UTDRAG FRA 2 BØKER: Martin, J. J. (2018). Handbook of disability sport and exercise psychology. New York: Oxford University Press. Kapittel 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 18 og 20 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
Standal, Ø., & Rugseth, G. (Red). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 1, 2, 3, 4, 6 og 7 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
UTDRAG FRA 2 AVHANDLINGER: Apelmo, E. (2013). Som vem som helst: Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Doktorgradsavhandling ved Lunds universitet, Lund. Kapittel 3, 7, 9, og 11 skal leses: * Denne finner du til lån i biblioteket: ORIA ** Den finnes også elektronisk/online her: Klikk på denne lenken.
Svendby, E. B. (2013). "Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn": En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo. Kapittel 1, 3, 4 og 7 skal leses: * Denne finner du til lån i biblioteket: ORIA ** Den finnes også elektronisk/online her: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Evensen, K. V. (Red.). (2019). FAF312: Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne PDF-en ligger i Canvas
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden: Howe, P. D. (2008). A social history of sport for the disabled. I P. D. Howe, The cultural politics of the paralympic movement: Through an anthropological lens (Routledge Critical Studies in Sport) (s. 15-37). London: Routledge.
Sørensen, M. & Kahrs, N. (2011). En idrett for alle? Erfaringer med integrering av personer med funksjonsnedsettelser i norsk idrett. I D. V. Hanstad, G. Breivik, M. K. Sisjord & H. B. Skaset, H. B. (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press (s. 337-354). Oslo: Akilles.
4 ELEKTRONISKE ARTIKLER: Osnes, H., & Skaug, H. N. (2015). Kroppslig lek, fysisk miljø og helse i barnehagen. Første steg, 15(2), 18-21. Hentet fra https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-fysisk-miljo-og-helse-i-barnehagen/ * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Osnes, H., & Skaug, H. N. (2015). Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Første steg, 15(3), 50-54. Hentet fra https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialt-lekemonster-i-barnehagen/ * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Wilhelmsen, T., & Sørensen, M. (2017). Inclusion of children with disabilities in physical education: A systematic review of literature from 2009-2015. Adapted Physical Activity Quarterly, 34(3), 311-337. https://doi.org/10.1123/apaq.2016-0017 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Wilhelmsen, T., & Sørensen, M. (2018). Physical Education-related home-school collaboration: The experiences of parents of children with disabilities. European Physical Education Review, 1–17. https://doi.org/10.1177/1356336X18777263 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken. |