton, The cultural politics of lifestyle sports. (s. 25-36). Abingdon: Routledge


4 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken

Dans og drama:
Cone, T. P.  (2009). Following their lead: Supporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89. http://dx.doi.org/10.1080/15290824.2009.10387390
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finne online også her: Klikk på denne lenken.

Idrett:
Suits, B. (1988). Tricky triad: Games, play, and sport. Journal of the Philosophy of Sport, 15(1), 1–9.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lek:
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet:
Säfvenbom, R., Geldhof, J. B. & Haugen, T. (2014). Sports clubs as accessible developmental assets for all? Adolescents’ assessment of egalitarianism vs. elitism in sport clubs vs. school. International Journal of Sport Policy and Politics, 6(3), 443-457. http://dx.doi.org/10.1080/19406940.2013.815255
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


Svømming, livredning og HLR:

1 BOK:
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


5 OFFENTLIGE ONLINE PUBLIKASJONER
:
Gjerustad, C., Waagene, E. & Federici, R. A. (2017). Spørsmål til Skole-Norge høsten 2016: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere. Oslo: NIFU. Hentet 9. mai 2019fra https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/sporsmal-til-skole-norge-hosten-2016/
Side 95-103 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norsk Resuscitasjonsråd (2015). Hjerte-lungeredning til barn. Hentet 9. mai 2019 fra http://nrr.org/images/nedlasting/pdf/HLR_barn3.png
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norsk Resuscitasjonsråd (2015). Hjerte-lungeredning til voksne. Hentet 9. mai 2019 fra http://nrr.org/images/nedlasting/pdf/DHLR_plakat3.png
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (20015). Forsvarlig svømme- og livredningsopplæring i grunnskoleopplæringen. (Udir-1-2008). Hentet 9. mai 2019 fra http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-1-2008-Forsvarlig-svomme--og-livredningsopplaring-i-grunnskoleopplaringen/ 
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2015). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/svomme-og-livredningsopplaring/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

 

Støttelitteratur til svømming, livredning og HLR:
Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Oslo: Norges svømmeskole.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole.
* DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA

 Norsk Førstehjelpsråd (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp (7. utg.). [Stavanger]: Lærdal Medical.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no