Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
FAF312 Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger (10 sp) 
(Physical education and sports for persons with disabilities )
Faktaboks
EmnekodeFAF312
EmnenavnKroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligKristin Vindhol Evensen
Kort om emnet

Dette emnet skal gi basiskunnskap om bevegelse i kroppsøvingsfaget og barnehage (heretter: pedagogiske virksomheter), samt den nasjonale og internasjonale idretten for personer med funksjonshemming. Ideologien om mangfold, inkludering og integrering har vært en sterk, samfunnsmessig trend over de siste tiårene. I dette emnet blir inkludering tematisert gjennom begreper som kjønn, klasse, etnisitet, funksjonshemming og klassifisering. Emnet skal undersøke hvilke konsekvenser disse begrepene har hatt og har i pedagogiske virksomheter og idrettsorganisasjoner.

Læringsmål

Kunnskap

Studentene skal:

  • ha kunnskap om mangfold og inkludering i pedagogiske virksomheter
  • ha kjennskap til nasjonale og internasjonale organisasjoner for idrett for personer med funksjonshemming, samt aktiviteter og regelverk innen disse
  • kjenne til hvordan temaer som eksempelvis kjønn og klassifisering påvirker inkludering i idrett og pedagogiske virksomheter


Ferdighet

Studentene skal:

  • ha ferdigheter til å arbeide med mangfold og inkludering i idrett og pedagogiske virksomheter
  • kunne vurdere hvordan prinsipper om tilpasset opplæring bør benyttes i pedagogiske virksomheter
  • kunne ha en oversikt over hvilke bevegelsesaktiviteter som finnes som fritidstilbud for mennesker med funksjonshemming


Generell kompetanse

Studentene skal:

  • ha kunnskap og ferdighet til å veilede kroppsøvingslærere om ulike måter en kan skape et inkluderende læringsmiljø for elever med ulike forutsetninger
  • kunne omsette organisatorisk kunnskap om idrett til inkluderende praksis
  • reflektere over bevegelse og mangfold som ressurs i pedagogiske virksomheter
  • kunne vise evne til kritisk tenkning og refleksjon i arbeid med inkludering i idrett og pedagogiske virksomheter
Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen vil bestå av forelesinger, samt studentaktive læringsformer ved eksempelvis gruppearbeid og tverrfaglig samarbeid med studenter på andre studieretninger. Studentene skal selv oppsøke og delta i organiserte idretter for personer med funksjonshemming i løpet av emnet.

Arbeidskrav

80% oppmøte.

Arbeidskravet må være godkjent for å bestå emnet.

Vurdering/eksamen

1 godkjent gruppepresentasjon. Gruppene består av 3-5 studenter. Bestått/ikke bestått.
2 mappeoppgaver. Vurderes til bestått/ikke bestått.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter (A-F).

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Martin, J. J. (2018). Handbook of disability sport and exercise psychology. New York: Oxford
University Press.
Kapittel 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 18 og 20 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA

Standal, Ø., & Rugseth, G. (Red). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Kapittel 1, 2, 3, 4, 6 og 7 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA


UTDRAG FRA 2 AVHANDLINGER:
Apelmo, E. (2013). Som vem som helst: Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Doktorgradsavhandling ved Lunds universitet, Lund.
Kapittel 3, 7, 9, og 11 skal leses:
* Denne finner du til lån i biblioteket: ORIA
** Den finnes også elektronisk/online her: Klikk på denne lenken.

Svendby, E. B. (2013). "Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn": En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Kapittel 1, 3, 4 og 7 skal leses:
* Denne finner du til lån i biblioteket: ORIA
** Den finnes også elektronisk/online her: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Evensen, K. V. (Red.). (2019). FAF312: Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden:
Howe, P. D. (2008). A social history of sport for the disabled. I P. D. Howe, The cultural politics of the paralympic movement: Through an anthropological lens (Routledge Critical Studies in Sport) (s. 15-37). London: Routledge.

Sørensen, M. & Kahrs, N. (2011). En idrett for alle? Erfaringer med integrering av personer med funksjonsnedsettelser i norsk idrett. I D. V. Hanstad, G. Breivik, M. K. Sisjord & H. B. Skaset, H. B. (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press (s. 337-354). Oslo: Akilles.


4 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Osnes, H., & Skaug, H. N. (2015). Kroppslig lek, fysisk miljø og helse i barnehagen. Første steg, 15(2), 18-21. Hentet fra https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-fysisk-miljo-og-helse-i-barnehagen/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Osnes, H., & Skaug, H. N. (2015). Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Første steg, 15(3), 50-54. Hentet fra https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialt-lekemonster-i-barnehagen/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wilhelmsen, T., & Sørensen, M. (2017). Inclusion of children with disabilities in physical education: A systematic review of literature from 2009-2015. Adapted Physical Activity Quarterly, 34(3), 311-337. https://doi.org/10.1123/apaq.2016-0017
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Wilhelmsen, T., & Sørensen, M. (2018). Physical Education-related home-school collaboration: The experiences of parents of children with disabilities. European Physical Education Review, 1–17. https://doi.org/10.1177/1356336X18777263
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no