Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
MET400 Vitenskapelig metode  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMET400
EmnenavnVitenskapelig metode
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligKari Bø
TidspunktHøst
Innledning

Gjennom emnet vil studentene få innføring i de mest brukte kvantitative og kvalitative metodene innen ulike forskningstradisjoner i naturvitenskap, medisin/helsefag og samfunnsvitenskap. Emnet skal kvalifisere for veiledet forskningsarbeid med idrettsfaglige problemstillinger, og gi studentene redskaper for kritisk å vurdere og anvende ulike metoder og design.

Mål

Studentene skal:

  • Forstå forskjeller og likheter mellom kvantitative og kvalitative metoder, herunder ulike forskerroller
  • Se og forstå sammenhenger mellom vitenskapsteori(er) og metode(r) og etiske spørsmål
  • Gjøre rede for årsak-virkning (kausalitet) og grunner - mening (intensjonalitet)
  • Forstå styrker og svakheter ved ulike forskningsdesign
  • Forstå usikkerhet i målinger med hensyn til følsomhet, reliabilitet og validitet, og styrker og svakheter ved ulike metoder
  • Kunne gjøre rede for de ulike begrepene innen deskriptiv og analytisk epidemiologi og survey.
  • Kjenne terminologien og metodikken bak kunnskapsbasert praksis og forskningsbasert kunnskap, og hierarkiet for "best evidence"
  • Kjenne til Helsinki deklarasjonen og søknadsprosedyrer for Regional komite for medisinsk forskningsetikk og Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste (NSD)
Organisering og arbeidsformer

Studiet er organisert som fellesforelesninger med oppgaveløsning mellom forelesningene. Det forventes at studentene gjennomfører omfattende selvstudier i de ulike temaene. Gruppearbeid skal presenteres i  forelesningstimene.

Vurdering

Individuell skriftlig 4 timer eksamen som vurderes med gradert karakter A-F.
Tillatte hjelpemidler: Ingen

Kjernelitteratur

1 BOK:
Thomas, J., Nelson, J. K. & Silverman, S. J. (2015). Research methods in physical activity (7th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Kapittel 1-5, 11 og 14-18
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.


3 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:

* NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på campus, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken.

Field-Springer, K. (2109). Reflexive embodied R ethnography with applied sensibilities: Methodological reflections on involved qualitative research. Qualitative Research, 1-9. doi: 10.1177/1468794119841835
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hoffmann, T. (2013). Hva kan vi bruke kvalitativ forskning til? Forskning.no. Hentet 19. april 2019 fra https://forskning.no/sosiologi/hva-kan-vi-bruke-kvalitativ-forskning-til/610839
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Scholtes, V. A., Terwee, C. B. & Poolman, R. W. (2011). What makes a measurement instrument valid and reliable? Injury, 42(3), 236-240. https://doi.org/10.1016/j.injury.2010.11.042
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

1 BOK:
Bramness, J. G. (2015). Hva jeg snakker om når jeg snakker om forskning. Oslo : Universitetsforl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no