Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
FKI218 Inkluderende kroppsøving  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI218
EmnenavnInkluderende kroppsøving
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligMaj Britt Nyheim
TidspunktVår
ForkravFor programstudenter
Innledning

Kroppsøving er et obligatorisk fag i skolen. Kroppsøvingslærere må derfor være i stand til å arbeide på en måte som inkluderer hele mangfoldet og variasjonen i elevgruppa. I dette emnet tar vi opp hvordan et inkluderende kroppsøvingsfag kan se ut, og hvordan lærere kan jobbe for å skape inkludering og deltagelse.

Mål

Studentene skal:

  • kjenne til grunnlaget for begrep som tilpasset opplæring og inkludering
  • kjenne til hva som kjennetegner inkluderende læringsmiljø
  • kunne forstå og praktisere prinsipper for tilpasning og inkludering
  • kunne reflektere rundt begrep som forskjellighet, annerledeshet og mangfold
Organisering og arbeidsformer

I emnet vil vi veksle mellom forelesninger, aktiviteter i forskjellige bevegelsesmiljø og fagdidaktiske refleksjoner om undervisning. Det er obligatorisk oppmøte i den fagdidaktiske undervisningen.

Vurdering
  • Gruppeeksamen med vekt på planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppgaven presenteres for klassen. Bestått/ikke bestått.
  • 80% oppmøte og aktiv deltagelse i medstudenters presentasjoner.

NB!
Mars 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus justeres vurderingen:

  • Gruppeeksamen med vekt på planlegging (en øktplan) og gjennomføring av et undervisningsopplegg i Zoom. Observasjonsgruppen og sensor gir muntlig tilbakemelding. Eksamensgruppen leverer et justert undervisningsopplegg (øktplan) med begrunnelser på bakgrunn av tilbakemeldingene. Bestått/ikke bestått.
  • 80% oppmøte og aktiv deltagelse i medstudenters presentasjoner i Zoom og oppgaver på Canvas.
Kjernelitteratur

1 BOK:
Rugseth, G. og Standal, Ø. F. (Red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: CappelenDamm.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:
Grimsæth, G. & Hallås, O. (2011). Når lærere ønsker å utvikle egen undervisningspraksis. Bedre skole, 2, 82-84.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Munthe, E., Baugstø, T. & Haldorsen, A-K. (2013). Japanske takter i Bømlo kommune. Bedre skole, 1, 11-15.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 INTERNT DOKUMNET som du finner i Canvas:
Midthaugen, P. (2010). Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving: Bevisstgjøring og håndtering av individuelle forskjeller og annerledeshet gjennom kroppsøving og idrett. Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne ligger i Canvas.
(Rettighetshaver er NIH)

** NB! Internt anvendt kursmateriell, ikke publisert, vil bli utdelt under forelesning.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no