Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
FAF313 Fysisk aktivitet i psykisk helsevern (10 sp) 
(Physical activity and mental health )
Faktaboks
EmnekodeFAF313
EmnenavnFysisk aktivitet i psykisk helsevern
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligMarte Bentzen
Kort om emnet

Dette emnet skal kvalifisere studentene til å kunne legge til rette for fysisk aktivitet innen psykisk helsearbeid. Psykisk helsearbeid består av å fremme psykisk helse og å redusere konsekvensene av psykiske lidelser. Studenten skal gjennom emnet utvikle sin forståelse for hva psykisk helse er, samt hvordan psykisk helse påvirker menneskers liv. Gjennom emnet vil sammenhenger mellom bevegelse og psykisk helse bli belyst, både gjennom møte med mennesker og forskning. Med bakgrunn i dette skal studentene få kjennskap til fysisk aktivitet som ressurs i psykisk helsevern.

Læringsmål

Kunnskap

Studentene skal:

  • tilegne seg kunnskap om sentrale begrep, lovverk, og offentlige dokument knyttet til psykisk helsearbeid
  • ha grunnleggende kunnskap om ulike psykiske lidelser
  • kjenne til forskningsgrunnlaget for bruk av fysisk aktivitet i psykisk helsevern
  • kjenne til hvordan fysisk aktivitet brukes i psykisk helsevern
  • ha grunnleggende kunnskap om motivasjonsarbeid innen psykisk helsevern

Ferdighet

Studentene skal:

  • kunne planlegge og gjennomføre ulike typer fysisk aktivitet for brukergrupper innen psykisk helsevern
  • kunne finne og nyttiggjøre seg av relevant fagkunnskap knyttet til fysisk aktivitet i psykisk helsevern
  • kunne framstille kunnskap om fysisk aktivitet innen psykisk helsevern på en hensiktsmessig måte
  • kunne anvende hensiktsmessige motivasjonelle tiltak for å fremme lyst til deltagelse i fysisk aktivitet

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak som fremmer fysisk aktivitet innen feltet psykisk helsevern
  • utvikle evnen til kritisk og etisk refleksjon i omkring psykisk helsearbeid og fysisk aktivitet
  • kunne utveksle faglige synspunkt og erfaringer i et tverrfaglig miljø og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen vil skje ved praktisk-metodisk arbeid og arbeid med teori, både enkeltvis og i grupper. Studentene skal presentere arbeider og erfaringer fra praksis for hverandre og gi hverandre tilbakemeldinger i plenum.

Arbeidskrav

80% oppmøte. Arbeidskravet må være godkjent for å bestå emnet.

Planlegge og gjennomføre en aktivitetsøkt for en brukergruppe underveis i kurset. Obligatorisk frammøte.

Vurdering/eksamen

Individuell kortsvars-eksamen på skole, 3 timer. Gradert karakter (A – F).
Skriftlig gruppeeksamen knyttet til praksis innen psykisk helsevern med framlegg. Vurderes til bestått/ikke-bestått.

NB!
Mars 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus endres eksamen. 3 timers skoleeksamen utgår. Det gjennomføres en 3 timers hjemmeeksamen som vurderes til bestått/ikke bestått.

Kjernelitteratur

2 BØKER:
Ivarsson, B. H. (2017). MI-motiverende samtaler: En praktisk håndbok for helse- og omsorgssektoren. Oslo: Gyldendal Akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA

Martinsen, E. W. (2018). Kropp og sinn: Fysisk aktivitet og psykisk helse (3. utg. ed.). Bergen: Fagbokforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA


UTDRAG FRA 1 BOK:
Hagen, R., & Kennair, L. E. O. (Red). (2016). Psykiske lidelser. Oslo: Gyldendal Akademiske.
Side 82-155, 177-194 og 238-257 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA


UTDRAG FRA 1 AVHANDLING:
Farholm, A. (2017). Motivation and physical activity in individuals with severe mental illness. Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Side 1-87 skal leses:
* Denne finner du til lån i biblioteket: ORIA
** Denne finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas
:
Bentzen, M. (Red.). (2019). FAF313: Fysisk aktivitet i psykisk helsevern: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden:
Hegna, K., Eriksen, I. M., Sletten, M. Å., Strandbu, Å., & Ødegård, G. (2017). Ungdom og psykisk helse - endringer og kontekstuelle forklaringer. I M. Bunting & G. Moshuus (Red.), Skolesamfunnet: Kompetansekrav og ungdomsfellesskap (s. 75-94). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Hummelvold, J. K. (2012). Stykkevis og delt: Om menneskesyn, psykiatrisk sykepleie og behandling. I J. K. Hummelvold (Red.), Helt – ikke stykkevis og delt: Psykiatrisk psykepleie og psykisk helse (7. utg. ed.) (s. 111-130). Oslo: Gyldendal Akademiske.

Utschig, A. C., Otto, M. W., Powers, M. B., & Smits, J. A. J. (2013). The relationship between physical activity and anxiety and its disorders. I P. Ekkekakis (Ed.), Routledge handbook of physical activity and mental health (s. 105-116). London: Routledge.

Smith, P. J., & Blumenthal, J. A. (2013). Exercise and physical activity in the prevention and treatment of depression. I P. Ekkekakis (Ed.), Routledge handbook of physical activity and mental health (s. 145-160). London: Routledge.


9 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Araujo, D., Brymer, E., Brito, H., Withagen, R., & Davids, K. (2019). The empowering variability of affordances of nature: Why do exercisers feel better after performing the same exercise in natural environments than in indoor environments? Psychology of Sport and Exercise, 42, 138-145. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.12.020
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Duesund, L., & Skårderud, F. (2003). Use the body and forget the body: Treating anorexia nervosa with adapted physical activity. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 8(1), 53-72. https://doi.org/10.1177%2F1359104503008001007
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Flemmen, G., Unhjem, R., & Wang, E. (2014). High-intensity interval training in patients with substance use disorder. BioMed Research International, 1-8. http://dx.doi.org/10.1155/2014/616935
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Firth, J., Carney, R., Jerome, L., Elliott, R., French, P., & Yung, A. R. (2016). The effects and determinants of exercise participation in first-episode psychosis: a qualitative study. BMC Psychiatry, 16(1), 36. https://doi.org/10.1186/s12888-016-0751-7
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gabrielsen, L. E., Føreland, J., Rommetveit, J., & Olsen, I. A. (2016). Personlig utvikling i minus 20 grader: Psykisk helsearbeid på Hardangervidda-en casestudie. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 13(01-02), 34-44. Hentet fra https://www.idunn.no/tph/2016/01-02/personlig_utvikling_i_minus_20_grader_psykisk_helsearbeid_
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hummelvoll, J. K., & Severinsson, E. (2001). Coping with everyday reality: Mental health professionals’ reflections on the care provided in an acute psychiatric ward. Australian and New Zealand Journal of Mental Health Nursing, 10(3), 156-166. https://doi.org/10.1186/s12912-016-0126-x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kolnes, L. J., & Rodriguez-Morales, L. (2016). The meaning of compulsive exercise in women with anorexia nervosa: An interpretative phenomenological analysis. Mental Health and Physical Activity, 10, 48-61. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2015.12.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lauveng, A., Tveiten, S., Ekeland, T. J., & Ruud, T. (2015). Same diagnosis, different lives: A qualitative study of adults with severe mental illness, in treatment and education. Psychosis, 7(4), 336-347.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Unhjem, R., Flemmen, G., Hoff, J., & Wang, E. (2016). Maximal strength training as physical rehabilitation for patients with substance use disorder; a randomized controlled trial. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, 8(1), 7.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

2 BØKER:
Lauveng, A. (2013). Drømmeløven. Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA

Lillehagen, R. (2016). Å lytte til hakkespetter: Naturen som terapeut. Lysaker: Dinamo.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no