Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
FRI100 Nærfriluftsliv (10 sp) 
(Friluftsliv practices )
Faktaboks
EmnekodeFRI100
EmnenavnNærfriluftsliv
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst og vår
EmneansvarligThomas Vold
Kort om emnet

Emnet er en innføring i friluftsliv som praktisk og teoretisk fagfelt. Friluftsliv som sosial fenomen og aktivitetsområde utforskes, erfares og oppleves. Ulike natursyn, kulturhistoriske perspektiver og samtidsforståelse gir studentene innsikt i friluftslivets egenart. Studenten vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse. Emnet har et didaktisk perspektiv og gir innføring i hvordan legge til rette for læring og opplevelse i friluftsliv.

Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer, til ulike årstider, med et nærfriluftslivs-perspektiv med Nordmarka som et naturlig utgangspunkt. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. For nærmere spsifikasjon av hvilket utstyr det gjelder, se xxxxx.

Læringsmål

Kunnskap
Etter endt utdanning skal studenten:

  • Ha kunnskap om hvordan gjennomføre og tilrettelegge for friluftsliv i nærmiljø til ulike årstider. 
  • Ha grunnleggende kunnskap om hvordan gjennomføre og lære bort utvalgte friluftslivsaktiviteter på en funksjonell og trygg måte.
  • Ha grunnleggende kunnskap om turplanlegging.
  • Ha kjennskap til friluftsliv som forskningsfelt og sosialt og kulturelt fenomen.
  • Ha kjennskap til natur som lærings- og opplevelsesarena.

Ferdigheter
Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne planlegge og gjennomføre turer i naturnære omgivelser til ulike årstider med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring.
  • Kunne legge til rette for læring i utvalgte friluftslivsaktiviteter på en trygg måte.
  • Kunne forklare hvordan friluftslivet kan være kilde for læring, opplevelse, helse og livskvalitet.
  • Kunne redegjøre for ulike natursyn og gjenkjenne disse i egen og andres friluftslivspraksis.

Generell kompetanse
Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av friluftslivstur med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring.
  • Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse.
Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktivitetsopplegg, egentrening, turer, praksisbesøk og forelesninger. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon/refleksjon, studentframlegg og fagseminarer. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. I undervisning benytter vi våre naturnære omgivelser som består av skog og vann.
Studentene skal gjennomføre praksis. I praksisperioden vil studentene arbeide med konkrete problemstillinger som blir utarbeidet i forkant av praksisen.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves det 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av turer og praksis. Godkjent/ikke godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.

 

Vurdering/eksamen

Mappe med 6 arbeider som vurderes til bestått/ikke bestått.

Hver innlevering må være godkjent for at mappen bestås.

  • En plan og en rapport for egentrening høst. Individuell oppgave.
  • En plan og en rapport for egentrening vinter. Individuell oppgave.
  • Praksisplan. Gruppeoppgave.
  • Turplan. Gruppeoppgave.
Kjernelitteratur

1 BOK:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2018). Friluftsliv (3. utg.). Oslo: Gyldendal Undervisning.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Vold, T. (Red.). (2019). FRI100: Nærfriluftsliv: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo. Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Horgen, A. (2009). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Horgen, A. (2010). Ly og leir. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 231-279). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget. 

Jane, W. (2017). Afforddace theory in outdoorp play. I: T. Waller, E. Arlemalm-Hagser, E. B. H. Sandseter, K. S. Lekies & S. Wyver (Eds.), The Sage handbook of outdoor play and learning. (s. 40-47). London: Sage.

Reusch, M. (2012). Hva er allemannsrett? I: M. Reusch, Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. (s. 13-35). Oslo: Flux forlag.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no