Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
FKI266 Dans, lek og læring  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI266
EmnenavnDans, lek og læring
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligEva Ystborg
TidspunktHøst
Innledning

Studentene skal lære å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike opplegg i dans og allsidig lekpreget bevegelsesaktivitet for barn og ungdom i grunnskolen og i videregående opplæring. I emnet inngår ulike dansetradisjoners kulturelle betydning, og diskusjon rundt forholdet mellom dans lek friluftsliv og idrett i kroppsøvingsfaget. Kreative prosesser og læring i, om, og gjennom dans og bevegelse er sentralt i emnet. Viktige begrep er erfaring, kropp, deltagelse, selvbestemmelse og sosial tilhørighet.
I FKI265 presenteres erfarings- og forskningsbasert kunnskap. Studentene skal erfare dans og lek i egen kropp, og reflektere rundt erfaring i dans og lek i tilknytning til relevant litteratur.

Mål

Etter avsluttet emne skal studentene kunne:

  • Anvende lek og dans slik at det skaper mening for ban og unge i ulike sosiale kontekster.
  • Planlegge, tilrettelegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere undervisning i lek og dans i grunnskolen og videregående opplæring
  • Bidra til at elever lærer om og erfarer egen kreativitet og ekspressivitet gjennom varierte opplevelser
  • Ha innsikt i hvordan kropp og bevegelse forstås i nyere teorier, og kunne anvende denne kunnskapen i undervisning i kroppsøving
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen vil være lærerstyrt og studentstyrt. Studentene, som fremtidig lærere, skal motiveres til å ta ansvar for sin egen utvikling i dans og lek. Studentene skal arbeide individuelt og i små og store grupper.

Arbeidskrav
Digital innlevering av 3 oppgaver som samlet utgjør en mappe

  • Studenten skal skrive et refleksjonsnotat rundt sin fremtidige rolle som lærer i dans og lek. Innlevering før kursstart
  • Studenten skal skrive et undervisningsopplegg i dans og lek for undervisning i kroppsøvingsfaget
  • Studenten skal skrive et refleksjonsnotat etter å ha undervist, og observert en medstudent undervise, i praksisperioden
Vurdering

De tre mappeoppgavene skal være innlevert og godkjent. Minimum 80 % frammøte.

Vurderingskriterier:
a) Evne til refleksjon over muligheter og utfordringer i egen undervisningspraksis
b) Evne til å planlegge og beskrive undervisningopplegg i dans og lek
c) Evne til å trekke inn kjernelitteratur og annen relevant teori i mappeoppgavene som omhandler refleksjon, praktisk erfaring og undervisningsopplegg

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Rustad, H. (Red.). (2019). FKI266: Dans, lek og læring: Høsten 2019. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (itteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Anttila, E. (2007). Mind the body: Unearthing the affiliation between the conscious body and the reflective mind. I: L. Rouhiainen (Ed.), Ways of knowing in dance and art. (s. 79-99). Theatre Academy.

Engelsrud, G. (2010). Betydninger av teori(er) om kroppen. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 35-50). Trondheim: Tapir Forlag.

Nielsen, C. S. (2012). Kop, kinæstetisk empati og pædagogisk tone i undervisningsprocesser – skitse til en fænomenologisk didaktik. I: H. Winther  (Red.), Kroppens sprog i professionel praksis: Om kontakt, nærvær, lederskab og personlig kommunikation. (s. 111-119). Værløse: Billesø & Baltzer

Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: S. Pape (Red), Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim: Tapir Forlag.

Ravn, S. (2005). Fagdidaktikk. I: S. Ravn, Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. (s. 19-35). Syddansk Universitetsforlag.

Ravn, S. (2005). Faglighed. I: S. Ravn, Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. (s. 11-18). Syddansk Universitetsforlag.

Rustad, H. (2013). Danseimprovisasjon – nyskapning eller kreativt gjenbruk? I: H. Rustad, Dans etter egen pipe? (s. 77-93). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Sætre, J. H. (2006). Barns musikkskaping. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 133-151). Oslo: Damm.

Winther, H. (2008). Kropsbasis. Bevægelsesundervisningens fællesfaglige og flerdimensionelle fundament. I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.), Idrætsundervisning. En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 227-240). København: Institut for Idræt

Winther, H. (2015). Rudolf Labans bevegelseslære. I: H. Winther, L. Engel, M.-B.  Nørgaard & M. Herskind (Red.), Fodfæste og himmelkys: Undervinsingsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans (2. udg.). (127-142). Værløse: Billesø & Baltzer.

Østern, A.-L. (2008). Pedagogisk teori for estetiske fag: Om kunstneriske læringsprosesser og om å undervise på estetisk nivå. I: T. S. Ørbæk (Red.), Dans og didaktikk. (s. 19-37). Trondheim: Tapir.
Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no