Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
PPU440 Pedagogikk og fagdidaktikk i skolepraksis 
Faktaboks
EmnekodePPU440
EmnenavnPedagogikk og fagdidaktikk i skolepraksis
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligReidar Säfvenbom
TidspunktHøst og vår
Innledning

Skolepraksis tar for seg undervisning og veiledning av elever i grunnskole og videregående skole ut fra gjeldende lovverk og læreplaner for opplæringen. I emnet inngår minimum 30 dager skolepraksis i grunnskole og minimum 30 dager skolepraksis i videregående skole. I emnet inngår også deltakelse på profesjonsmøter sammen med praksislærere og faglærere fra NIH samt timer på NIH til forarbeid og etterarbeid.

Mål

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lærerens oppgaver, roller og ansvar i opplæringen
  • har kunnskap om skolen som organisasjon, samarbeid med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle og digitale kontekster og om hvordan kunnskapen kan anvendes for å tilpasse opplæringen til alle elevers forutsetninger og behov
  • har solid kunnskap om hva ulike kommunikasjons- og samspillformer mellom elever, mellom lærer og elev, mellom lærer og skoleledelse og andre parter i skolesystemet, betyr for egen yrkesutøvelse
  • har kunnskap om hvordan skolekulturer dannes, opprettholdes og eventuelt endres

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere egen og andres undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale styringsdokumenter
  • kan tilpasse opplæringen til elevens og elevgruppas forutsetninger
  • kan samhandle med elever, foresatte, kolleger og andre interne og eksterne aktører
  • kan ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
  • kan identifisere kulturer i lærerkollegier som hemmer eller fremmer elevenes læring og utvikling
  • kan bidra til endringsprosesser og samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i opplæringen
  • kan anvende generell pedagogisk og spesifikk fagdidaktisk teori og reflekterer over hvordan teoriene bidrar til bedre undervisning

Generell kunnskap

Studenten

  • har erfaringer med ulike sider ved læreres yrkesutøvelse og roller i skolen som institusjonell kontekst/organisasjon
  • har utviklet egen læreridentitet som bidrag til profesjonsfellesskapet
  • har utviklet kommunikasjons- og relasjonskompetanse og kan ivareta profesjonsetiske verdier i opplæringen
  • har utviklet profesjonsetisk kompetanse og kan bidra til utvikling av barn og unges dømmekraft og kritiske refleksjonsevne
  • kan reflektere over implisitte og tause premisser i egen kunnskap
  • kan reflektere over ulike yrkesetiske valg og dilemmaer særlig relatert til den flerkulturelle skolen
  • kan delta i ulike former for FoU-arbeid med skolepraksis som arena
  • forstår verdien av og kan bidra med, og ta imot kollega- og yrkesbasert veiledning
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen i skolepraksis gjennomføres i samråd mellom NIH og utvalgte praksislærere med godkjent utdanning og/eller erfaring. Veiledning i praksisskolen foregår både en til en med praksislærer og i gruppe med medstudenter. Tretti dager med praksis i grunnskole fordeles normalt over 7 uker i høstsemesteret der studentene tilbringer enkelte dager på NIH for utveksling av erfaring.Tretti dager med praksis i videregående skole fordeles normalt over 7 uker i vinter/vårsemesteret der studentene tilbringer der en uke midt i praksisperioden er satt av til undervisning og deling av erfaring på NIH. Profesjonsmøter med praksislærere og ansatte på NIH inngår i praksisopplæringen.

Vurdering

100 % frammøte i praksisperiode.
Skolepraksis vurderes til bestått/ikke bestått  av øvingslærer og kontaktlærer.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no