Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
MET200 Forskningsmetode (10 sp) 
(Research methods )
Faktaboks
EmnekodeMET200
EmnenavnForskningsmetode
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst
EmneansvarligJostein Steene-Johanessen
Kort om emnet

Det gis en innføring i vitenskap og forskningsbasert kunnskap slik at studenten kan vurdere vitenskapelige arbeider kritisk. Tema er: sentrale forskningsdesign, kvantitative og kvalitative metoder innen forskning, deskriptiv og sammenlignende statistikk, tekstanalyse, observasjon og intervju. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder samt innføring i kvalitative metodeverktøy.  Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med en prosjektoppgave som innebærer utforming av problemstilling, valg av studiedesign, datainnsamling og resultatfremstillin.

Læringsmål

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om vitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
  • har kunnskap om relevante forskningsdesign innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning
  • har kunnskap om ulike typer validitet i kvalitativ og kvantitativ forskning
  • har grunnleggende kunnskap om statistiske begreper og analyser
  • har grunnleggende kunnskap om tekstanalyse, observasjon og intervju
  • har kunnskap om forskningsetiske problemstillinger innenfor de respektive fagområdene

Ferdigheter

  • kan formulere et forskningsspørsmål (problemstilling) og tilhørende forventninger (hypoteser) på basis av etablert kunnskap (teori og tidligere forskning)
  • kan analysere presentere og tolke deskriptiv statistikk
  • kan analysere presentere og tolke kvalitative data
  • kan grunnleggende bruk av dataprogram til å fremstille og analysere kvantitative data.
  • kan gjennomføre, beskrive og presentere en vitenskapelig prosjektoppgave som inneholder grunnleggende deler av en forskningsprosess

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan vurdere forskningsbasert kunnskap på en kritisk måte
  • kan gjennomføre, beskrive og formidle en vitenskapelig prosjektoppgave
  • kan kommunisere sentrale forskningsetiske betraktninger
Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene vil variere mellom forelesinger, seminargrupper og datalabarbeid (obligatorisk).

Arbeidskrav
  • Digitale portprøver i Canvas skal bestås underveis i emnet for å kunne gå opp til eksamen.
  • En gruppeoppgave skal presenteres muntlig i Forsker Grand Prix og vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Vurdering/eksamen
  • En gruppeoppgave skal leveres skriftlig og vurderes med gradert karakter. Denne karakteren teller 40% av sluttvurderingen
  • Skriftlig 4 timer eksamen med gradert karakter. Denne karakteren teller 60% av sluttvurderingen
Kjernelitteratur

2 BØKER:
Thagaard, T. (2018). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitative metoder (5. utg.). Oslo: Fagbokforlaget. 
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Thrane, C. (2018). Kvantitativ metode: En praktisk tilnærming. Oslo: Cappelen. 
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no