Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
FAF315 Kroppslig læring (10 sp) 
(Bodily learning )
Faktaboks
EmnekodeFAF315
EmnenavnKroppslig læring
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligKristin Vindhol
Kort om emnet

Dette emnet tar opp kroppslig læring og motorikk i lys av bevegelse og funksjonshemming som erfart fenomen. Med utgangspunkt i en fenomenologiske forståelse av funksjonshemming vil emnet fokuserer på kropp og bevegelse som meningsskapende for den som beveger seg. Gjennom undervisningen skal studentene bli i stand til å arbeide med ulike bevegelsesformer innen estetiske praksiser og i friluftsliv.

Læringsmål

Kunnskap

Studentene skal:

  • ha grunnleggende innsikt i historiske og aktuelle trekk i relasjon til teori og forsking på motorisk utvikling og læring
  • forstå bevegelse som erfart og meningsskapende fenomen
  • forstå begrepet kroppslig læring i relasjon til erfaringene deltakerne gjør i bevegelse
  • ha kjennskap til forskning på kroppslig læring og til måter kroppslig læring kan integreres i ulike kontekster

Ferdighet

Studentene skal:

  • benytte kunnskap om motorisk læring og utvikling i relasjon til planlegging, gjennomføring og evaluering av bevegelsesformer
  • gjøre bruk av utendørsmiljø for å legge til rette for kroppslige erfaringer og bevegelsesmuligheter for mennesker med funksjonshemming
  • legge til rette for aktiviteter som har fokus på ulike opplevelsesdimensjoner

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • ha kjennskap til hvordan friluftsliv og estetiske praksisformer kan gi nye bevegelsesmuligheter for personer med funksjonshemming
  • ha evne til å reflektere over kroppens rolle i læringsprosesser
  • utvikle evne til å legge merke til de tause dimensjonen i pedagogikk og læring
Læringsformer og aktiviteter

Studiet gjør bruk av både teoretisk undervisning og praktisk utprøving av bevegelse.

Arbeidskrav

80% oppmøte.

Arbeidskravet må være godkjent for å bestå emnet.

Vurdering/eksamen

2 mappeoppgaver: Bestått/ikke-bestått.
Hjemmeeksamen, inntil 4000 ord. Graderte karakterer (A-F).

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 3 BØKER:
Duesund, L. (1995). Kropp, kunnskap pg selvoppfatning. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10 og 11 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.

Engelsrud, G. (2006). Hva er kropp? Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2, 4 og 5 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Løken, B., & Saabye-Christensen, L. (1999): Oslomarka: Årstidene, naturen, stemningene. Oslo: Orion.
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.
** Biblioteket har ikke denne boka i trykt utgave.


UTDRAG FRA 1 AVHANDLING:
Jordbru, A. A. (2012). Konversive gangvansker, -behandlingseffekt og typiske trekk. Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Kap. 1, 2, 3, 4 og 11 skal leses:
* Avhandlingen finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Avhandlingen finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Evensen, K. V. (Red.). (2019). FAF315: Kroppslig læring: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden:
Dahlgren, L. O. & Szczepanski, A. (2004). Rum för lärande: Några reflexioner om utomhusdidaktikens särart. I I. Lundegård, P-.O. Wickman & A.Wohlin (Red.), Utomhusdidaktik (s. 9-23). Lund: Studentlitteratur.

Duesund, L. (2006). Kropp og rehabilitering. I A. Kissow & B. Therkildsen (Red.), Kroppen som deltager: Idræt og bevægelse i rehabiliteringen (s. 34-47). Roskilde: Handicapidrættens Videncenter.

Fallang, B., & Øien, I. (2010). Barns utvikling av motoriske ferdigheter. I Ø. Kvello (Red.), Barnas barnehage 2: Barn i utvikling (s. 161-176). Oslo: Gyldendal Akademisk.


4 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

Bjorbækmo, W. S., & Engelsrud, G. (2011). “My own way of moving” – Movement improvisation in children’s rehabilitation. Phenomenology & Practice, 5(1), 27-47
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kvistum, I. (2013). Balansekunstneren. Handikapnytt, 91, 21-25.
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Sagen, L., Lysvik, L., Martinussen, I., & Gjærum, R. G. (2014). Snoezelen - å sanse en verden. Spesialpedagogikk, 14(02), 27-41. Hentet fra https://docplayer.me/1827124-Snoezelen-a-sanse-en-verden.html
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F. (2014). Phenomenology and adapted physical activity: Philosophy and professional practice. Adapted Physical Activity Quarterly31(1), 35-48. https://doi.org/10.1123/apaq:2012-0064
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 NETTSIDE:
Martiny, K. M., & Aggerholm, K. (2015). Ja, vi kan: Et pilotstudie fra HEC Vintercamp 2014. Hentet fra http://docplayer.dk/9946615-Kristian-moltke-martiny-kenneth-aggerholm.html
* Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Kissow, A., & Therkildsen, B. (Red.) (2006). Kroppen som deltager: Idræt og bevægelse i rehabiliteringen. Roskilde: Handicapidrættens Videncenter.
Side 48-69 anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Leder, D. (1990). The absent body. Chicago: The University of Chicago Press.
Kap. 1 og 3 anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 KAPITTEL som du finner i Canvas:
Turner, B. S. (2001). Disability and the sociology of the body. I G. L. Albrecht, K. Seelman, & M. Bury (Eds.), Handbook of disability studies (s. 252-266). Thousand Oaks: SAGE.
* Denne PDF-en ligger i Canvas
(Klarert via BOLK 11.11.19./ AGG - Bibl.)

8 ELEKTRONSIKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Aggerholm, K. (2016). On practising in sport: towards an ascetological understanding of sport. Journal of the Philosophy of Sport, 43(3), 350-364. https://doi.org/10.1080/00948705.2016.1159917
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Aggerholm, K., & Moltke Martiny, K. M. (2017). Yes we can! A phenomenological study of a sports camp for young people with cerebral palsy. Adapted Physical Activity Quarterly, 34(4), 362-381. https://doi.org/10.1123/apaq.2015-0135
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Duesund, L. (1999). Den skolerte kroppen. Kunnskap om idrett, 3(2), 26-34.
* Denne finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Gallagher, S., & Cole, J. (1995). Body image and body schema in a deafferented subject. The Journal of Mind and Behavior, 16(4), 369-390.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jordbru, A. A., Jespersen, E., & Martinsen, E. (2008). Conversion gait disorder - Meeting patients in behaviour, reuniting body and mind. Sport, Ethics and Philosophy, 2(2), 185-199. https://doi.org/10.1080/17511320802223493
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Peckitt, M. G., Inhara, M., & Cole, J. (2013). Between two worlds: A phenomenological critique of the medical and social models of disability. UTCP Uehiro Booklet 2, 139-153.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F., & Aggerholm, K. (2016). Habits, skills and embodied experiences: a contribution to philosophy of physical education. Sport, Ethics and Philosophy, 10(3), 269-282. https://doi.org/10.1080/17511321.2016.1220972
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F., & Moe, V. F. (2011). Merleau-ponty meets Kretchmar: Sweet tensions of embodied learning. Sport, Ethics and Philosophy, 5(3), 256-269. https://doi.org/10.1080/17511321.2011.602580
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no