|
(Friluftsliv practices ) | | | | | Emnekode | FRI100 | Emnenavn | Nærfriluftsliv | Studiepoeng | 10 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Semester | Høst og vår | Emneansvarlig | Thomas Vold |
|
| | |
| Emnet er en innføring i friluftsliv som praktisk og teoretisk fagfelt. Friluftsliv som sosial fenomen og aktivitetsområde utforskes, erfares og oppleves. Ulike natursyn, kulturhistoriske perspektiver og samtidsforståelse gir studentene innsikt i friluftslivets egenart. Studenten vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse. Emnet har et didaktisk perspektiv og gir innføring i hvordan legge til rette for læring og opplevelse i friluftsliv.
Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer, til ulike årstider, med et nærfriluftslivs-perspektiv med Nordmarka som et naturlig utgangspunkt. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. For nærmere spsifikasjon av hvilket utstyr det gjelder, se xxxxx. |
| |
| Kunnskap Etter endt utdanning skal studenten:
- Ha kunnskap om hvordan gjennomføre og tilrettelegge for friluftsliv i nærmiljø til ulike årstider.
- Ha grunnleggende kunnskap om hvordan gjennomføre og lære bort utvalgte friluftslivsaktiviteter på en funksjonell og trygg måte.
- Ha grunnleggende kunnskap om turplanlegging.
- Ha kjennskap til friluftsliv som forskningsfelt og sosialt og kulturelt fenomen.
- Ha kjennskap til natur som lærings- og opplevelsesarena.
Ferdigheter Etter endt utdanning skal studenten:
- Kunne planlegge og gjennomføre turer i naturnære omgivelser til ulike årstider med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring.
- Kunne legge til rette for læring i utvalgte friluftslivsaktiviteter på en trygg måte.
- Kunne forklare hvordan friluftslivet kan være kilde for læring, opplevelse, helse og livskvalitet.
- Kunne redegjøre for ulike natursyn og gjenkjenne disse i egen og andres friluftslivspraksis.
Generell kompetanse Etter endt utdanning skal studenten:
- Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av friluftslivstur med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring.
- Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse.
|
| | |
| Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktivitetsopplegg, egentrening, turer, praksisbesøk og forelesninger. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon/refleksjon, studentframlegg og fagseminarer. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. I undervisning benytter vi våre naturnære omgivelser som består av skog og vann. Studentene skal gjennomføre praksis. I praksisperioden vil studentene arbeide med konkrete problemstillinger som blir utarbeidet i forkant av praksisen. |
| | |
| For å få vurdering i emnet kreves det 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av turer og praksis. Godkjent/ikke godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.
|
| | |
| Mappe med 6 arbeider som vurderes til bestått/ikke bestått.
Hver innlevering må være godkjent for at mappen bestås.
- En plan og en rapport for egentrening høst. Individuell oppgave.
- En plan og en rapport for egentrening vinter. Individuell oppgave.
- Praksisplan. Gruppeoppgave.
- Turplan. Gruppeoppgave.
|
| | |
| 1 BOK: Mytting, I. & Bischoff, A. (2018). Friluftsliv (3. utg.). Oslo: Gyldendal Undervisning. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Vold, T. (Red.). (2019). FRI100: Nærfriluftsliv: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo. Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Horgen, A. (2009). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2010). Ly og leir. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 231-279). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Jane, W. (2017). Afforddace theory in outdoorp play. I: T. Waller, E. Arlemalm-Hagser, E. B. H. Sandseter, K. S. Lekies & S. Wyver (Eds.), The Sage handbook of outdoor play and learning. (s. 40-47). London: Sage.
Reusch, M. (2012). Hva er allemannsrett? I: M. Reusch, Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. (s. 13-35). Oslo: Flux forlag.
|
| |
|
|
|