Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget 
(Hovedemneansvarlig: Petter Erik Leirhaug )
Tittel
Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget
Innledning

Emnet utforsker skolen, kroppsøvingsfaget, idrettsfag og læreren i dagens samfunn. Emnet belyser ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøving og idrettsfaget i forskjellige historiske, politiske og sosiale kontekster og tar for seg ulike teorier om profesjonell utvikling av lærere. Emnet kontekstualiserer kravene til den profesjonelle læreren i dagens skole og samfunn, og retter spesielt fokus på yrkesetisk kompetanse. Emnet skal også bidra til den enkelte lærerstudentens bevissthet om hvordan ulike verdier påvirker hvem man er som lærer, og gjøre studenten i stand til å være kritisk-analytisk i forhold til hvordan ulike verdier skaper ulike læringsmiljø. I forhold til å kunne være en aktiv bidragsyter i elevenes og skolens kontinuerlige utvikling, vil emnet rette fokus på hvordan man kan bli forsker i eget "klasserom". Emnet belyser også vurdering som et gjennomgående begrep i skolesystemet.

Mål

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og idrettsfagenes plass i skolen før og nå
  • har inngående kunnskap om skolen i samfunnet samt politiske, pedagogiske og fagdidaktiske styringsdokumenter for kroppsøving- og idrettsfagene i skolen
  • har solid kunnskap om ulike teorier om profesjonalitet i læreryrket generelt, og for kroppsøving- og idrettsfaglæreren spesielt
  • har kunnskap om ulike begrunnelser for vurdering i skolen.

Ferdighet

Studenten

  • kan drøfte hvordan dagens skole er et produkt av historiske, sosiokulturelle og politiske prosesser
  • kan gjøre rede for hvordan dagens læreplaner og andre rammefaktorer i skolen kan påvirke kroppsøving og idrettsfagene i den lokale skolen
  • kan gi uttrykk for sin egen profesjonelle identitet og gjøre rede for hvordan den kan utvikles gjennom læreryrket
  • kan diskutere profesjonsetiske krav og dilemma i relasjon til læreryrket
  • kan bidra til forskning og utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse, faget og den lokale skolen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta initiativ til, og ta ansvar for samarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskapning i skolen
  • kan bidra til innovasjonsprosesser i opplæringen og ta ansvar for utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i kroppsøving og idrettsfag
  • kan bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og delta i utdanningspolitiske samfunnsdebatter om kroppsøvingsfaget og idrettsfagenes rolle i skolen
Organisering og arbeidsformer

Det skal tas i bruk flere arbeidsformer som tradisjonelle forelesninger, seminar, gruppearbeid, individuelt arbeid, og studentstyrt undervisning.

Det vil gis en individuell oppgave og en gruppeoppgave i emnet, som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Begge disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i skriftlig hjemmeeksamen og muntlig eksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering, PPU445 skriftlig eksamen og PPU446 muntlig eksamen.

Kjernelitteratur

2 BØKER:
Erlend, E. E. & Skrede, J. (Red.) (2019). Fremtidens kroppsøvingslærer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.

Krumsvik R. J. & Säljö, R. (Red.). (2013). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi. Bergen: Fagbokforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Leirhaug, P. E. (Red.). (2019). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Dale, E. L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I: E. L. Dale, Kunnskapsløftet: På vei mot felles kvalitetsansvar? (s. 21-56). Oslo: Universitetsforlaget.

Engebretsen, B. (2016). Dannelse som didaktisk begrep i kroppsøving. I: E. E. Vinje (Red.), Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. (s. 93-114). Oslo: Cappelen Damm.

Engvik, G. (2016). Vurdering for læring i kroppsøving. I: H. Fjørtoft & L. V. Sandvik (Red.), Vurderingskompetanse i skolen. (s. 190-210). Oslo: Universitetsforlaget.

Leirhaug, P. E. (2016). Når profesjonaliteten møter seg selv i døra: En historie om innsats, kompetanse og vurdering i kroppsøving. I: L. T. Grindheim, T. Krüger, P. E. Leirhaug & D. Wilson (Red.), Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser. (s. 137-156). Bergen: Fagbokforlaget.

Mahon, K., Kemmis, S., Francisco, S. & Lloyd, A. (2017). Introduction: Practice theory and the theory of practice architectures. I: K. Mahon, S. Francisco & S. Kemmis (Eds.), Exploring education and professional practice: Through the lens of practice architectures (s. 1-30). Singapore: Springer.

Standal, Ø. F. (2015). Phenomenological pedagogy and embodied experiences. I:  Ø. Standal, Phenomenology and pedagogy in physical education. (s. 80-99). London: Routledge.


9 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken

Arnesen, T. E., Leirhaug, P. E. & Aadland, H. (2017). Dans i kroppsøvingsfaget - mer enn gode intensjoner? Journal for Reseach in Arts and Sports Education, 1(3), 47-60. doi: 10.23865/jased.v1.635
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Engstrøm, L-M. (2008). Who is physically active? Cultural capital and sports participation from adolescence to middle age – a 38-year follow-up study. Physical Education and Sport Pedagogy, 13(4), 319-343. doi: http://dx.doi.org/10.1080/17408980802400510
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91, 447-479.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 83(2-3), 201-210.
* Denne finner du som PDF i Canvas
.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Kårhus, S. (2016). Diskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystem. Norsk pedagogisk tidsskrift, 100(1), 37-48. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larsson, H. & Nyberg, G. (2017). “It doesn't matter how they move really, as long as they move": Physical education teachers on developing their students' Movement Capabilities. Physical Education and Sport Pedagogy 22(2), 137-149. doi: 10.1080/17408989.2016.1157573
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Penney, D., Brooker, R., Hay, P. & Gillespie, L. (2009). Curriculum, pedagogy and assessment: Three message systems of schooling and dimensions of quality physical education. Sport, Education and Society, 14(4), 421-442. doi: http://dx.doi.org/10.1080/13573320903217125
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tolgfors, B. & Öhman, M. (2016). The implications of assessment for learning in physical education and health. European Physical Education Review, 22(2), 150-166. doi: 0.1177/1356336X15595006
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 NOTAT - som du finner i Canvas
:
By, I-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. (Notat). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no