|
| | | | | Emnekode | PPU440 | Emnenavn | Pedagogikk og fagdidaktikk i skolepraksis | Undervisningsspråk | Norsk | Ansvarlig | Reidar Säfvenbom | Tidspunkt | Høst og vår |
|
| | |
| Skolepraksis tar for seg undervisning og veiledning av elever i grunnskole og videregående skole ut fra gjeldende lovverk og læreplaner for opplæringen. I emnet inngår minimum 30 dager skolepraksis i grunnskole og minimum 30 dager skolepraksis i videregående skole. I emnet inngår også deltakelse på profesjonsmøter sammen med praksislærere og faglærere fra NIH samt timer på NIH til forarbeid og etterarbeid. |
| |
| Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om lærerens oppgaver, roller og ansvar i opplæringen
- har kunnskap om skolen som organisasjon, samarbeid med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere
- har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle og digitale kontekster og om hvordan kunnskapen kan anvendes for å tilpasse opplæringen til alle elevers forutsetninger og behov
- har solid kunnskap om hva ulike kommunikasjons- og samspillformer mellom elever, mellom lærer og elev, mellom lærer og skoleledelse og andre parter i skolesystemet, betyr for egen yrkesutøvelse
- har kunnskap om hvordan skolekulturer dannes, opprettholdes og eventuelt endres
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere egen og andres undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale styringsdokumenter
- kan tilpasse opplæringen til elevens og elevgruppas forutsetninger
- kan samhandle med elever, foresatte, kolleger og andre interne og eksterne aktører
- kan ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
- kan identifisere kulturer i lærerkollegier som hemmer eller fremmer elevenes læring og utvikling
- kan bidra til endringsprosesser og samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i opplæringen
- kan anvende generell pedagogisk og spesifikk fagdidaktisk teori og reflekterer over hvordan teoriene bidrar til bedre undervisning
Generell kunnskap
Studenten
- har erfaringer med ulike sider ved læreres yrkesutøvelse og roller i skolen som institusjonell kontekst/organisasjon
- har utviklet egen læreridentitet som bidrag til profesjonsfellesskapet
- har utviklet kommunikasjons- og relasjonskompetanse og kan ivareta profesjonsetiske verdier i opplæringen
- har utviklet profesjonsetisk kompetanse og kan bidra til utvikling av barn og unges dømmekraft og kritiske refleksjonsevne
- kan reflektere over implisitte og tause premisser i egen kunnskap
- kan reflektere over ulike yrkesetiske valg og dilemmaer særlig relatert til den flerkulturelle skolen
- kan delta i ulike former for FoU-arbeid med skolepraksis som arena
- forstår verdien av og kan bidra med, og ta imot kollega- og yrkesbasert veiledning
|
| | |
| Undervisningen i skolepraksis gjennomføres i samråd mellom NIH og utvalgte praksislærere med godkjent utdanning og/eller erfaring. Veiledning i praksisskolen foregår både en til en med praksislærer og i gruppe med medstudenter. Tretti dager med praksis i grunnskole fordeles normalt over 7 uker i høstsemesteret der studentene tilbringer enkelte dager på NIH for utveksling av erfaring.Tretti dager med praksis i videregående skole fordeles normalt over 7 uker i vinter/vårsemesteret der studentene tilbringer der en uke midt i praksisperioden er satt av til undervisning og deling av erfaring på NIH. Profesjonsmøter med praksislærere og ansatte på NIH inngår i praksisopplæringen. |
| | |
| 100 % frammøte i praksisperiode. Skolepraksis vurderes til bestått/ikke bestått av øvingslærer og kontaktlærer. |
| |
|
|
|