Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
IDR109 Treningslære (10 sp) 
(Exercise Science )
Faktaboks
EmnekodeIDR109
EmnenavnTreningslære
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligThomas Losnegard
Kort om emnet

I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om sentrale treningsprinsipper og treningsmetoder innenfor styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, kondisjon og utholdenhetstrening. Studentene skal forstå hvordan trening påvirker prestasjon og helse samt hvordan effekter av trening kan måles. Studentene skal kunne planlegge og gjennomføre trening.

Læringsmål

Kandidaten

  • Har grunnleggende kjennskap til faktorer som bestemmer styrke, spenst, hurtighet, kondisjon og utholdenhet.
  • Har bred kunnskap om treningsprinsippene belastning, tilpasning, variasjon, spesifisitet, progresjon, helhetlig stimulering og individuell tilpasning og kontroll.
  • Har grunnleggende kjennskap til hvordan trening påvirker faktorene som bestemmer styrke, spenst, hurtighet, kondisjon og utholdenhet.
  • Har bred kjennskap til planlegging, gjennomføring og treningspåvirkning i ulike idretter og aktiviteter.
  • Har grunnleggende kjennskap om helseeffekter av fysisk aktivitet og trening.
  • Kjenner til hvordan styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, kondisjon og utholdenhet kan testes.
  • Kjenner til sentrale prinsipper og metoder for mental trening.
Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er delt i 50% teori som kullundervisning og 50% praktisk aktivitet som klassedelt undervisning. Teoretiske og praktiske læringsaktiviteter fremgår i Canvas med forberedende spørsmål før forelesning (Quiz), drøftingsoppgaver etter undervisning, praktiske oppgaver samt digitale læringsformer som animasjoner/video.

Arbeidskrav

80% fremmøte i de praktiske timene.

NB!
Mars 2020:Grunnet situasjonen med koronavirus utgår kravet om frammøte i de praktiske timene.

Vurdering/eksamen
  • Mappevurdering: Gradert karakter. Teller 40% av emnekarakter. Mappen består av:
    • Forberedende spørsmål til undervisning (quiz). Det gis 2 poeng for hver riktig quiz leverrt til frist (maks 30 poeng).
    • Fem oppgaver knyttet til praktisk aktivitet. Det gis 14 poeng for hver bestått oppgave levert til frist (maks 70 poeng).
  • 2 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter. Teller 60% av emnekarakter.
    • Ingen hjelpemidler.

Begge deler må være bestått for å få avsluttende karakter i emnet.

NB!
April 2020:Grunnet situasjonen med koronavirus justeres vurderingen.

  • Mappevurderingen består. Gradert karakter. Vektes 40%. 
  • 2 timers individuell skriftlig eksamen går som hjemmeeksamen (2 timer). Gradert karakter. Vektes 60%.
    • Punktet om hjelpemidler utgår.
Kjernelitteratur

1 BOK:
Hallén, J., & Rognlan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne finnes online i Nasjonalbiblioteket. Søk om tilgang her: Klikk på denne lenken.

1 KAPITTEL som du finner i Canvas
:

Pensgaard, A. M. (2015). Mental trening. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg. ed.) (s. 523-530). Oslo: Gyldendal.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 10.12.19./AGG - Bibl.)
_______________________________________________________________________________________________________________


FYSISK AKTIVITET OG HELSE:

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner som PDF i Canvas:
Anderssen, S. A. (Red.). (2020). IDR109: Treningslære: Kapitler fra "Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap": Våren 2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en finner du i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-standarden:
Anderssen, S., & Eklund, U. (2018). Anbefalinger for fysisk aktivitet. I M. K. Torstveit, H. Lohne-Seiler, S. Berntsen, & S. A. Anderssen (Red.), Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap (s. 55-61). Oslo: Cappelen Damm.

Hansen, B. H., Steene-Johannessen, & Kolle, E. (2018). Status fysisk aktivitet og fysisk form i befolkningen. I M. K. Torstveit, H. Lohne-Seiler, S. Berntsen, & S. A. Anderssen (Red.), Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap (s. 92-103). Oslo: Cappelen Damm.

Steene-Johannessen, J., Grydeland, M., & Hansen, B. H. (2018). Måling av fysisk aktivitet og fysisk form. . I M. K. Torstveit, H. Lohne-Seiler, S. Berntsen, & S. A. Anderssen (Red.), Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap (s. 62-91). Oslo: Cappelen Damm.
______________________________________________________________________________________________________________



KROPPSBILDE, SPISEFORTYRRELSER OG TRENING
:


1 NETTSIDE
:

Bratland-Sanda, S. (u.å.). Spiseforstyrrelser i treningsbransjen: En veileder fra ROS - Rådgivning om spiseforstyrrelser og Virke trening (2. utg. ed.). Hentet fra https://www.virke.no/globalassets/bransje/gamle-bransjedokumenter/spiseforstyrrelser-i-treningssenterbransjen--en-veileder-fra-ros-og-virke-trening.pdf
Side 13-35 og 40-41 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


1 KAPITTEL som du finner i Canvas
:
Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer (s. 33-50). Oslo: Cappelen akademisk forl.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 10.12.19./AGG - Bibl.)


NB! I tillegg vil forelesningsnotater og handouts være pensum.

 

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no